Cxense Display
Findes i: #96 (September/2016) side 36
Artikeltype: Forretningsudvikling
Forfatter(e): Karina Hartmann
   
Nordens mest crowdfundede stykke tøj har snart 10.000 følgere på Instagram, hvilket er mere end mange etablerede og store brands har. Der er tale om Organic Basics, en abonnementsordning på økologisk herreundertøj. Efter den meget succesfulde Kickstarter-kampagne i 2014 skulle det dog tage et års tid, førend der var en skarp strategi og ditto klar retning. Mads Fibiger Rasmussen, CEO og stifter, løfter sløret lidt for dét at ville vækste og samtidig famle i blinde – og at de to ting bestemt ikke følges ad.

»Man siger, at man skal skabe den virksomhed, som man selv ville ønske fandtes,« indleder Mads Fibiger Rasmussen. Det var også udgangspunktet for Organic Basics, der ville gøre noget ved manglen på en ordentlig undertøjsløsning for mænd. Ambitionen var, og er fortsat, høj kvalitet, økologiske materialer og bæredygtig produktion samt et nordisk minimalistisk design.

Konceptet blev testet gennem Organic Basics’ første Kickstarter i 2014, som var en af de første danske Kickstarter-kampagner overhovedet. De lagde også godt ud med fuld funding i løbet af blot 48 timer, og deraf fulgte rigtig god eksponering i medier og presse.

»Dernæst gik vi så i gang med at lave alle de fejl, man nu skal igennem i processen med at bygge en virksomhed for første gang,« konstaterer Mads med et smil.


GODT BEGYNDT ER IKKE HALVT FULDENDT
Det har været afgørende, at folkene bag Organic Basics har formået at skabe en stor opbakning, hvilket og har været dygtige til at benytte crowdfunding. I sommer gennemførte virksomheden også deres anden succesfulde Kickstarter-kampagne, hvor der blev rejst over 1 million kroner.

»Vi har dermed lavet den mest fundede Kickstarter for tøj i hele Skandinavien, hvor vi introducerede Organic Basics SilverTech, som er det mest komfortable og avancerede undertøj på markedet,« pointerer Mads.

Men inden de kom så langt, brugte de ifølge Mads selv godt og vel et lille år på at løbe rundt om sig selv og famle i blinde. Først i sensommeren 2015 fik de endelig lagt en reel plan. Mads uddyber:

»Vi har fundet værdien i at arbejde med benhårde måneds- og kvartalsmål, og gennem vores strategiværktøjer sørger vi for, at vores fokus hele tiden ligger på at skabe værdi og vækst i Organic Basics. Kort tid efter vi fik styr på vores Strategy Map, fik vi også etableret et yderst professionelt advisory board. Etableringen af en reel strategiplan og et professionelt advisory board sidste år har været en ’game changer’ for os. Vi har stort set ikke kigget tilbage siden.«


SØLV OG MILEPÆLE
Det har desuden været ekstremt vigtigt for Organic Basics, at de fik kontakt til deres nuværende leverandør i Tyrkiet på det tidspunkt. Mads fortæller, at leverandøren ikke er den billigste på markedet, men simpelthen den dygtigste.

»Det er derfor, at vores kvalitet er markant bedre end vores konkurrenters. Samtidig er undertøjet produceret under de bedst mulige vilkår. Selv fabrikken kører på vindenergi,« understreger Mads.

Kvaliteten i det lugtfrie undertøj er faktisk blevet afprøvet af flypersonalet fra Turkish Airlines. Løsningen på, at sokkerne og undertøj kan blive ildelugtende efter en lang dag i luften eller på jorden, kom også efter en lang snak med leverandøren på en bar i Tyrkiet. Sølv. For sølv kan dræbe bakterier, minimere antallet af vaske og fjerne ubehagelige kropslugte.


NU OG HER – OG FREMTIDEN

Lige nu fokuserer teamet i Organic Basics på at vokse. Udvidelsen af varelageret skal være markant, og der er fokus på at vækste omsætningen, der allerede er vækstet med flere hundrede procent siden 2015. Samtidig arbejdes der på at komme med i et acceleratorprogram i 2017 og herved forhåbentlig få en masse værktøjer, der kan sikre vækstniveauet.

Den vækst, Organic Basics knokler på med, er selvsagt for egen vindings skyld, men visionen med kvalitet og bæredygtighed handler også om visionen i Organic Basics:

»Vi vil skabe det højeste kvalitets-basic brand med den ultimativt letteste købsoplevelse, imens vi tager så god hånd om miljøet som muligt,« fortæller Mads. Han siger afslutningsvist:

»Jeg håber, at vi om få år ser en ændring i folks købsvaner, og at den almene forbruger aktivt har taget stilling til sine basisbeklædninger og foretrækker kvalitet, funktionalitet og god samvittighed frem for ’fast fashion’ med nye ugentlige kollektioner og en kvalitet, der også er derefter. Det er en rigtig kedelig forretningsmodel, for det forurener helt vildt. Det vil vi gøre op med.«

_____________________________

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #4 / 2016. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle medlemmer af Dansk Iværksætter Forening modtager.
Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

 

 

Relaterede

Kom i gang med forretningsplanen (1) // Strategi og forandring... (1) // Sølvskeens tankegods (1) // Med kurs mod et internationalt marked (1) // Stress er livstruende - også for virksomheden (1) // På vej mod den grønne gren (1) // Blød succes i en hård branche (1) // Bøger til ønske-listen (1) // Er du stærk i troen? (1) // Grønne iværksætterhistorier (1) // Sæt det sociale i fokus (1) // Idealisten (1) // Exit for begyndere – bliv klar til den dag, virksomheden skal sælges (1) // Forretningsplanen er midlet, ikke målet (1) // Innovation på skolebænken (1) // Forretningsplan for iværksættere 2.0 (1) // Guld for enden af regnbuen (1) // På kursus med statstilskud (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (2) // Kom i gang med at fejle (2) // Prisvindende papkrykkeiværksættere (1) // Iværksætter, forudse fremtiden! (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign