Cxense Display
fredag 3. februar 2017 kl. 06:51

Ifølge en rapport fra Dansk Crowdfunding Forening har crowdlending i Danmark rundet 80 mio. kr. i udlån ved udgangen af 2016. Samtidig har långiver nummer 1000 meldt sig under fanen hos Lendino.

Ifølge en rapport fra Dansk Crowdfunding Forening har crowdlending i Danmark rundet 80 mio. kr. i udlån ved udgangen af 2016. Samtidig har långiver nummer 1000 meldt sig under fanen hos Lendino.

Der er siden crowdlendings spæde start i 2014 og frem til og med 2016 formidlet over 80 mio. kr. gennem crowdlending i Danmark. Den årlig vækst i crowdlending i Danmark var på 133%. Globalt var væksten på 126 %.

Formanden i Dansk Crowdfunding Forening, Frederik Ploug Søgaard udtaler:
»Crowdlending har haft sine svære testår i Danmark, og nu er vi omsider dér, hvor vi ikke længere kan være i tvivl om, at metoden faktisk virker. «

Frederik Ploug Søgaard fortsætter:
»Det kommer faktisk som en overraskelse, at væksten i crowdlending ligger på så højt et niveau, og at vi følger med udlandet. Vi kan være stolte.«

Afkast og lokalsamfund
Den flotte vækst i crowdlending herhjemme falder sammen med, at Lendino runder långiver nummer 1000. Långiver nummer 1000 hedder David Cornelis van der Put.
David har lånt ud gennem Lendino siden november 2016 og udtaler:

»Jeg begyndte at investere gennem Lendino, da det var svært at få et afkast nogen andre steder. Ud over de attraktive udlånsrenter kan jeg godt lide, at man kan støtte lokalsamfund og virksomheder med en bestemt profil.«

Crowdlending er ikke kun en god investering
Selvom motiverne kan være mange, når der investeres i crowdlending, har det været en god investering, hvis man zoomer ind på afkastet. Siden starten i 2014 har en gennemsnitsinvestor tjent 8,5% *

Direktør i Lendino, Esben Bistrup Halvorsen udtaler:
»Mange har efterhånden fået øjnene op for, at crowdlending er et godt supplement til en investeringsportefølje. Vi oplever så stor tilgang af långivere og långivermidler, at vi faktisk mangler kvalificerede låntagere. «

____

*En gennemsnitsinvestor er en person, der har købt en fast procentdel af alle lån sat til salg på Lendinos platform.

 

LÆS OGSÅ: Lendino er hot Nordic startup

 

 

 

fredag 27. januar 2017 kl. 06:54

Innovationsmiljøet omkring Future Food Innovation i Region Midtjylland har, kombineret med det generelt store danske fokus på økologi og fødevaresikkerhed, trukket Tellspec til Danmark, og virksomheden etablerer sig nu i Aarhus.

 - 61,7 KB
Innovationsmiljøet omkring Future Food Innovation i Region Midtjylland har, kombineret med det generelt store danske fokus på økologi og fødevaresikkerhed, trukket Tellspec til Danmark, og virksomheden etablerer sig nu i Aarhus.


Internationale talenter har Danmark med på radaren. Vi er nemlig rigtig gode til at udvikle og tiltrække kompetencer, viser nye tal fra nationalbanken. Future Food Innovation har haft succes med dette, hvor seneste eksempel er den innovative virksomhed Tellspec, der netop har etableret sig i Aarhus.

»Jeg er blevet tiltrukket af det stærke innovationsmiljø i Danmark, hvor jeg hurtigt blev bekendt med det høje kompetenceniveau inden for blandt andet bakteriologi og IT. Desuden er jeg meget imponeret over udbuddet af økologiske varer og den høje fødevaresikkerhed her i Danmark,« fortæller Isabel Hoffman, CEO ved Tellspec.

Scanner afslører gluten
Isabel Hoffman er hovedpersonen bag Tellspec, som har udviklet en håndholdt madscanner, der på få sekunder kan afsløre det sande indhold af næringsstoffer i fødevarer. Scanneren henvender sig både til forbrugere, virksomheder og forskere.

»Scanneren er både til den almindelige forbruger, til allergikere, der vil undersøge en madvare for gluten eller spor af mælk, til supermarkeder som brug i kvalitetstjek og som et analyseværktøj til forskeren,« forklarer Isabel Hoffman.

Adgang til viden og samarbejde
At valget faldt på Midtjylland og Aarhus i jagten på gode rammer for den fortsatte vækst i Tellspec er således langt fra en tilfældighed, og det glæder udviklingsdirektør i Region Midtjylland, Kim Kofod Hansen.

»Når en virksomhed med stort globalt potentiale vælger at etablere sig her, understøtter det, at Vækstforum og Region Midtjylland har tænkt rigtigt i strategien med at etablere et sammenhængende innovationsmiljø, der giver virksomhederne nem adgang til samarbejde med andre aktører og specialiseret viden på fødevareområdet i regionen,« siger Kim Kofod Hansen.

Virksomheder i elitetræning
Tellspec blev i første gang tiltrukket af Danmark i forbindelse med European Food Venture Forum 2016. Future Food Innovation, som hjælper innovative fødevarevirksomheder i Danmark, fik Tellspec med i elitetræningsprogrammet for fødevarevirksomheder, som Accelerace og Agro Business Park står for, hvorfor Isabel nu drager til Danmark. Ifølge Lone Gammelgaard Schwarz, programleder ved Accelerace, har Tellspec et stort globalt potentiale.

»Tellspec har et stort potentiale, fordi teknologien kan skaleres internationalt, og fordi produktet har mange anvendelsesmuligheder. Yderligere er fødevaresikkerhed en voksende trend, hvilket gør Tellspecs løsning utrolig interessant,« siger hun.

Tellspec har allerede vundet flere store priser heriblandt Horizon 2020-prisen og den danske Water Air Food Award (WAFA). Grundlægger af WAFA, Tina Lindgren, tror på, at teknologien kan blive en succes, fordi den blandt andet flytter viden fra laboratoriet over i hånden på forbrugeren.

 

 

Reshopper har ambitoner om at være verdens største markedsplads for forældre. Og efter en millioninvestering fra blandt andet tidligere Just-Eat stifter Jesper Buch, der også er kendt fra iværksætterkonkurrencen “Løvens hule” på DR1, er Reshopper kommet l

 - 55,9 KB
Reshopper har ambitoner om at være verdens største markedsplads for forældre. Og efter en millioninvestering fra blandt andet tidligere Just-Eat stifter Jesper Buch, der også er kendt fra iværksætterkonkurrencen “Løvens hule” på DR1, er Reshopper kommet lidt nærmere målet. Samtidig med Jesper Buch investerer også Buchs mangeårige forretningspartner Carsten Mikkelsen, der tidligere blandt andet har skudt penge i Just-Eat og Miinto. Derudover investerer Reshoppers egen bestyrelsesformand og første investor Esben Gadsbøll for tredje gang i selskabet.

Ifølge Jesper Buch var det ikke planen, at han skulle investere i flere virksomheder lige nu, da han havde rigeligt med selskaber at koncentrere sig om, men på Facebook løftede Jesper Buch for nylig lidt af sløret for, hvorfor lige netop denne investering alligevel blev presset ind i porteføljen – og endda er en af de største, han har foretaget:

»I tre år har jeg luret på et dansk tech startup, jeg har talt med dem, og vi har haft møder, hvor vi forhandlede, men ikke fandt hinanden. Men så mødte jeg dem igen i 2016 i forbindelse med et foredrag, hvor jeg kidnappede en af partnerne i min bil i tre timer, og så lykkedes det sgu at blive enige om terms. På de tre år er de blevet en del dyrere, men også langt mindre risikable,« skriver Jesper Buch.

En forskel for verdenen
Ifølge Jesper Buch giver investeringer mest mening for ham, når de kan gøre en forskel for verden, og derfor er Reshopper heller ikke det første koncept med fokus på bæredygtighed, han investerer i. Jesper Buch er nemlig også investor i det succesfulde delebilskoncept GoMore, der har mere end en halv million brugere i Danmark alene, og han er ikke i tvivl om, at Reshopper har samme potentiale.

»Det er imponerende, at Reshopper går ind og dominerer genbrugsområdet for børnefamilier i Danmark til trods for eBays DBA. Det kan vi også gøre i de nye lande, vi går ind i. Jeg investerer i mennesker, og jeg tror virkelig på det her team, som over flere år har vist sig eksekveringsdygtige ved at skabe et fantastisk produkt i en niche, hvor målgruppen er utrolig loyal og attraktiv. Der vil altid være plads til en markedsplads som Reshopper, der henvender sig specifikt til børnefamilier, for modsat store konkurrenter med mange køb og salg-kategorier, så kan man med Reshopper skabe en langt bedre skræddersyet oplevelse,« siger Jesper Buch, som også ser sig selv som en del af målgruppen for Reshopper-app’en.

Væksteventyr venter
Reshopper er allerede i gang med at vokse i flere lande, og derfor er det også et vigtigt tidspunkt at få Jesper Buch med ombord, da han har omfattende erfaring med at bygge en forretning op fra bunden internationalt. I spidsen for det arbejde står Reshoppers nye CEO, den 32-årige Aja Guldhammer Henderson, som kom til Reshopper sidste år efter at have været nøglepersonen bag deleøkonomi-succesen Airbnb i Skandinavien og Holland.

»Vi skal ud i hele verden, og det kan ikke gå stærkt nok. Udover vores nylige lanceringer i Holland og Sverige, så skal vi fortsætte med at skabe en sund og bæredygtig forretning i Danmark,« fortæller CEO Aja Guldhammer Henderson.

Reshopper blev stiftet af Jonas Funk Johannessen, Anders Dahl Pape, Anders Munk og Nicolai Danmark Johannesen og runder snart en kvart million brugere, der laver flere tusinde handler hver dag. Det betyder, at over en million varer har skiftet hænder i 2016. I slutningen af året vandt Reshopper ved onlineguiden Børn i Byens prisshow i Rundetårn som “Bedste Børneapp” og “Bedste Bæredygtige tiltag”. Derudover er app’en blevet featured på Apples top 10 over de bedste apps i 2016.

»Vi kunne ikke ønske os en bedre måde at kickstarte det nye år på. Sidste år startede vi ud med kun at være fire medstiftere, så på meget kort tid er vi rykket utroligt stærkt på grund af en massiv holdindsats fra alle. Også vores første investor og bestyrelsesformand Esben Gadsbøll har spillet en aktiv rolle, hvor han hjalp med at rejse flere penge og få hyret den helt rigtige CEO. Så vi står i en rigtig god position, når vi skal rulle de mange nye tiltag ud i 2017,« siger medstifter og COO for Reshopper, Nicolai Danmark Johannesen.

LÆS OGSÅ: Populær dansk secondhand­app gør klar til udlandet

 

Torsdag den 12. januar blev Bifrost Communications hædret som vinder af Industriens Fonds Iværksætterpris. Virksomheden har opfundet en banebrydende metode til at øge transmissionsdistancen og kapaciteten på fiberoptiske signaler og netværk. Det kan give

 - 88,3 KB
Torsdag den 12. januar blev Bifrost Communications hædret som vinder af Industriens Fonds Iværksætterpris. Virksomheden har opfundet en banebrydende metode til at øge transmissionsdistancen og kapaciteten på fiberoptiske signaler og netværk. Det kan give en milliardbesparelse for telebranchen alene i Danmark.


Virksomheden Bifrost Communications fik som vinder af den tredje udgave af hardware-konkurrencen Danish Tech Challenge overrakt Industriens Fonds Iværksætterpris på 500.000 kroner af H.K.H. Kronprins Frederik ved et prisoverrækkelsesarrangement i København.

Bifrost Communications har opfundet en såkaldt transceiver, der giver mulighed for en væsentlig forbedring af eksisterende internetinfrastruktur. Med deres teknologi kan signalerne transmitteres fire gange længere, og otte gange flere brugere kan anvende den samme fiberforbindelse. Det giver en markant reduktion af både driftsomkostninger og strømforbrug i teleselskabernes datanet.

Teknologien er baseret på flere års forskning på DTU, har globalt potentiale og er kompatibel med eksisterende teknologier.
»Vi er glade og stolte, og det har været et rigtigt godt forløb. Vi har fået fokuseret vores team og tvunget nogle nødvendige tiltag ind i virksomheden. Blandt andet har vi fået taget konkret kundekontakt og fået eksekveret på vores forretningsplan – og så har Danish Tech Challenge givet os adgang til et enormt netværk. Næste skridt bliver at rejse penge til fortsat udvikling og at få sat et produktudviklingsteam op og derefter påbegynde en egentlig produktion,« siger Jesper Bevensee Jensen, medstifter og CTO i Bifrost Communications.

Behov for flere vækstkometer
Danish Tech Challenge udspringer af en særlig temaindkaldelse om iværksættere, som Industriens Fond gennemførte i 2013. Målet var, at flere iværksættere skulle overleve de første svære leveår og udvikle sig til gode industrivirksomheder kendetegnet ved høj vækst, mere eksport og flere nye ansatte. Det formål gælder stadig.

»Det er krævende at starte en virksomhed. Men langt mere krævende at få skabt vedvarende vækst. Det kræver sult efter at sælge mere og begå sig på nye markeder. Dertil kommer, at man skal blive ved med at komme med nye produkter og løsninger. Med Danish Tech Challenge har Fonden skabt et forløb der kan bidrage til at deltagerne modnes i nogle forhåbentlig optimale omgivelser med adgang til den rette viden og nogle gode faciliteter der passer til en typisk teknologitung industriiværksætter. Og vores evalueringer peger da også på, at det går godt for de virksomheder, der har været med i Danish Tech Challenge – både når vi kigger på jobskabelse og økonomiske nøgletal,« siger Sten Scheibye, der er bestyrelsesformand for Industriens Fond.

Potentielt eksporteventyr
I alt 20 teknologi-iværksættere flyttede i august 2016 ind hos Scion DTU, hvor de frem til årsskiftet har været gennem Danish Tech Challenges vækstforløb. Her har de udviklet og forfinet produkter og forretningsplaner og talt med investorer og kunder for at trykprøve forskellige idéer. Vinderen af Industriens Fonds Iværksætterpris er blandt andet blevet valgt fordi virksomheden kan have et spændende eksporteventyr liggende i horisonten.

Juryens begrundelse lyder således:
»Årets vinder i Danish Tech Challenge er en virksomhed, som scorer højt på alle DTC’s vurderings-parametre. Der er tale om en teknologi, som har globalt potentiale, og som i sin natur er velegnet til skalering og masseproduktion. Teknologien kan skabe meget stor værdi hos kunderne, og der har allerede været god interesse, selvom projektet stadig er i den tidlige fase. Der er tale om en banebrydende teknologi, som kan beskyttes og dermed give en stærk konkurrencefordel.
Projektet er drevet af en meget stærk gruppe af kompetente folk, og det er en væsentlig faktor i juryens bedømmelse, at der er tale om et team i international topklasse. Ombord i kerneteamet har de både meget stærke tekniske kompetencer, erfarne kommercielle kræfter og folk som tidligere har bygget succesfulde teknologivirksomheder.
Virksomheden bevæger sig ind i et marked, hvor der kan dukke nye konkurrenter op fra en uventet kant, og det er derfor altafgørende, at virksomheden holder både fokus og et højt tempo. Samlet set har virksomheden et klart og realistisk potentiale til indenfor få år at blive en ægte dansk vækstvirksomhed.«

Disse ord og fremtidsudsigter falder i god jord hos Erhvervsminister Brian Mikkelsen, der også holdt et oplæg ved arrangementet. Det er nemlig den slags virksomheder, Danmark har brug for.

»Vi er i gang med en massiv digital omstilling, der vil forandre vores samfund, og som giver os en masse muligheder for at blive rigere, gøre ting smartere og bedre både i erhvervslivet og samfundet generelt. For at lykkes med omstillingen, skal vi understøtte de virksomheder og iværksættere, som ser mulighederne og kan skabe væksten i vores samfund og det grundlag, vi skal leve af fremover,« siger Erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Danish Tech Challenge
Danish Tech Challenge kører hvert år og består af et fire måneders intenst program, sparring med rådgivere og mentorer, adgang til prototypeværksted, adgang til investorer og en hovedpræmie i form af Industriens Fonds Iværksætterpris på 500.000 kroner.
Danish Tech Challenge blev lanceret i 2014 som et udviklingsforløb målrettet tekniske iværksættere, der arbejder med at bringe nye, fysiske produkter til markedet. Projektet gennemføres i et samarbejde mellem Industriens Fond og forskerparken Scion DTU.

 

Ny opfindelse fra fire aarhusianske iværksættere skal hjælpe dig med at strukturere og reflektere over dine daglige tanker og problemer ved at kombinere den klassiske dagbog med banebrydende kunstig intelligens.

Ny opfindelse fra fire aarhusianske iværksættere skal hjælpe dig med at strukturere og reflektere over dine daglige tanker og problemer ved at kombinere den klassiske dagbog med banebrydende kunstig intelligens.

De unge iværksættere er gang på gang stødt på de mange fordele, som det giver dagligt at sætte 5 minutter til side for at reflektere over ens hverdag – men fandt det svært at få skrevet det ned og gjort til en vane. Svaret er den klassiske dagbog med et moderne twist.

»Hjernen er noget af det mest komplekse vi kender til. Den hjælper os med at bearbejde vores omgivelser, løse komplekse regnestykker, udrede arbejdsopgaver og gemme på elskede erindringer. Men med hektiske hverdage fyldt med alt fra stressende arbejdsopgaver til rapporter og deadlines, kan det pludseligt blive meget svært at holde sit fokus på, hvad der faktisk skaber værdi. Det er netop dette problem vi prøver at løse, ved at få vores brugere til at reflektere over deres dagligdag,« fortæller Jacob Kristensen, der sammen med sine tre medstiftere Aleksander Rendtslev, Daniel Vestergaard og Jakob Brøgger-Mikkelsen står bag opfindelsen, Reflectly.

Nedskrivningen af ens tanker og ideer sker i samtaleform med en “robot” gennem Facebooks Messenger app. Alle disse nedskrivninger formateres automatisk til et brugervenligt dagbog format som man kan tilgå igen på nem vis. Samtalen bliver så analyseret af en såkaldt kunstig intelligens, der på baggrund heraf kan hjælpe brugeren med at se tendenser i arbejdsvaner, vise alt det man har opnået og dertil også fremvise problemområder.

Bygget til egne behov
Det hele startede med, at de blot ville lave et produkt til dem selv. De ønskede selv at få mest mulig værdi ud af deres tanker og gøre det utroligt nemt og bekvemt at få sine tanker skrevet ned. Det fungerede så godt for dem, at de tænkte andre også kunne få værdi af det.

»Det blevet bevist, at den daglige refleksion er den vigtigste del af læringsprocessen. Det var et studie foretaget af Harvard Business School, som altså fandt, at de fleste individer i dag forsøger at få så meget ny viden som muligt, men glemmer, at foretage refleksionen over den tillærte viden – det vil vi ændre på,« pointerer Jakob Brøgger-Mikkelsen.

De unge mænd fortsætter: »Vi vil gerne hjælpe folk med at få mest muligt værdi ud af deres tanker – de er nemlig guld værd. Om end du er en stresset studerende eller en forretningsmand med en travl hverdag, er vi sikre på, at vores løsning vil hjælpe med at opnå dette.«

Iværksætterne har været i gang med at undersøge markedet og forme produktet de seneste tre måneder. Nu er de så i gang med at teste dele af systemet af og regner med at kunne lancere en åben løsning til starten af første kvartal 2017.

 

Danske Rainmaking Loft vandt foran et publikum af 3.000 internationale entreprenører og investorer prisen for årets co-working space. Den 9. december 2016 afholdt Global Startup Awards for første gang deres Grand Finale Event,

 - 73,9 KB
Danske Rainmaking Loft vandt foran et publikum af 3.000 internationale entreprenører og investorer prisen for årets co-working space. Den 9. december 2016 afholdt Global Startup Awards for første gang deres Grand Finale Event, som samlede alle de regionale vindere fra Norden, Centraleuropa og Asien under taget i Kuala Lumpur Convention Centre i Malaysia – ved de ikoniske Petronas Towers. Her dystede de regionale vindere mod hinanden om at blive den samlede vinder af Global Startup Awards. Startup of the Year-prisen gik til Malaysia.

Jurymedlem Marie Wall, der er Start-up director ved Swedish Ministry of Enterprise and Innovation, forklarer lidt om hvorfor Rainmaking vandt:

»Det gør Rainmaking unikt, at så mange fantastiske selskaber – små som store – har valgt dette co-working space som deres faste base. Også den skandinaviske sans for detaljer og kvalitet, kombineret med et omfattende udvalg af relevante workshops og netværksaktiviteter, resulterer i gode rammer og værdifuld støtte for virksomhederne,«
siger hun.

Kim Balle, Founding Partner & CEO, Global Startup Awards supplerer:
»For mig at se, vinder Rainmaking Loft prisen for årets best co-working space, da de har formået at etablere et stærkt brand på meget kort tid. Dette skyldes det utroligt dygtige team som står bag, de lækre omgivelser og indretning, alt kombineret med en masse spændende aktiviteter på selve stedet. Derudover så giver den tætte forbindelse til netværket omkring Rainmaking Innovation, som også sidder i samme hus, en rigtig god synergi til de startup virksomheder, der residerer hos Rainmaking Loft.«

Vindere af Global Startup Awards Grand Finale 2016:
Startup of the year: GRAB, Malaysia
Founder of the year: Are Traasdahl, Norway
Investor of the year: Speedinvest, Austria
Co-working space of the year: Rainmaking Loft, Denmark
Best social enterprise: Mira Rehab, Rumania

 - 62,4 KB

Awardshowet startede i 2012 i Norden under navnet Nordic Startup Awards. Konceptet går ud på at hylde og anerkende hårdtarbejdende entreprenører. Fire år efter det første event afholdes Global Startup Awards nu for første gang.
Udover Global Startup Awards, afholdes der hvert år også Nordic Startup Awards, Central European Startup Awards, ASEAN Rice Bowl Startup Awards i Sydøstasien og i 2017 vil der for første gang blive afholdt Startup Awards India.

LÆS OGSÅ: Tre danske vindere ved finalen i Nordic Startup Awards
 

 

fredag 9. december 2016 kl. 06:45

FieldSense hedder en ny smartphone- og webapplikation, der giver landmænd opdateringer om sundhedstilstanden af deres afgrøder ved hjælp af højopløselige billeder fra rumsatellitter. Opfindelsen blev tidligere på året fremhævet i Regeringens nationale rum

 - 80,7 KB
FieldSense hedder en ny smartphone- og webapplikation, der giver landmænd opdateringer om sundhedstilstanden af deres afgrøder ved hjælp af højopløselige billeder fra rumsatellitter. Opfindelsen blev tidligere på året fremhævet i Regeringens nationale rumstrategi som et særligt eksempel dansk rumteknologi, der bidrager til vækst.


En applikation til landbruget der henter billeder af marken fra rummet, så skadedyr, sygdomme og andre vækstproblemer kan opdages i tide. FieldSense, som applikationen hedder, er et godt eksempel på rumteknologi, der uden at være raketvidenskab, hjælper danske landmænd til at opnå større udbytte af deres afgrøder.

Og selvom iværksættervirksomheden Ceptu, der står bag FieldSense, er stolte over at blive fremhævet i regeringens nationale rumstrategi, har det aldrig været en ambition fra start af.

»Det er fedt, at den danske stat sætter fokus på rumteknologi og dejligt at blive samlet op som et positivt eksempel på grøn vækst. Men med FieldSense gør vi egentlig bare det, der hele tiden har været vores målsætning: At give danske landmænd et værktøj til at sikre større udbytte ved automatisk at kunne detektere vækstproblemer samt at kunne styre gødnings- og sprøjtemængder,« siger administrerende direktør ved Ceptu John Smedegaard.

Big Data analyse er næste skridt
FieldSense er et godt eksempel på, hvordan man kan bruge Big Data og satellitområdet til opdyrke et nyt forretningsområde. Applikationen henter billeder af marken taget af rumsatellitter og sender besked om eksempelvis vækstproblemer eller undergødskning retur til brugeren. Ceptu har arbejdet på teknologien bag FieldSense siden 2013 og har til hverdag base i inkubationsmiljøet ”Hatch It Lab” på Aarhus Universitet.

»Tendensen peger i retning af færre landbrug, som bliver større og sværere at overvåge. Samtidig eksploderer landbrugsteknologi disse år, og det næste bliver løsninger, der gør brug af kunstig intelligens. Vi arbejder målrettet på at udvikle en platform, der tilfører værdi til landbruget og giver mening for den enkelte landmand, siger Martin Kjeld Pedersen,« medstifter i Ceptu.

FieldSense blev afprøvet i praksis på Nordeuropas største landbrugsmesse Agromek, der fandt sted 29. november til 2. december i Messecenter Herning.

 - 83,2 KB

 

 

Founders House på Islands Brygge fusioner med norske Mesh, som er fire gange så stor i Oslo. Tilsammen huser de to startup-coworking spaces 150 virksomheder med over 450 medarbejdere og har en omsætning på over 24 mio DKK.

 - 115,4 KB
Founders House på Islands Brygge fusioner med norske Mesh, som er fire gange så stor i Oslo. Tine Thygesen træder ind som CEO i den nye konstruktion. Tilsammen huser de to startup-coworking spaces 150 virksomheder med over 450 medarbejdere og har en omsætning på over 24 mio DKK.

To pionérer indenfor den skandinaviske startup scene er gået sammen, Founders House og Mesh er omdrejningspunkt for teknologi og innovation i henholdsvis København og Oslo, nu slår de sig sammen for at blive den ledende spiller i Norden indenfor fleksibelt kontorplads til iværksættere, ildsjæle og skalerbare virksomheder.

Digitalisering og vækst er idag forankret i teknologisektoren, og det har skabt en bølge af nye vækstvirksomheder. Norden er med i førerfeltet og har allerede internationalt anerkendte lokale miljøer der understøtter denne forandring. Sammenlægningen af Mesh og Founders House markerer den næste bølge af udviklingen for innovationsmiljøet i Norden, hvor de lokale miljøer kobles sammen og skaber værdi på tværs.

Begge selskaber har et stærkt ry for at samle de bedste nye virksomheder under et tag, og det er deres fælles fokus på community og teknologi der har lagt grund for sammenlægningen.
Founders House startede den danske coworking bølge for 6 år siden i en gammel herskabslejlighed på Kgs Nytorv. Siden har de udvidet 4 gange, samt åbnet en hel bydel for IT- virksomheder, Startup Village, på Islands Brygge.

Sammen med Mesh udbyder de idag 6700m2 kontorplads. Yderligere 6000 m2 er allerede påbegyndt, for målet er blive nordens bedste udbyder af fleksible kontorer og innovationsnetværk. Virksomhederne bliver samlet i een ejerstruktur hvori danske Tine Thygesen træder ind som CEO.

Community-tankegang
»Erhvervsejendomsmarkedet har slet ikke formået at udvikle sig i samme retning som deres kunders behov og er bagud med både produktudbud og community-tankegang. Virksomheder i dag vil have fleksibilitet, service og netværk, og det kræver udlejere som er medspillere, ikke modspillere,« siger Tine Thygesen.

Tine Thygesen træder ind i ledelsen som CEO sammen med bl.a. Anders Mjåset, stifter og CEO af Mesh som bliver ansvarlig for produkt efter sammenlægningen.
»Sammen har vi fundamentet, positionen og teamet til at skalere,« siger Mjåset og uddyber at Founders House og Mesh bygger på de samme værdier om at understøtte virksomheder i vækst med netværk og fleksible services.

»Vi er næste generations ejendomsselskab som fokuserer på community, teknologi og fleksibilitet. Og fordi vores virksomhed er født i software verdenen er det naturligt for os selv at udnytte teknologi til at øge effektiviteten, derfor kan vi servicere små og mellemstore virksomheder på mere fleksible vilkår end traditionelle udlejere,« siger Mjåset.

Både Mesh og Founders House retter sig mod virksomheder med vækstambitioner i størrelsen 1 til 80 mand – et segment der traditionelt anses for besværligt af ejendomsbranchen som foretrækker store, stabile lejemål.

 - 105 KB

To kontormiljøer med i alt 150 virksomheder
Tilsammen servicerer de to kontormiljøer 150 virksomheder med 450 ansatte. Målet er at udvide med 5 lokationer mere i løbet af de næste 3 år for at binde det nordiske marked sammen. »Til trods for at vi i disse tider ser meget mod USA så er vores nabolande stadig vigtige eksportmarkeder, derfor er det oplagt at facilitere mere direkte indgang for virksomheder« siger Thygesen. De virksomheder som lejer sig ind i en lokation vil kunne bruge de andre lokationer i gruppen som springbræt til at etablere sig i andre lande.

Efter sammenlægningen har virksomheden 35 ansatte og en samlet omsætning på 24 mio. DKK. De danske dele Startup Village og Founders House på Islands Brygge kommer til at fortsætte uændret, og bliver fortsat ledet af Kasper Kim Smidt som nu kan hente assistance fra den nordiske overbygning som Zenia Francker, tidligere direktør i Founders House, også træder ind i som ansvarlig for community and relations. Mesh rejste tidligere på året 15 mio. DKK i ekstern kapital fra ejendoms- og teknologiinvestorer for at accelerere væksten.

Forkærlighed for innovation
Forkærligheden for innovation er tydelig i begge centre. Som du træder ind begge steder mødes du med rå murstensvægge og New Yorker stemning. Det summer af energi, og myldrer med startup folk i afslappet påklædning og macbook under armen.

Det her er sjælen i vores forretning siger Tine Thygesen begejstret. »Vi elsker ejendom, men alligevel er det kun et middel til at nå vores mål; hjertet i vores virksomhed er service, community og teknologi. Vi er selv iværksættere så vi ved fra egen krop hvor meget der skal til for at vækste en virksomhed. Vores mål er at kunne klare al infrastrukturen let og bekvemt, så virksomhederne kan koncentrere sig om at vækste. Nu kan vi gøre det på endnu større skala.«

 

 

fredag 25. november 2016 kl. 06:58

IVÆKSTprisen uddeles hvert år og er folkets og iværksættermiljøets pris. Med prisen hylder iværksættere og vækstvirksomheder deres rollemodeller. Det er den gode iværksætterhistorie og ikke kun økonomiske nøgletal, der afgør, hvem der kom på sejrskamlen d

 - 68,2 KBIVÆKSTprisen uddeles hvert år og er folkets og iværksættermiljøets pris. Med prisen hylder iværksættere og vækstvirksomheder deres rollemodeller. Det er den gode iværksætterhistorie og ikke kun økonomiske nøgletal, der afgør, hvem der kom på sejrskamlen denne uge.

»Det er altid enormt inspirerende at se så mange dygtige iværksættere samlet på ét sted. Hvert år er der en fantastisk stemning, og luften er tyk af energi og ambitioner,« siger Peter Kofler, som er direktør hos erhvervsportalen IVÆKST, der står bag IVÆKSTprisen.

Der blev i år uddelt syv publikumspriser, og en Jurypris.

Årets Jurypris
Lise Aagaard, Trollbeads

Årets Digitale Omstilling
Andreas Helgstrand, Helgstrand Dressage

Årets Unge Håb
Mads Andreas Olesen, Blue Energy

Årets Vovehals
Martin Jensen og Zaedo Musa, Superb

Årets Væksteventyrer
Mads Mathiesen, Nicklas Pape, Martin Madsen og Rasmus Andersen, Tradono

Årets Idealist
Stian Haanes, Thomas Bjørn, Klaus Pedersen, Adam Sigbrand og Brian Christensen, Too Good To Go

Året Kvindelige Iværksætter
Lisa Dalsgaard, GoodiePack

Årets Gyldne Hat
Stian Haanes, Thomas Bjørn, Klaus Pedersen, Adam Sigbrand og Brian Christensen, Too Good To Go

 

 

fredag 18. november 2016 kl. 06:50

Børn og unge fra hele landet mellem 12-25 fik testet deres ideer foran erfarne erhvervsfolk, da landets største idéfest blev afholdt 17. november ved Danish Entrepreneurship Award i Fredericia. Ambulance-droner, kostplanlægning og jagtfællesskaber var bla

 - 107 KB
Børn og unge fra hele landet mellem 12-25 fik testet deres ideer foran erfarne erhvervsfolk, da landets største idéfest blev afholdt 17. november ved Danish Entrepreneurship Award i Fredericia. Ambulance-droner, kostplanlægning og jagtfællesskaber var blandt de mange vinderforslag, der blev hyldet foran næsten 7.000 deltagere.

Kreativiteten og de gode idéer var i højsædet, da mere end 6.700 børn og unge torsdag mødte op med plancher, prototyper og businesscases under armen i Messe C i Fredericia til Danish Entrepreneurship Award 2016 – landets største iværksætterfest for innovative og kreative unge.

Det er sjette gang, at Danish Entrepreneurship Award løber af stablen. Mere end 2.000 unge deltog i den store idékonkurrence. De yngste elever i 6.-7. klasse dystede i opfinderkonkurrencen Projekt Edison, mens Da Vinci-konkurrencen samlede de mest lysende hoveder på ungdomsuddannelserne. Derudover uddelte Fonden for Entreprenørskab tre mikrolegater på 10.000 kr. pr. styk til studerende, hvis idéer udviste et særligt lovende potentiale.

Ambulancedroner og fleksible bh’er
Blandt de kreative vinderidéer var både et socialt netværk for jagtinteresserede, en fleksibel BH med udskiftelige dele og en nytænkende kostplanlægnings-app.

Vinderne af Projekt Edison for 6. og 7. klasse i grundskolen var Team FIVR4 fra Fællesskolen Favrdal Fjelstrup, der havde fået en ide til en ambulancedrone, der skal flyve ud til trafikuheld og tage billeder af uheldet, som bliver sendt til alarmcentralen.

”Niveauet har været virkelig højt i år; både i Projekt Edison, idékonkurrencen og Da Vinci. Det er virkelig vigtigt, at de unge lærer, at gode idéer har en værdi, som kan bruges i samfundet,” siger Camilla Ryge Leth, projektleder for Danish Entrepreneurship Award.

Professionel sparring
Foruden konkurrencerne havde de unge mulighed for at deltage i workshops, kreative zoner og få professionel sparring fra erfarne iværksættere som Tommy Ahlers, Ilse Jacobsen (begge kendt fra DR’s ”Løvens Hule”), Moonis Kamil og Henrik Skov, der stillede deres erfaring og viden til rådighed for de unge iværksættertalenter.

Danish Entrepreneurship Award 2016 er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab i samarbejde med Trekantområdet Danmark, og er en del af Global Entrepreneurship Week Denmark.

Se alle vinderne og læs mere her.
 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign