Cxense Display
Findes i: #4 (November/2003) side 38
Artikeltype: Strategi
Forfatter(e): Vivian A. Voldgaard
   
Et iværksætter-eventyr behøver ikke begynde med den dybe tallerken hver gang. Ofte er det en bedre forretning at overtage en eksisterende virksomhed end det er at bygge op fra nulpunktet. Vivian A. Voldgaard ser på mulighederne i dette nummer tema.

Når en selvstændig bygger sin virksomhed op fra bunden, vil vedkommende i gennemsnit have to ansatte inden for selskabets første par leveår. Overtager den ihærdige iværksætter derimod en eksisterende virksomhed, vil han have skabt fem nye arbejdspladser indenfor det samme tidsrum.
Det fremgår af en undersøgelse fra EU Kommissionen. Og det er en af grundende til, at fagfolk med speciale i generationsskift i øjeblikket er sat på hårdt arbejde. For iværksættere er en eftertragtet race. Tal fra blandt andre Dansk Industri viser, at op imod 100.000 virksomheder skal generationsskiftes over de kommende ti år. Hvis ikke en stor del af virksomhederne skal lukke, simpelthen fordi der ikke er købere nok til dem, skal der gøres en aktiv indsats for at pirre folk med iværksættertrang. Og netop den opgave har Niels Jørgen Sørensen fra Randers Erhvervs- & Udviklingsråd gjort til sin mærkesag. »Vi har for et par år siden kørt et projekt i Århus Amt, der var rettet mod virksomhedsindehaverne, men nu er det iværksætterne, som vi gerne vil have fat i,« fortæller han om baggrunden for projekt ‘Firmaovertagelse’, som han står i spidsen for. Planen er, at folk der drømmer om at blive selvstændige, skal få øje på muligheden for at overtage en allerede eksisterende virksomhed i stedet for at begynde fra nulpunktet. Og det kan faktisk være en god forretning, fastslår projektlederen:

Hjerteblod billigt til salg

»Der er utrolig mange gevinster for iværksætteren ved at købe en virksomhed i stedet for at bygge sin egen op. En ting er, at det er nemmere at komme hen i banken og bede om penge til en virksomhed, der allerede har vist sig at være bæredygtig. Noget andet er, at det igen og igen viser sig, at det er nemmere at skabe en øget vækst i en bestående virksomhed, end det er, hvis man begynder fra bunden som selvstændig,« fortæller Niels Jørgen Sørensen. Når han bliver spurgt, er det dog ikke penge, skat og revision, som han har øverst på listen over vigtige ting at overveje, når der skal sættes i værk.
»De bløde værdier er meget, meget vigtige. Både når man skal tage stilling til, om man vil springe ud i livet som selvstændig, og når man skal bestemme, hvordan det skal gøres,« fastslår han. Første fase af »Firmaovertagelse» er derfor en række seminarer som skal få iværksætterne væk fra ideen om, at alle skal opfinde den dybe tallerken, før man er en rigtig iværksætter – og hen til alle fordelene ved, at nogle andre har gjort benarbejdet og skabt en overskudsvirksomhed, som er til at købe for penge.
»Man skal ikke glemme, at mange af de virksomheder, der står overfor et generationsskifte, er til at overtage på rimelige vilkår. Ejeren skal af med virksomheden, den er hans hjerteblod, og han er kun interesseret i at det går den godt,« lyder erfaringen fra Niels Jørgen Sørensen.
Den samme har Carsten Lund, projektleder hos TIC i Københavns Amt, gjort sig.
»Jeg har selv prøvet at være iværksætter fra bunden, og det er ingen dans på roser. Skulle jeg gøre det om, ville jeg til enhver tid overtage en eksisterende virksomhed,« siger han i dag.

Masser af problemer

I hovedstadsområdet er der mindst lige så megen fokus på de mange generations-modne virksomheder som i Århus Amt. Og det har TIC taget konsekvensen af ved at etablere projekt »Iværksætter og Generationsskifte« og samtidig være aktiv medspiller på websitet Match-online, en elektronisk kontaktbørs for køb og salg af virksomheder. Målet er at matche virksomheder, der skal generationsskiftes, med personer, som ønsker at overtage en eksisterende virksomhed og samtidig give parterne rådgivning fra erfarne seniorer, der skal fungere som sparringspartnere gennem hele forløbet.
»Foreløbig har vi 80 køberemner, det vil sige iværksættere, i vores system, som vi arbejder på at parre med den helt rigtige virksomhed, så vi tror på, at vi har fat i noget af det rigtige,« mener Carsten Lund.
Ifølge ham brænder de 80 iværksættere for at finde en passende virksomhed at investere deres arbejdsiver i. De har set fordelen i at overtage i stedet for at bygge op fra bunden.
»Når man overtager en virksomhed har man et produkt, man har kunder og man har medarbejdere. Det er måske ikke det perfekte fundament, men det er noget at starte på i stedet for ingenting at starte på,« fastslår projektlederen.
Carsten Lund kender godt til al den skepsis, som iværksættersjæle per automa-tik stiller op med, når de første gang støder på muligheden for at overtage en eksisterende virksomhed. Forude venter problemer med personalet, som ikke synes om al den nytænkning, som den nye chef fremturer med, kunder, der er vant til, at det er okay at betale efter 30 dage selv om der står ti på fakturaen, og agenturer der kun kunne drives i den gamle indehavers navn.
Men der er ingen grund til at gå i panik, forsikrer Carsten Lund. For der er noget der hedder glidende generationsskifte. Dels gør modellen det muligt for iværksætteren at fortryde og trække sig ud af projektet igen – dels giver den plads til at skiftet sker over en årrække og dermed i et mere spiseligt tempo for alle.

En lang tjekliste
»Mange iværksættere vil gerne vide lidt om, hvordan det foregår, før de står med det endelige ansvar. Det kan man kun finde ud af ved at arbejde sammen med den tidligere ejer i en periode, og det er muligt ved et glidende generationsskifte,« forklarer han.
»Jeg har mødt glidende generationsskift som har varet fra et halvt år og op til otte-ni år. Men uanset hvor lang tid man vælger at bruge, så er modellen forbundet med fordele for begge parter,« slår Carsten Lund fast.
For så er der god tid til at få overblik over de mange ting, der skal tages stilling til – og der er mange ting, der skal tjek på. Det bekræfter Jesper Knudsen, advokat hos advokatfirmaet Dahl, Koch & Boll i Kolding:
»Selv den mindste ting kan vise sig at være alt afgørende i den sidste ende, så mit første råd lyder altid, at man skal sørge for at få en god rådgiver med fra begyndelsen,« siger han.
Jesper Knudsen har en tjekliste, som han hiver frem af skuffen, når han får generationsskiftesager ind på sit skrivebord. Øverst på den liste står der naturligvis økonomi. For det er vigtigt, at der er økonomi i forretningen, hvis altså iværksætteren skal have mulighed for at drive den videre til en succes. Derudover er det punkter som købesum, kontrakter, agenturaftaler og andre hårde facts der står til et grundigt eftersyn. Men mindst lige så vigtige er de bløde ting, som lønnedgang, øget arbejdstid og familiens opbankning, mener advokaten.
Der er en chance for at score den store gevinst, siger Jesper Knudsen. Men man skal også kunne leve med, at der er en risiko for at tabe alt. Ifølge advokaten  er det ikke unormalt, at friværdi i både parcelhuset og sommerhuset bliver satset på eventyret – og det hele kan ryge sig en tur, hvis det går galt. Derfor er det en god idé at bruge de første penge fra kassekreditten på god rådgivning, fastholder han.

Due Diligence

»Det er uhyre vigtigt at gennemgå den virksomhed, som man har planer om at købe. Vi arbejder med en model, der kaldes due diligence – rettidig omhu –, og her går vi ned i den mindste detalje for at være sikre på, at der ikke gemmer sig nogle grimme overraskelser,« fortæller advokaten. Hvor mange penge en iværksætter skal sætte af til det stykke arbejde, tør Jesper Knudsen ikke gætte på. Det afhænger af, hvor let eller svært det er at få fat i de informationer, som eksisterer i og omkring virksomheden:
»Nogle gange handler man med en kreds af aktionærer, og så kan det være vanskeligt at få oplysningerne, fordi det kun er en snæver kreds der overhovedet må vide, at virksomheden er ved at blive handlet.«
Et af de nye punkter på Jesper Knudsens tjekliste hedder miljø. Hvordan er miljøet omkring virksomheden, og er jorden, som bygningerne ligger på, i orden.
»Efter to år kan der pludselig dukke et brev op om, at grunden er forurenet. På det tidspunkt har den tidligere ejer fået placeret pengene  fra handlen, så iværksætteren i hvert fald ikke kan få fat i dem igen. Så kan det godt være, at det går vældig godt med virksomhedens drift, men hvad hjælper det, hvis der pludselig opstår et millionkrav, som der kun er én til at betale,« spørger eksperten.
Jesper Knudsens tjekliste over vigtige punkter ved et generationsskifte fylder to sider. Den er skrevet for at selv en advokat ikke glemmer noget.
»Og den er skrevet med småt, kan jeg garantere,« siger han.

Relaterede

Bedre vilkår for videniværksætteren (1) // Det frie initiativ (1) // Købers marked (1) // Holges gamle spand (1) // En god idé åbner ingen kassekredit (1) // Hvilken iværksættertype er du? (1) // Hvis bare jeg havde en idé (1) // Skal jeg etablere mit selskab i Danmark og England (1) // Bred bund skaber nye stjerner (1) // Gode patenter koster millioner (1) // Skorstens-Meier fik en god idé (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // Handling gør forskellen – Syv trin i kreativ forretningsudvikling (1) // Socialt og kommercielt entreprenørskab (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Tre måneder med fuld skrue (1) // I slipstrømmen af de store (1) // ”The gate- keepers have lost their keys” (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Kan vi bruge “Earn Out”-modellen? (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // Business Angels redder Silicon Valley ud af krisen (1) // Ejeraftaler får skud for boven i den nye selskabslov (1) // En verden af muligheder (1) // Tilbud: Få 9.000 nye iværksættere (1) // Hvordan starter jeg A/S eller ApS? (1) // Manual til forretnigner i Indien (1) // En god weekends arbejde (1) // Vælg virksomhed eller selskab med omhu (1) // Tre måneders intensiv opstart (1) // Mesterlære for iværksættere (1) // ”Lige” over grænsen... (1) // Internationalt udsyn styrker dansk iværksætteri (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Bloddonation og global impact (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign