Cxense Display
Findes i: #49 (Januar/2010) side 30
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Bogresume.dk
   

Hvem bør læse denne bog?
Bogen ”The Long Tail” giver underbygget af fakta og kendsgerninger stor indsigt i oprettelsen af nichemarkeder. Det er fremragende læsning, der giver øget forståelse af de skiftende markeder. Idéerne fra bogen kan benyttes af handlende til at forstå dynamikken i markedet online såvel som traditionelt. ”Den lange Hale” er et marked med uanede muligheder.

Om forfatteren
Chris Anderson er chefredaktør for tidsskriftet “Wired”. Han var tidligere redaktør for ”The Economist”. Han har en naturviden-skabelig bachelorgrad i fysik fra George Washington University og studerede kvantefysik og videnskabsjournalistik ved University of California i Berkeley.

Resumé
Massedistribution af blockbuster-film, bestseller-bøger og musik-hits har i en lang periode haft en helt afgørende betydning for underholdningsindustrien. Det er også blevet linsen, hvorigennem kulturen i almindelighed er blevet observeret. Men det er ved at ændre sig, og jagten på hits er gradvist faldende. Selv om folk stadig søger efter hits, er utallige små markedsfragmenter af “nicher” begyndt at dukke op.
Nichemarkeder har egentligt eksisteret i årtier. Men omkostningerne ved at synliggøre dem har tidligere været så høj, at de ikke er nået ud til forbrugerne. Nu ser vi en udvikling af det moderne nichemarked, som ikke erstatter det konventionelle marked, men derimod deler dets platform.
Markedssegmentet af utallige nicher kaldes ”Den lange Hale”. En niche er en meget lille brøkdel af det almindelige marked, men når de enkelte nichemarkeder lægges sammen, udgør de en betydelig del af det samlede marked.
De vigtigste egenskaber for langhalemarkedet er:
•  Kundevurderinger og anbefalinger er den vigtigste form for reklame af nicheprodukter.
•  Et flertal af langhaleprodukterne kan downloades i digital form. For eksempel via websider som iTunes og Netflix. Det eliminerer lageromkostningerne.
•  I modsætning til traditionelle markeder, der anvender PR-filtre til at bestemme, hvad der skal på markedet, så anvender online-markedet post-filtrering. Dette indebærer, at der ikke er markedsbaserede adgangsbarrierer for produkterne, og alt er tilgængeligt for alle. Det fremmer væksten i ”Den lange Hale”.
•  Langhalemarkeder tilbyder rigeligt med valgmuligheder til forbrugerne. Men der eksisterer samtidig knappe ressourcer mht. disponibel indkomst og tilgængelig tid.
•  Efterspørgselskurven for et online langhalemarked er mere flad end den traditionelle kurve.

Boginfo

The Long Tail af Chris Anderson,
ISBN 978-1401302375, 256 sider.

Relaterede

Det frie initiativ (1) // Overtag en potentiel guldgrube (1) // Købers marked (1) // Holges gamle spand (1) // En god idé åbner ingen kassekredit (1) // Det er mit navn... (1) // Hvilken iværksættertype er du? (1) // Hvis bare jeg havde en idé (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Vagthund i cyberspace (1) // Skal jeg etablere mit selskab i Danmark og England (1) // Bred bund skaber nye stjerner (1) // Klogere på forretning (1) // Gode patenter koster millioner (1) // Skorstens-Meier fik en god idé (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // Handling gør forskellen – Syv trin i kreativ forretningsudvikling (1) // Socialt og kommercielt entreprenørskab (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Tre måneder med fuld skrue (1) // 4 timer om ugen er nok (1) // ”The gate- keepers have lost their keys” (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Præciser din internetsøgning (1) // Kan vi bruge “Earn Out”-modellen? (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // Business Angels redder Silicon Valley ud af krisen (1) // Softwareudvikling med kenyansk islæt (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // Ejeraftaler får skud for boven i den nye selskabslov (1) // En verden af muligheder (1) // Tilbud: Få 9.000 nye iværksættere (1) // Hvordan starter jeg A/S eller ApS? (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (1) // Manual til forretnigner i Indien (1) // Lever du livet farligt på nettet, eller opdaterer du dine programmer? (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // En god weekends arbejde (1) // Vælg virksomhed eller selskab med omhu (1) // Tre måneders intensiv opstart (1) // Bliv dus med internettet (1) // Mesterlære for iværksættere (1) // ”Lige” over grænsen... (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Nørdernes nye base (1) // Internationalt udsyn styrker dansk iværksætteri (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (2) // Husk din yndlingsvin (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Matematik med mening (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Bloddonation og global impact (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign