Cxense Display
Findes i: #97 (Oktober/2016) side 24
Artikeltype: Ideer
Forfatter(e): Maria Evald
   
Danish Cardboard Tech har med rekordfart skabt en forretningsidé, som de vil sælge i hele verden. I processen fra idé til plan, etablering af virksomhed, prototype og snarlige launch har det unge team fra Aarhus ikke fulgt nogen bestemt, strategisk masterplan. De er strøget ud over stepperne ved at følge deres mavefornemmelse, stille op til massevis af konkurrencer og være åbne i fortællingen om deres idé.

Det startede med en forvredet ankel på fodboldbanen, en tur på skadestuen og frustration over ikke at kunne låne en krykke. Dernæst et møde med opfinder af en cykel i pap. Og så en brainstorm på studiet. Få måneder senere har idéen om en krykke af pap materialiseret sig i et prisvindende forretningskoncept, der høster priser og legater og får opmærksomhed fra prominente iværksættere, investorer med tunge tegnebøger og den amerikanske ambassadør.

»Alle kan få den gode idé. Men det, der batter, er at eksekvere idéen så hurtigt som muligt,« siger Morten Keil, Kasper Tindbæk, Mathias Snejstrup og Mads Reinholdt. »Og det er gået utrolig stærkt,« konstaterer drengene, der dog ikke har fulgt nogen bestemt masterplan i arbejdet med papkrykken, der lanceres i starten af 2017. »Vi har ikke brugt en ABC-iværksættermanual eller gjort tingene i en bestemt rækkefølge. Vi er bare kørt derudaf.«

IS I MAVEN OG ÅBENHED
Inden for det sidste halve år har teamet vundet legater for mere end 100.000 kr., og de har opnået topplaceringer ved EM, DM og regionsmesterskab i entreprenørskab med deres forretningsidé om at producere krykker af genanvendeligt pap. »Én ting er cool cash og anerkendelsen ved at vinde en pris, men alle de kompetente mennesker, vi møder under sådanne arrangementer, betyder meget mere.«
Ved at deltage i konkurrencerne er de blevet udfordret, har fået omtale, præmier og netværk. »Jo flere du snakker med, jo skarpere bliver du på din idé, og din markedsværdi øges. Vi har fået så mange skulderklap og roser, og det giver en masse drive til at komme videre. Det at få andres anerkendelse af vores produkt er helt uvurderligt.«

»Vi har mødt mange, der har sagt, at det ikke kan lade sig gøre. Andre har sagt, det er godt tænkt. De mange snakke har også givet os idéer til nye produkter.«
»Vi har oplevet mange, som går og gemmer på deres forretningsidé og holder kortene tæt ind til kroppen. Vi har gjort det stik modsatte: haft is i maven og ikke frygtet, at nogen skulle stjæle vores idé og komme os i forkøbet. Vi har lyttet til vores intuition og forsøgt at skabe awareness.«

I PRAKTIK I EGEN VIRKSOMHED
Danish Cardboard Tech bor på femte sal i kontorfællesskabet StartupLab INCUBA i Navitas på havnen i Aarhus. De fire studerer til dagligt på professionsbacheloruddannelsen i innovation og entreprenørskab på Erhvervsakademi Aarhus. Lige nu er de i praktik i egen virksomhed som en del af 4. semester.

»Vi er vant til at leve for en SU. Det er et perfekt tidspunkt at tage chancen for at blive iværksætter, når man er studerende. Vi får utrolig værdifuld sparring af vores undervisere. Dem har vi benyttet rigtig meget. Studiet har virkelig lært os at bryde vanetænkningen og tro, at alt er muligt. Vi har lært at være proaktive og overholde en deadline. Og så anede vi tidligere absolut intet om pap og krykker. Nu er vi papeksperter,«
griner de.

ROLLEMODELLER
De fire studiekammerater er ud over at have fået en fabelagtig god idé også blevet rost for deres måde at have fordelt rollerne i iværksætterfirmaet imellem sig. »Vi er af flere blevet fremhævet som teamplayere og gode rollemodeller for andre unge iværksættere, fordi vi har sørget for at lægge vægt på de rigtige kompetencer hos hinanden. Det er jo en fed ting at blive rost for, og det er også noget af det, vi selv opfatter som en stor styrke.«

FORSKELLIGHED ER EN STYRKE
At danne gruppe med hinanden var ikke det oplagte valg, men det var helt bevidst. »Mange danner gruppe med dem, de kender i forvejen eller deler interesser med. Vores undervisere talte meget om teamsammensætning, og om hvor vigtigt det er. Så vi tænkte, at vi ville gøre noget utraditionelt og sætte os sammen på baggrund af kompetencer.«

GENBRUGSPAP
Papkrykken giver hospitalerne et billigere og mere bæredygtigt alternativ. Konventionelle krykker er forarbejdet af aluminium, mens papkrykken produceres af miljørigtigt genbrugspap. Hospitalerne skal dermed ikke bruge tid og penge på at reparere og desinficere krykker eller rykke for krykker, der ikke afleveres tilbage. Halvdelen afleveres ikke tilbage efter brug, viser undersøgelser. Papkrykkerne er coatede, så de er vandafvisende.
»Vi har lavet en dansk udgave (albuekrykken) og en amerikaniseret udgave, hvor man støtter under armhulen. Krykken er vandtæt og holder til de vægtkrav, der findes.«

SAMFUNDSMÆSSIGT ASPEKT
De fire ser også deres projekt som et forsøg på at hjælpe mennesker i nød. Igennem flere hjælpeorganisationer har teamet dokumenteret, at der er et globalt behov for krykker.
»Vi er godt klar over, at vi har et godt produkt, men vi er også ydmyge. Derfor er vi sindssygt glade for, at så mange kan se potentialet i vores produkt,« siger drengene, der ikke hviler på laurbærrene.

»For nu står vi over for den næste store milepæl, nemlig at få vores første ordre i hus. Produktionen er helt på plads nu, og vi er i fuld gang med at få godkendelser og lavet tests, så derfor knokler vi på.«

_____________________________

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #5 / 2016. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle medlemmer af Dansk Iværksætter Forening modtager.
Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

Relaterede

Designere slår pjalterne sammen (1) // Købologi for viderekommende (1) // Pæne billeder til websitet (1) // Den strategiske designer (1) // Hun har skabt en mærkevare (1) // Innovation er svaret (1) // Isterningemanden (1) // Gang i netsalget (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // Bøger til ønske-listen (1) // En Lille Hjælper til innovation (1) // Grønne iværksætterhistorier (1) // Din mobile cykelsmed (1) // Nyt hjælpemiddel til genoptræning (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (1) // Med bud fra kiosken (1) // Indbrudstyvens skræk (1) // Vakuumpakket iværksætteri (1) // Den rette hylde (1) // Guld for enden af regnbuen (1) // Forkælelse til din bærbare (1) // Pas på pionerånden (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (2) // Sprogøre for musik (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Nyt dansk koncept skaber super solceller (1) // Gamle vaser i nye striber (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Tre-To-En.Nu: Iværksætteri på en ny måde (1) // Undertøj med ambitioner (1) // Iværksætter, forudse fremtiden! (1) // Bloddonation og global impact (2) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign