Cxense Display
Findes i: #51 (Marts/2010) side 33
Artikeltype: Nye markeder
   
4 milliarder af klodens mennesker lever for under 3.260 USD om året. De lever i lande, hvor produkter af lav kvalitet koster uhyggelig meget – og hvor der derfor er store muligheder for iværksættere.

”Egy kola og Ganna ost? Det har jeg godt nok aldrig set før, men hold da op hvor er prisen dyr!”, udbryder vores egyptiske kollega, da vi er ude i en egyptisk landsby for at vurdere potentialet for at drive forretning for danske virksomheder på lavindkomstmarkeder. Vi ser derfor på hvilke produkter, der er på hylderne i de små såkaldte ’supermarkeder’. Hvad der umiddelbart springer i øjnene er, at fattige mennesker på landet i Egypten tilsyneladende betaler en uhyggelig høj pris for produkter af meget lav kvalitet. De er fanget i en såkaldt ’fattigdomsfælde’, hvor de betaler meget for lidt på grund af manglen på konkurrence. Det er en tendens, man hører om i de fleste udviklingslande.
Turen til Egypten gjorde det klart, at der i den fattige befolkning er et stort behov for rent drikkevand, pålidelig elektricitet, basale fødevarer og hygiejne produkter. Men, måske mere overraskende, så efterspørger de i næsten lige så høj grad andre og mere luksuriøse produkter, som moderne medicin, kosmetik og elektronikvarer. Folk ved godt, hvad man kan få, men produkterne er bare ikke til stede på hylderne. Det er her, du som iværksætter kommer ind i billedet.

Stort uudforsket marked i bunden af pyramiden
Danske, og for den sags skyld vestlige, virksomheder og iværksættere har for vane at fokusere på de rige højindkomstmarkeder, der typisk er forbundet med stor konkurrence og begrænset vækst, mens de i alt fire milliarder mennesker, der udgør verdens økonomiske bund, ikke opfattes som et potentielt og attraktivt marked. Denne demografiske gruppe bliver i fagtermer kaldet for Base of the Pyramid eller BOP. Gruppen er karakteriseret ved lav individuel købekraft, men til gengæld er antallet af potentielle forbrugere enormt.

Stort udviklings- og forretningspotentiale
Traditionelt har vestlige virksomheder blot nedjusteret størrelsen og prisen på deres almindelige produkter, når de gik ind på disse markeder. Men et stigende antal virksomheder udvikler og tilpasser i højere grad også produkter og løsninger til fattige forbrugeres behov – ofte med et klart udviklingsperspektiv for øje. Og her er muligheden for at gøre en forskel enorm. Hvad enten man laver myggenet, bygger soldrevne vandpumper, udvikler enzymer der kan forlænge fødevarers holdbarhed, producerer kliniske engangssprøjter, eller tilbyder sms-tjenester, der oplyser om råvarepriser, er behovet og ønskerne uudtømmelige. Med andre ord, mulighederne er mange.
De virksomheder, der indtil nu har haft succes på BOP-markederne, har været i stand til både at skabe en bæredygtig forretning og samtidig skabe konkret udvikling i det pågældende land. Der er dog langt fra Føtex til slummen i Mumbai, når man skal udvikle produkter og løsninger. At skabe en succesfuld forretningsmodel drejer sig i høj grad om at gøre sit forarbejde ordentligt, kende sit marked og være parat til at skabe nye markeder, hvis produktet ikke allerede er til stede. Som gevinst for anstrengelserne oplever mange virksomheder til gengæld, at processen fører til andre og flere innovationer, der også kan bruges på hjemmemarkedet. Endelig får virksomhederne en god historie at fortælle, når de skal ud og markedsføre.
I en tid hvor de vestlige markeder stagnerer, er der således som iværksætter god grund til at udvide horisonten. Eller som vores egyptiske kollega udtrykker det ”så snart vi kommer hjem fra vores tur, vil jeg starte en forretning, der kun fokuserer på disse lavindkomst-markeder med ordentlige produkter. Jeg vil være den første. Det er utroligt, at ingen tidligere har set dette som et potentielt marked, når nu behovene er så udtalte og folk er så villige til at samarbejde. Hvad mere kan jeg dog bede om?”

Relaterede

Det frie initiativ (1) // Dyrk iværksætterpotentialet hos kvinder og etniske minoriteter (1) // Overtag en potentiel guldgrube (1) // Købers marked (1) // Holges gamle spand (1) // En god idé åbner ingen kassekredit (1) // Vi skal leve af markedsorienteret iværksættelse (1) // Hvilken iværksættertype er du? (1) // Hvis bare jeg havde en idé (1) // Den vidensintensive iværksætter ano 2004 (1) // Fra helsekostsælger til byggematador (1) // Aldrig for ung til iværksætteri (1) // Sæt din viden i værk (1) // Iværksætterbølgen anno 2004 (1) // Bog: få tid til det du er bedst til (1) // Med kurs mod et internationalt marked (1) // Stress er livstruende - også for virksomheden (1) // Skal jeg etablere mit selskab i Danmark og England (1) // Bred bund skaber nye stjerner (1) // Gode patenter koster millioner (1) // Skorstens-Meier fik en god idé (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // Nu vil vil islændingene være iværksættere igen (1) // Handling gør forskellen – Syv trin i kreativ forretningsudvikling (1) // Socialt og kommercielt entreprenørskab (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (2) // Tre måneder med fuld skrue (1) // 15 minutter med Julie Meyer (1) // I slipstrømmen af de store (1) // ”The gate- keepers have lost their keys” (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (2) // Kan vi bruge “Earn Out”-modellen? (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (2) // Du skal passe dit firma! (2) // Aldrig mere oliventræer (1) // Business Angels redder Silicon Valley ud af krisen (1) // Softwareudvikling med kenyansk islæt (1) // Skal jeg til retsmøde i Tyskland? (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // Ejeraftaler får skud for boven i den nye selskabslov (1) // Tilbud: Få 9.000 nye iværksættere (2) // Stolthed og fordomme... (1) // Hvordan starter jeg A/S eller ApS? (1) // Manual til forretnigner i Indien (2) // En god weekends arbejde (1) // Vælg virksomhed eller selskab med omhu (1) // Let's do the Hub (1) // Iværksættere er helte (1) // Tre måneders intensiv opstart (1) // Mesterlære for iværksættere (1) // ”Lige” over grænsen... (1) // “Du skal være klar til at ofre alt” (1) // Den politiske kæp i vores hjul (1) // Ejerledede firmaer er kommet godt gennem krisen (1) // Konkurser rammer hårdt (1) // Iværksættermillioner samler støv i Bruxelles (1) // Team Danmark-model kan bane vej for iværksættere (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Internationalt udsyn styrker dansk iværksætteri (2) // Iværksætteri kan også være storindustri (1) // Imperium med vokseværk (1) // Køge Iværksættermesse (1) // På kursus med statstilskud (1) // Kunsten at vinde englenes gunst (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (1) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (2) // Husk din yndlingsvin (1) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Rigets iværksættertilstand (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Pistoler, piger og pilsnere (1) // Bocians økonomiske vejrudsigt: Nu vender det… håber vi (1) // Iværksættermentor (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Kom i gang med at fejle (1) // Debatindlæg: Oplev verden som digital nomade (1) // Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space (1) // Bloddonation og global impact (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign