Cxense Display
Findes i: #7 (April/2004) side 4
Artikeltype: Leder
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Som læser af dette blad er der god sandsynlighed for, at du har din egen virksomhed eller ønsker dig det. Du er iværksætter. Eller måske passer betegnelsen fri agent passede bedre på dig? Den væsentlige forskel er ikke så meget ordet – her til lands er vi ret uenige om, hvad begreber iværksætter favner. Forskellen ligger derimod i dit mål med din virksomhed, og ikke mindst din motivation for at blive selvstændig. Det skrev den amerikanske hotshot-professor Edgar H. Schein noget om for en ti år siden i et amerikansk iværksættertidsskrift:
Mange mennesker opdager i løbet af deres karriere, at de har et stort behov for autonomi, skriver Schein, og at de derfor kun kan blive rigtig tilfredse hvis de arbejder for sig selv. De bliver konsulenter, undervisere, eller selvstændige professionals af den ene eller den anden art, men de skaber ikke vækst-virksomheder, ja de kan endda finde på at opgive et projekt, hvis det begynder at vokse. Årsagen til det, mener Schein, skal søges i motivationen. Disse mennesker, de frie agenter, ønsker først og fremmest frihed og økonomisk sikkerhed. Til sammenligning handler en iværksætters motiver ikke så meget om autonomi, som de handler som at skabe noget og øge den personlige rigdom og status. Iværksættere er meget mere narcissistiske, selvsikre, kreative og selvhævdende:
»Autonomi-orienterede personer kompenserer ofte for en dyb usikkerhed og ser i selvbeskæftigelse et niveau af sikkerhed, der ikke altid findes i at arbejde for andre. Iværksættere er enten ikke bekymret om sikkerhed, eller også er det en så stor besættelse for dem, at de er nødt til at skabe formuer før de kan slappe af,« skriver Schein.
Det er en interessant indsigt, der dårligt kan undgå at føre til reflektion over, hvilke motiver ens eget værk drives af – og måske til en klarere erkendelse af, hvad man vil med sin selvstændige virksomhed, og hvornår man skal vælge til og fra blandt de forretningsmuligheder, der viser sig.
Uanset dine motiver og mål, kære læser, så finder du på de næste sider historier om at være sin egen herre som familie, som etiker og som musikglad. Vi håber, at dette nummers artikler kan sende dine tanker ad nye veje – og give inspiration til profitabelt iværksætteri af enhver art.

Relaterede

Iværksætter eller entrepreneur (1) // Hvordan gør de langtidsfriske? (1) // Kvinder smager på succesen (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Motivationens kilder (1) // Iværksætteri kan også være storindustri (1) // Imperium med vokseværk (1) // Køge Iværksættermesse (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (1) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Mød Jesper Buch - manden med opskriften på succes (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Unboss dig selv og din organisation (1) // Fra virksomhedsleder til iværksætter på en weekend (1) // Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv (1) // Ideerne kommer af sig selv. Resten er hårdt arbejde (1) // Tøjdesigner pimper campingvogne (1) // Det er aldrig for tidligt at blive iværksætter (1) // Millionær uden forretningsplan (1) // Gamle vaser i nye striber (1) // Pistoler, piger og pilsnere (1) // Iværksættermentor (2) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (1) // Kom i gang med at fejle (1) // Selina Juul (1) // Iværksætter, forudse fremtiden! (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign