Cxense Display
Findes i: #6 (Februar/2004) side 27
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Ny bog af Søren Hougaard giver inspiration til den primære forudsætning for at blive iværksætter – den gode idé.

»Man skal ikke forvente en håndbog med opskriften på den sikre succes,« siger forfatteren til den netop udkomne bog »Forretningsideen«. Så havde bogen nok også vakt opsigt udover iværksættermiljøet – for iværksætteri er og bliver en videnskab uden faste svar. Men det har ikke forhindret Søren Hougaard, adjungeret professor ved Handelshøjskolen i København, i at skrive en bog, som hjælper iværksættere in spe igennem de første kritiske stadier af en virksomheds tilbliven.
Søren Hougaard, der selv har godt med praktisk iværksættererfaring at trække på, præsenterer et faseforløb for iværksættelse og viser derigennem, hvordan ens forretningsidé kan møde markedet. Det centrale spørgsmål, der stilles, er hvordan man kan skabe en forretningsmulighed ved at forstå et marked kreativt og kombinere forståelsen med sin egen eller ens virksomheds kompetencer.
Det er i sandhed en forjættende tanke at kunne besvare dette spørgsmål, og Hougaards tilgang er på en og samme tid akademisk og jordnær. Bogen bevæger sig igennem kapitler om iværksættelse som kompetence, kreativ markedsforståelse, mulighedens vindue, forretningskonceptets tilblivelse, adgangsbarrierer til markedet, strategier for markedsentré, konkurrenternes positive indflydelse og endelig iværksættelse og forretningsideer i det ufødte marked.
Det er en usandsynlig spændende bog for enhver der interesserer sig at sætte i værk, og den falder på et tørt sted. For som Hougaard skriver i forordet, har det altid stået som lidt af en gåde for ham, hvorfor der gøres så meget ud af forretningsplaner, men relativt lidt ud af forretningsideer.

Relaterede

Det frie initiativ (1) // Overtag en potentiel guldgrube (1) // Købers marked (1) // Holges gamle spand (1) // En god idé åbner ingen kassekredit (1) // Hvilken iværksættertype er du? (1) // Skal jeg etablere mit selskab i Danmark og England (1) // Bred bund skaber nye stjerner (1) // Gode patenter koster millioner (1) // Skorstens-Meier fik en god idé (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // Handling gør forskellen – Syv trin i kreativ forretningsudvikling (1) // Socialt og kommercielt entreprenørskab (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Tre måneder med fuld skrue (1) // I slipstrømmen af de store (1) // ”The gate- keepers have lost their keys” (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Kan vi bruge “Earn Out”-modellen? (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // Business Angels redder Silicon Valley ud af krisen (1) // Ejeraftaler får skud for boven i den nye selskabslov (1) // En verden af muligheder (1) // Tilbud: Få 9.000 nye iværksættere (1) // Hvordan starter jeg A/S eller ApS? (1) // Manual til forretnigner i Indien (1) // En god weekends arbejde (1) // Vælg virksomhed eller selskab med omhu (1) // Tre måneders intensiv opstart (1) // Mesterlære for iværksættere (1) // ”Lige” over grænsen... (1) // Internationalt udsyn styrker dansk iværksætteri (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Bloddonation og global impact (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign