Cxense Display
Tilbage til blog oversigten
fredag 6. januar 2017 kl. 06:52
Nye netbutikker misser meromsætning

Teknologien er der. Men langt de fleste virksomheder – og det gælder også forholdsvis nystartede virksomheder – bruger stadigvæk ikke kundedata fra deres netbutikker til at forbedre kundeoplevelsen og øge omsætningen. Det undrer en softwareproducent og en CRM-ekspert.

Ifølge estimater fra Dansk Erhverv købte danskerne i 2016 for omkring 110 milliarder kroner i netbutikker, og det er rekord. Men der er mange muligheder for at øge omsætningen, og Erhvervsstyrelsens ”Analyse på E-handelsområdet” viser, at kun hver femte danske e-handelsvirksomhed er langt fremme med at bruge den enkelte kundes tidligere køb og adfærd i webshoppen til at forbedre kundeoplevelsen.

Det er blandt andet forholdsvis nystartede virksomheder, der ikke bruger dataene fra kundernes tidligere køb i netbutikken til målrettet markedsføring og salg. Det kan betyde, at de sender mails med tilbud på damecykler til kunder, der tidligere kun har købt herrecykler i netbutikken, og dermed snyder de sig selv for omsætning.

»Ved at bruge data fra netbutikken er det i stedet muligt at sætte IT-systemerne op til automatisk at sende personlige og målrettede tilbudsmails til hver enkelt kunde ud fra deres tidligere køb og præferencer. Men det er kun meget få danske virksomheder, der har sat det i system,« siger administrerende direktør Christian Beer fra softwareproducenten Dynamicweb Software A/S.

Den aarhusianske virksomhed er en af landets førende udviklere af software til webshops og online marketing.

Kunden i centrum
Per Østergaard Jacobsen er ekspert i customer relationship management (CRM) og har skrevet en lang række bøger om, samt forsket i, hvordan virksomheder bliver mere kundeorienterede. Han peger på, at de skal arbejde med gensidig værdiskabelse mellem dem og deres kunder, blandt andet ved at bruge kundedata. Men først bør virksomhederne udarbejde en detaljeret kundestrategi.

»For virksomheder handler det om at gøre tilbud og kommunikation til kunderne mere relevant i stedet for at sende markedsføring ud i blinde. Derfor er det uovervejet, at så mange virksomheder endnu ikke bruger kundedata. De tænker for kortsigtet, men de burde begynde med at formulere en kundestrategi og derefter sætte systemerne op. For markedsføring og salg med udgangspunkt i gensidig værdiskabelse er den nye måde at drive forretning på,« siger Per Østergaard Jacobsen.

Han er direktør i konsulenthuset Efficiens og Research Associate på Center for Business Data Analytics på Copenhagen Business School.

Ét sammenhængende system
Hvis man får bundet webshoppen sammen med CRM-systemet, marketing-systemet og de øvrige IT-systemer giver teknologien mange muligheder for at anvende kundedata og sætte kunden i centrum.

Ifølge Christian Beer får mange virksomheder ikke brugt de elektroniske kundedata, fordi de tror, det er for besværligt at binde IT-systemerne sammen. Afhængig af en virksomheds størrelse og dataindsamling vil det tage alt fra nogle ugers konsulentarbejde til et længerevarende strategi- og IT-projekt, før en virksomhed bliver i stand til at bruge sine data målrettet.

 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign