Cxense Display
fredag 3. februar 2017 kl. 06:54

Som startup gør man selvfølgelig det, ingen andre har tænkt på. Det nye og det uforudsigelige. Det er vel det, der netop karakteriserer startups?

Det er selvfølgeligt, at man ikke skal røbe alle sine hemmeligheder til sin konkurrenter. At holde på sine hemmeligheder er netop med til at opretholde konkurrencefordele, men det er uforudsigelighed ikke nødvendigvis.

Forskellene mellem at være hemmelighedsfuld og uforudsigelig forklares i Harvard Business Review. Hvor førstnævnte har sine åbenlyse fordele er sidstnævnte uhensigtsmæssigt i forretningsmæssige sammenhænge. For uforudsigelighed handler ikke om at undgå at være forudsigelig og derfor nem at udkonkurrere. I forretningsverdenen er uforudsigelighed synonym med bluff, distraktion og ubalance.

Why Being Unpredictable Is a Bad Strategy i Harvard Business Review fastslår, at det modsatte af at være uforudsigelig nok ikke er blot at være forudsigelig, men snarere at være strategisk.

 

LÆS OGSÅ: Ny CEO til din startup?

 

 

fredag 3. februar 2017 kl. 06:51

Ifølge en rapport fra Dansk Crowdfunding Forening har crowdlending i Danmark rundet 80 mio. kr. i udlån ved udgangen af 2016. Samtidig har långiver nummer 1000 meldt sig under fanen hos Lendino.

Der er siden crowdlendings spæde start i 2014 og frem til og med 2016 formidlet over 80 mio. kr. gennem crowdlending i Danmark. Den årlig vækst i crowdlending i Danmark var på 133%. Globalt var væksten på 126 %.

Formanden i Dansk Crowdfunding Forening, Frederik Ploug Søgaard udtaler:
»Crowdlending har haft sine svære testår i Danmark, og nu er vi omsider dér, hvor vi ikke længere kan være i tvivl om, at metoden faktisk virker. «

Frederik Ploug Søgaard fortsætter:
»Det kommer faktisk som en overraskelse, at væksten i crowdlending ligger på så højt et niveau, og at vi følger med udlandet. Vi kan være stolte.«

Afkast og lokalsamfund
Den flotte vækst i crowdlending herhjemme falder sammen med, at Lendino runder långiver nummer 1000. Långiver nummer 1000 hedder David Cornelis van der Put.
David har lånt ud gennem Lendino siden november 2016 og udtaler:

»Jeg begyndte at investere gennem Lendino, da det var svært at få et afkast nogen andre steder. Ud over de attraktive udlånsrenter kan jeg godt lide, at man kan støtte lokalsamfund og virksomheder med en bestemt profil.«

Crowdlending er ikke kun en god investering
Selvom motiverne kan være mange, når der investeres i crowdlending, har det været en god investering, hvis man zoomer ind på afkastet. Siden starten i 2014 har en gennemsnitsinvestor tjent 8,5% *

Direktør i Lendino, Esben Bistrup Halvorsen udtaler:
»Mange har efterhånden fået øjnene op for, at crowdlending er et godt supplement til en investeringsportefølje. Vi oplever så stor tilgang af långivere og långivermidler, at vi faktisk mangler kvalificerede låntagere. «

____

*En gennemsnitsinvestor er en person, der har købt en fast procentdel af alle lån sat til salg på Lendinos platform.

 

LÆS OGSÅ: Lendino er hot Nordic startup

 

 

 

fredag 3. februar 2017 kl. 06:48

Virksomheden Tier1 Asset i Allerød har gjort aftjente computere til en god forretning. Virksomheden bidrager til at gøre Danmark til et miljømæssigt foregangsland inden for et af de vigtigste områder, når det gælder affald. Miljøbelastningen ved forbrænding og deponering af elektronikaffald er nemlig langt større end fra husholdningsaffald.

Tier1Asset har mere end 20 års erfaring inden for computerindustrien og den højteknologiske fabrik i Allerød processer og håndterer mere end 200.000 enheder årligt.

Virksomheden opkøber computer-udstyr fra større virksomheder og langt de fleste af de brugte computere gøres klar til salg igen – resten skilles ad til genanvendelse. Derved forlænges produkternes levetid. Kun 1% af udstyret bliver deponeret og det sikrer virksomheden en klar grøn profil. Tier1 Asset er dermed et godt eksempel på, hvordan et privat initiativ kan bidrage til at bringe Danmark i front, når det gælder om at skabe verdens bedste affaldssektor.

Stor miljøbelastningen fra vores øgede elektronikaffald
Elektronikaffald indeholder farlige stoffer, der som affald kan skabe alvorlige miljøproblemer, medmindre det behandles forsvarligt. Der er her blandt andet tale om bly, cadmium, kviksølv og bromeret flammehæmmet plast. Miljøbelastningen ved forbrænding og deponering af elektroniske affaldsprodukter er langt større end fra husholdningsaffald. Væksten i elektronikaffald er på omkring 5% om året og er fire gange større end for husholdningsaffald.

»Dertil kommer, at elektronik lægger beslag på råstoffer, som jorden kun har i begrænset mængde. Derfor er det vigtigt, at vi bruger dem med omtanke og gerne genanvender dem i det uendelige. Man kan tale om, at computere skal være en ressourcebank for de ædle metaller. Det er både sund fornuft, cirkulær økonomi og god forretning,« siger direktør Annette Hastrup fra Vugge til Vugge ApS, der rådgiver virksomheder i bl.a. cirkulær økonomi.

Der er altså god miljømæssig ræson i at genanvende elektronik-data. Virksomheden har også oplevet stor vækst og har i dag en 3 cifret million-omsætning, beskæftiger 70 medarbejdere og processer 200.000-300.00 computere om året.

ISO’er og rådgivningsforløb
Trods den solide vækst havde direktør Peter Hemicke appetit på mere samtidig med at virksomheden oplevede en stigende konkurrence. Derudover begyndte flere leverandører at stille krav om ISO-certificeringer i deres udbudsmateriale. Kravet om at få tre nye vigtige ISO-certificeringer i hus var derfor altafgørende for virksomhedens fremtidige vækst.

På den baggrund besluttede virksomheden sig for at tilmelde sig et forløb, som Væksthus Hovedstadsregionen kører med henblik på at rådgive SMV’er om grønne forretningsmodeller.

Danmark er langt fremme, når det handler om at støtte grøn udvikling i små og mellemstore virksomheder. Annette Hastrup fra Vugge til Vugge har hjulpet adskillige på vej gennem programmer under blandt andre Erhvervsstyrelsen og Region Midtjylland.

»For mange virksomheder er et støttet projekt med til at give idéerne vinger, og bagefter bliver den grønne omstilling som en del af deres DNA. Det giver virksomhederne et forspring ikke blot i Danmark, men også internationalt, hvor efterspørgslen på dokumenteret bæredygtighed stiger. Det er for eksempel store internationale virksomheder, som Carlsberg, Lego og BMW,« siger Annette Hastrup.

Tier1 Asset startede op på forløbet sammen med 7 andre virksomheder, der alle ønskede at sætte turbo på deres grønne omstilling. Netop nu udklækkes virksomhederne og kan høste gevinsterne af deres deltagelse.

 

 

fredag 27. januar 2017 kl. 06:57

 - 89,4 KB
GiftCardGo er den første app til digital opbevaring af gavekort, så de altid er i lommen frem for skuffen. App’en, der er klar til download,er samtidig også en handelsplads, hvor gavekort til en reduceret pris skifter hænder på få sekunder. 
22-årige Theodor Bendix Gosden fik ideen, da han så på stregkoder bag kassen i Føtex. Formålet med GiftCardGo er kort og godt, at de mange ubrugte gavekort bliver brugt.

Hvert år bliver gavekort for i alt store beløb ikke indløst i Danmark. Tilbage i 2012 kom Deloitte frem til, at tallet var 400 millioner kr., men det kan være meget højere. Theodor Bendix Gosden var 21 år og sad ved kassen i Føtex, da han blev bekendt med det enorme spild. Han besluttede at gøre noget ved problemet og fandt inspiration i stregkoderne på butikkens varer og flaskeboner. De samme stregkoder finder man nemlig på de fleste gavekort i dag.

Digital stregkode
Gør man stregkoden digital, så den kan være i en app, er det meget lettere at få gavekortene brugt eller solgt, tænkte han. Sammen med vennerne, Rasmus og Niklas, begyndte han at udvikle en app til formålet og i dag, halvandet år efter, lanceres GiftCardGo. Nu kan forbrugere opbevare gavekort digitalt og endnu vigtigere; de kan let sælge det digitale gavekort videre til en reduceret pris.

GiftCardGo fungerer sådan, at stregkoden eller kortnummer på det fysiske gavekort scannes med mobilen og digitaliseres i app’en. Det medfører to væsentlige funktioner for ejeren af gavekortet. Den ene funktion er opbevaring. Gavekortet er gemt på app’en frem for at ligge derhjemme i skuffen. Forbrugerne har det altid på sig i digital form, så de kan hive det frem, hvis de får brug for det. Den anden funktion er markedsdelen. Gavekortet kan sættes til salg digitalt til en lavere pris end værdien, og det er ganske let at handle. Køber finder et relevant gavekort, betaler via MobilePay og får stregkoden ned på mobilen med det samme, som så kan scannes ved kassen.

»Du står i supermarkedet med varer i kurven for 500 kroner. Mens du venter i køen, tjekker du app'en og ser, at der er et gavekort på 500 kroner til butikken til salg for 350 kroner. Du køber gavekortet via MobilePay, du får det ind på mobilen med det samme, og når du kommer frem til kassen, scanner kasseassistenten stregkoden. Det er GiftCardGo,« siger Theodor Bendix Gosden.

Penge til gode
En undersøgelse fra Forbrugerrådet Tænk tilbage i 2011 viser, at fire ud af ti forbrugere, der benytter et gavekort, faktisk bruger flere penge i forretningen end gavekortets værdi. GiftCardGo kommer dermed også butikkerne til gode.

GiftCardGo vandt i 2015 en Venture Cup konkurrence med rådgivning til 300.000 kroner samt en tilsvarende DTU startup booster pack til en værdi af 30.000 kroner. Ud over Theodor Bendix Gosden består teamet af to programmører, der også er medejere. Den ene kender Theodor fra tiden i Føtex. Drengene holder i dag til hos CBS på Frederiksberg, hvor de er tildelt en gratis kontorplads. Alle deler den samme drøm: Når GiftCardGo er etableret i Danmark, så skal app’en udbredes til andre lande og blive den første verdensomspændende platform for køb og salg af gavekort.

GiftCardGo og forbrugersikkerhed
GiftCardGo verificerer brugere og stregkoder for at undgå falske profiler og gavekort. Ved køb af gavekort tilbageholdes pengene i 7 dage. Det betyder, at køber har tid til at indberette, hvis svindel har fundet sted, og dermed få sine penge retur. Selvom sælger må vente lidt på sine penge, så kan køber bruge gavekortet med det samme.

 

 

fredag 27. januar 2017 kl. 06:54

 - 61,7 KB
Innovationsmiljøet omkring Future Food Innovation i Region Midtjylland har, kombineret med det generelt store danske fokus på økologi og fødevaresikkerhed, trukket Tellspec til Danmark, og virksomheden etablerer sig nu i Aarhus.


Internationale talenter har Danmark med på radaren. Vi er nemlig rigtig gode til at udvikle og tiltrække kompetencer, viser nye tal fra nationalbanken. Future Food Innovation har haft succes med dette, hvor seneste eksempel er den innovative virksomhed Tellspec, der netop har etableret sig i Aarhus.

»Jeg er blevet tiltrukket af det stærke innovationsmiljø i Danmark, hvor jeg hurtigt blev bekendt med det høje kompetenceniveau inden for blandt andet bakteriologi og IT. Desuden er jeg meget imponeret over udbuddet af økologiske varer og den høje fødevaresikkerhed her i Danmark,« fortæller Isabel Hoffman, CEO ved Tellspec.

Scanner afslører gluten
Isabel Hoffman er hovedpersonen bag Tellspec, som har udviklet en håndholdt madscanner, der på få sekunder kan afsløre det sande indhold af næringsstoffer i fødevarer. Scanneren henvender sig både til forbrugere, virksomheder og forskere.

»Scanneren er både til den almindelige forbruger, til allergikere, der vil undersøge en madvare for gluten eller spor af mælk, til supermarkeder som brug i kvalitetstjek og som et analyseværktøj til forskeren,« forklarer Isabel Hoffman.

Adgang til viden og samarbejde
At valget faldt på Midtjylland og Aarhus i jagten på gode rammer for den fortsatte vækst i Tellspec er således langt fra en tilfældighed, og det glæder udviklingsdirektør i Region Midtjylland, Kim Kofod Hansen.

»Når en virksomhed med stort globalt potentiale vælger at etablere sig her, understøtter det, at Vækstforum og Region Midtjylland har tænkt rigtigt i strategien med at etablere et sammenhængende innovationsmiljø, der giver virksomhederne nem adgang til samarbejde med andre aktører og specialiseret viden på fødevareområdet i regionen,« siger Kim Kofod Hansen.

Virksomheder i elitetræning
Tellspec blev i første gang tiltrukket af Danmark i forbindelse med European Food Venture Forum 2016. Future Food Innovation, som hjælper innovative fødevarevirksomheder i Danmark, fik Tellspec med i elitetræningsprogrammet for fødevarevirksomheder, som Accelerace og Agro Business Park står for, hvorfor Isabel nu drager til Danmark. Ifølge Lone Gammelgaard Schwarz, programleder ved Accelerace, har Tellspec et stort globalt potentiale.

»Tellspec har et stort potentiale, fordi teknologien kan skaleres internationalt, og fordi produktet har mange anvendelsesmuligheder. Yderligere er fødevaresikkerhed en voksende trend, hvilket gør Tellspecs løsning utrolig interessant,« siger hun.

Tellspec har allerede vundet flere store priser heriblandt Horizon 2020-prisen og den danske Water Air Food Award (WAFA). Grundlægger af WAFA, Tina Lindgren, tror på, at teknologien kan blive en succes, fordi den blandt andet flytter viden fra laboratoriet over i hånden på forbrugeren.

 

 

Serious Games Interactive har ved indgangen til det nye år tilføjet Game Tools til familien og får dermed mulighed for at tilbyde flere ydelser især indenfor områder blended games, brætspil og virksomhedsspil.

I over 10 år har Serious Games Interactive været blandt de førende udviklere indenfor området og det er ikke ofte man får muligheden for at kunne tage et skridt ind på et nyt og så spændende område. Løsningerne fra den relativt unge virksomhed Game Tools har været anvendt af store virksomheder som ISS, Arla, DSV, Carlsberg og langt hovedparten af de danske kommuner og regioner. Især spillene Change Navigator og Co-Creator fortsætter med at bidrage til innovation og forandring.

Potentiale i at kombinere digitale og fysiske spil
Direktør og stifter af Serious Games Interactive udtaler: »Vi er glade for at kunne bygge videre på det gode håndværk af læringsspil som er skabt i Game Tools i gennem de sidste fem år. Vi ser især et stort potentiale i at kombinere den digitale og fysiske verden.«

Fysiske brætspil kan noget helt særligt i forhold til åben læring hvor processerne mellem deltagere er helt kritiske. Men samtidig kan det digitale give unikke muligheder for at gøre løsningen mere skalerbar og fleksibel i forhold til indhold, sprog, cases – samt måske endnu mere afgørende – understøtte læringsprocessen før, under og efter med data fra spillene.
Der er store muligheder i at kunne tilbyde sine kunder en endnu bedre rådgivning af hvilke spiltilgange, der giver bedst mening for at løse en given opgave – uanset om det er digitalt, virtuelt eller fysisk vurderer Serious Games Interactive selv, at de nu med Game Tools står bedre rustet end nogensinde.

________________

Vi bragte en spændende 4-siders artikel med interview af de to stiftere af netop Game Tools i Magasinet Iværksætteren #4/2016. Er du blandt de iværksættere, der har meldt sig ind i Dansk Iværksætter Forening får du magasinet 6 gange årligt.

Hvis du ikke allerede modtager Iværksætteren kan du blive medlem og modtage magasinet her.

 

 

fredag 20. januar 2017 kl. 06:58

Den fynske robotklynge er i løbet af 2016 vokset fra omkring 80 til over 100 virksomheder, og virksomhederne forudser yderligere vækst i både omsætning og antallet af ansatte de kommende år. Det viser en undersøgelse foretaget af A&B Analyse for Odense Robotics.

102 virksomheder med ca. 2600 ansatte*. Så stor har den fynske robotklynge vokset sig ved udgangen af 2016.

»Det er virkelig positivt, at robotklyngen vokser og beskæftiger stadig flere odenseanere og fynboer. Væksten i antallet af virksomheder og ansatte sætter en tyk streg under robotklyngens position som centrum for robotteknologi. Det sikrer Odense og Fyn en platform internationalt, som er med til understrege Odenses position som en af de førende inden for de nye teknologier,« siger Odenses borgmester Peter Rahbæk Juel.

En af de nye virksomheder i klyngen, som er rykket til Odense i løbet af 2016, er den tyske koncern Schunk. Schunk er en familieejet virksomhed med mere end 2.700 ansatte verden over. Koncernen har otte fabrikker, 30 datterselskaber samt forhandlere i mere end 50 lande. Etableringen af den nye afdeling i Forskerparken er bl.a. et resultat af Invest in Odenses indsats for at tiltrække virksomheder til byen.

»Odense var et naturligt sted for os at slå os ned. Der er et virkeligt stærkt miljø omkring robot- og automationsbranchen på Fyn. Og vi er blevet taget rigtig godt imod her,« siger General Manager i Schunk Per Martens, der har oplevet det helt unødvendigt at skulle forklare sig for sine tyske kollegaer, når det gælder virksomhedens nye domicil:

»De tyskere jeg jævnligt taler med i vores koncern er ikke i tvivl om, hvad Odense er, og det fortæller noget om den position Odense har indtaget på Europakortet, når det handler om robotter og automation.«

Indstiller man kikkerten mod en lidt fjernere horisont, er der også grund til stor optimisme for Odense og Fyn. Ved udgangen af 2016 forventede virksomhederne i Odense Robotics således gennemsnitligt en vækst i omsætningen på 40-50 pct. frem mod 2019. Antallet af medarbejdere forventes ligeledes at stige med helt op til 25% i 2018 og 60% i 2020. Og der er for alvor nogle hurtigløbere blandt de robot- og automationsvirksomheder, der har base på Fyn. Ifølge Odense Robotics’ undersøgelse forventer 20 pct. af virksomhederne en vækst i omsætningen på mere end 80 pct. over de kommende to år.

Hos virksomheden Egatec har man for alvor mærket væksttendensen. Siden januar 2016 er syv nye folk således flyttet ind på kontoret, der nu tæller 24 mand. En vækst på hele 41 pct.
Og direktør Mads Nychel har fortsat en ambitiøs vækstplan:
»Væksten i vores virksomhed er hjulpet rigtig godt på vej at vores beliggenhed i Odense og den fynske robotklynge er i høj grad med til at understøtte væksten. Vores ønsker og behov bliver forstærket, når klyngen står bag. Vi har fået sat ting på dagsordenen ikke bare lokalpolitisk men også nationalt – og ikke mindst i den direkte dialog med uddannelsesinstitutionerne. Vi har også for fremtiden en ambitiøs vækstplan, som betyder, at vi de kommende år forventer at vokse i samme tempo, som det har været tilfældet i det forgangne år.«


Netop arbejdet med at bringe virksomheder, uddannelsesinstitutioner og faglige organisationer sammen er noget af det, som klyngeorganisationen, Odense Robotics står bag. En fælles indsats for uddannelse og opkvalificering af arbejdskraft til job i robot-branchen ventes for alvor at kunne foldes ud i løbet af 2017.

*Antallet af ansatte er estimeret på baggrund af 2015-tal fra Danmarks Statistik og tal fra A&B-analyses undersøgelse.

 

 

Det buldrer frem med unge iværksættere og virksomheder skabt af unge under 30 år. Men det er slet ikke så mærkeligt, at et stigende antal unge bliver inspireret til at starte virksomhed, for langt flere unge møder i dag innovation og iværksætteri som en del af deres uddannelse. En ny analyse fra Fonden for Entreprenørskab viser, at flere end hver femte elev eller studerende nu får entreprenørskabsundervisning.

Interessen for iværksætteri og innovation starter for mange, længe før de står med en flyvefærdig virksomhed – og måske allerede i skolen. En ny kortlægning fra Fonden for Entreprenørskab viser, at 22% af alle elever og studerende i Danmark fik entreprenørskabsundervisning i skoleåret 2015/2016. Det er en markant fremgang fra skoleåret for syv år siden, hvor Fonden første gang kortlagde området. Dengang mødte kun 8 pct. af danske elever og studerende entreprenørskab i undervisningen.

»Entreprenørskabsundervisning lærer unge at udvikle innovative ideer og omsætte dem til virkelighed. Det er færdigheder man kan bruge, uanset om man skal være iværksætter eller arbejde i en eksisterende virksomhed. Samtidig er entreprenørskabsundervisningen med til at styrke elevers og studerendes faglighed, fordi de netop lærer at bruge deres faglige viden i nye og ukendte sammenhænge. På den måde styrker entreprenørskabsundervisning også kernefagligheden,« siger Christian Vintergaard, adm. direktør i Fonden for Entreprenørskab.

Mest udbredt på ungdomsuddannelserne
Entreprenørskabsundervisning er mest udbredt på ungdomsuddannelserne, hvor 42 pct. af alle elever mødte entreprenørskabsundervisning i det seneste skoleår. Til sammenligning er det 16 pct. af eleverne i grundskolen og 16 pct. af de studerende på videregående uddannelser, der i samme skoleår mødte entreprenørskab som en del af undervisningen. Men der har været fremgang på alle tre uddannelsesniveauer.

»I det seneste år har vi særligt bemærket en spændende udvikling blandt grundskolerne. Over halvdelen af landets grundskoler har nu entreprenørskabsundervisning, og det er en positiv udvikling, da vi fra vores forskning ved, at jo tidligere man møder entreprenørskabsundervisning, jo større effekt har det,«
siger Christian Vintergaard.

 

 - 68,1 KB
Johanne Schimming fra speciallandbruget Hegnsholt i Lejre

Madinteresserede forbrugere har nu nye muligheder for at skaffe økologiske, lokale og sunde fødevarer direkte fra nordiske nicheproducenter. Initiativet hedder Crowdfarm.dk og er en specialiseret crowdfunding platform eksklusivt for fødevareprojekter med en bæredygtig profil.

Mens crowdfunding hidtil har drejet sig mest om elektronik, bogudgivelser og film tror folkene bag projektet på, at tiden er moden til en platform kun for fødevarer. Modellen er den såkaldte rewardbaserede crowdfunding, hvor enkeltpersoner kan støtte et nyt fødevareprojekt med et beløb på typisk 50 til 2.000 kroner og være blandt de første til at modtage et originalt kvalitetsprodukt eller en særlig madoplevelse, som tak for hjælpen.

»Vi oplever en stærkt voksende interesse for økologi og sund mad blandt danskerne, som for alvor har taget den nye nordiske madkultur til sig og gerne vil have flere lokale producenter,« forklarer de tre Crowdfarm stiftere Tina Gliese Schjerling, Michae Eis og Søren Femmer Jensen - og uddyber.

»Det kan være rigtig svært at starte op som niche-landmand eller madiværksætter, så med Crowdfarm.dk giver vi almindelige forbrugere et meget konkret redskab til at hjælpe projekter igang, som måske ellers aldrig ville have haft en chance.«


At initiativet rammer ned i en voksende tendens er der ingen tvivl om. Ifølge Dansk Crowdfunding Forening blev der sidste år indsamlet 46 millioner kroner via reward crowdfunding til nye projekter i Danmark – et tal der vidner om en stigning på 250% på bare et år.
Det er den udvikling der nu gribes af en række nye fødevareiværksættere, som inviterer familier og madentusiaster til at blive medskabere af flere sunde, lokale og økologiske fødevarer.
 

 

Man kan ikke se det, hvis man ikke ved det, men der er store ting i gang i Lyngby. Med placeringen af en antenne til IoT-netværket i 45 meters højde på toppen af Lyngby Storcenter samt en antenne på DTU, har byen nu fuldt Sigfox-signal og kan benyttes som testlaboratorium og fuldt operationelt netværk for virksomheder og vidensinstitutioner, der arbejder med udvikling af produkter inden for IoT.

Som en del af Vidensbyen, har Lyngby-Taarbæk Kommune engageret sig i projektet og bliver den første kommune, der tester et konkret projekt ved at anvende det landsdækkende, netop lancerede Sigfoxnetværk dedikeret til Internet of Things.

Helt konkret har Lyngby-Taarbæk Kommune etableret et samarbejde med IoT Denmark, der i første omgang handler om at optimere brugen af et udvalg af kommunens biler. Ved at montere en sensor, koblet til antennesignalet, i hver bil, kan man registrere hvor, hvornår og hvor langt bilerne kører.

Jakob Sylvest-Nielsen, der er Centerchef for Borgerservice og Digitalisering i Lyngby-Taarbæk Kommune er begejstret:
»Med sensorerne kan vi registrere, om vi udnytter vores bilpark godt nok og på den måde optimere ud fra vores reelle behov – og ikke ud fra hvad vi tror, der er brug for. Med IoT-teknologi kan vi derfor på en relativt billig måde forhåbentligt komme til at spare både tid og penge. Sigfox-dækningen her giver os muligheder for, at Lyngby kan blive et epicenter i Danmark inden for udviklingen af IoT og nye produkter kan testes ’in real life’ inden de kommer på markedet.«

Også hos Lyngby-Taarbæk Vidensby, der arbejder for at gøre Lyngby til omdrejningspunkt for innovativ by- og erhvervsudvikling, er direktør Caroline Arends optaget af de nye muligheder:
»Samarbejdet med IoT Denmark falder helt i tråd med Vidensbyens vision om at udvikle Lyngby til et udviklings- og testlaboratorium for nye, grønne og bæredygtige teknologier. Det passer desuden fint sammen med projektet ’Smart Vidensby’, hvor vi bruger data fra byen til udvikling af nye smarte løsninger og viden. Med dækningen af hele Lyngby, åbnes der en række muligheder for at tiltrække yderligere start-up virksomheder og andre til området, hvor de – også i samarbejde med DTU - kan afprøve deres produkter og teknologier.«


Hos IoT Denmark A/S hilser man samarbejdet med Lyngby-Taarbæk Kommune og Lyngby-Taarbæk Vidensby velkommen:
»Det er en spændende ny verden, der åbner sig med IoT-teknologien. Teknologien har mange muligheder for indsamling og brug af data til optimering og effektivisering inden for eksempelvis affald og renovation, vej- og cykelstitemperatur til optimering af forbrug af salt samt måling af vandstand i forbindelse med monitorering af bl.a. kloaker, åer og vandløb. Der er uanede muligheder med IoT-teknologien fra Sigfox, og vi ser frem til at samarbejde med flere interesserede virksomheder og vidensinstitutioner i Lyngby, men også andre steder i Danmark,«
udtaler Daniel Bachmann, der er Group CEO & Founding Partner hos IoT Denmark A/S.

 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign