Cxense Display
Findes i: #67 (Juni/2012) side 16
Artikeltype:
Forfatter(e): Jakob Engel-Schmidt
   
Den ér faktisk ikke længere. Men hvorfor egentlig bekymre sig om iværksættere? Det spørgsmål har vi stillet co-founder af DARE2network Laila Pawlak og initiativtager til non-profit projektet The STARTUP BUZZ.

"Fordi det giver mening at gøre en forskel! Vi skylder vores samfund at give iværksætterne, der næsten pr. definition mangler tid, penge, kompetencer og sparring, et ’brainboost’ af den anden verden. En bouillonterning af læring, der kan skyde dem ud i stratosfæren til gavn for Danmarks fremtidige vækst," siger Laila Pawlak.

Og netop det er baggrunden for etableringen af The STARTUP BUZZ, der drives af DARE2network med support fra Arriva og nogle af de mest visionære byer og virksomheder i landet - alle med passionen for at skabe flere succesfulde iværksættere. Sammen sender de hvert år 10-12 iværksættere på en ’moderne dannelsesrejse’ i 5 dage.

The STARTUP BUZZ
The STARTUP BUZZ er en specialindrettet bus, der i uge 46 international iværksætteruge) kører 10-12 iværksættere rundt i Danmark. På rejsen møder iværksætterne - BUZZ´erne - en skare af fremsynede, succesfulde og nytænkende mennesker og virksomheder, som de kan lære af, og som giver dem skarpt input til deres forretning. En brainboost-bouillonterning om man vil!

Undervejs arbejder iværksætterne ikke kun med deres egen forretningsmodel, men også i teams omkring forskellige samfundsopgaver (eks. en kampagne til hvordan vi får flere succesfulde iværksættere eller lokale opgaver, der løses i samarbejde med de byer, buzz’erne besøger). Dette for at bidrage tilbage til samfundet og styrke de involveredes evner til at se muligheder og arbejde med diversitet.

"Det gode ved STARTUP BUZZ’en er, at vores BUZZ’er får en masse inspiration, viden og netværk samtidig med, at de også kan give noget tilbage til de lokale byer," siger Laila Pawlak. "Og så har vi oplevet en overvældende lokal opbakning, uanset hvor vi lander med BUZZ´en. Det er fedt, at der er andre, der også vil være med til at hylde iværksætteri og gøre en forskel for vores BUZZ´ere."

Who gets on the BUZZ?
For at blive STARTUP BUZZ’er skal deltagerne igennem en audition, som afholdes i København med et udvalgt panel. Deltagere bliver udvalgt på følgende måde:

Primært: Mennesket bag: Det er mennesker, der skaber succesfulde virksomheder. Er der substans, mod og energi til at føre idéer ud i livet? Har kandidaterne det, der skal til? Er de DARE, CARE, SHARE og kan de skabe POSITIVE IMPACT?

Sekundært: Diversitet på alle niveauer blandt deltagerne. Iværksættere i alle afskygninger, studerende, unge, midaldrende, ældre; dem med endnu ufærdige og flyvefærdige idéer, som mangler brainboostet, der skyder dem videre og dem som har været i gang i noget tid! DIVERSITET er afsæt for innovation.

Tertiært: Deltagerne skal være indstillede på at gennemgå en audition, hvor de fremlægger idé, virksomhed og vigtigst af alt SIG SELV for et inviteret panel. På baggrund af auditions bliver 10-12 deltagere udvalgt - afhængig af talentmassen. De udvalgte er særligt egnede på TV, i grupper og kan bidrage til andre.

Sidste års projekter var lige så forskellige som BUZZ’ernes personligheder. De tæller alt fra én, der har udviklet en shaving gel (der også blev nomineret som årets kvindelige iværksætter), app-udviklere, et sports management koncept, en vin-handler og et online-koncept, der skaffer funding til andre iværksættere.

Kåring af årets BUZZ’er Ved projektets afslutning kåres årets BUZZ’er. Præmien til årets BUZZ’er er et professionelt advisory board i et år, konsulenthjælp, grafisk assistance, advokat- og revisionsbistand, kurser og meget andet. Alle iværksættere, der bliver udvalgt til at deltage på bussen, får desuden tilknyttet en personlig coach før, under og efter forløbet og en række andre ting, der kan hjælpe til at få deres virksomhed godt fra start.

Vinderen af årets STARTUP BUZZ’er 2011 blev den kun 26-årige Morten Stahl Pedersen, der har åbnet 3 oplevelsesbaserede vinforretninger på 2 år under navnet SmagFørst.

”Jeg er så vanvittigt stolt over at være blevet kåret til åretsSTARTUP BUZZ´er – og særligt fordi de 11 andre, som var med på turen, er så sindsygt dygtige. Det kunne have været hvem som helst af os, der endte med at få prisen,” fortæller Morten Stahl Pedersen og fortsætter “Det har uden tvivl været den mest lærerige uge i mit liv. Vi har oplevet så vanvittigt meget, og jeg har virkelig opdaget, hvor meget diversitet og netværk betyder.”

Sådan kommer DU med Er du én af Danmarks skarpeste Iværksættere, så har du mulighed for at blive nomineret til at komme med på turen.

Du kan ikke indstille dig selv, men skal indstilles af andre. Så følg med allerede nu på www.facebook.com/STARTUPBUZZ
- indstillingerne begynder snart.

 

Relaterede

Giv mig så noget rabat (1) // Dyrk iværksætterpotentialet hos kvinder og etniske minoriteter (1) // Vi skal leve af markedsorienteret iværksættelse (1) // Er du fri agent eller iværksætter (1) // Den vidensintensive iværksætter ano 2004 (1) // Iværksætter eller entrepreneur (1) // Sådan tænder du kontakterne (1) // Aldrig for ung til iværksætteri (1) // Sæt din viden i værk (1) // Iværksætterbølgen anno 2004 (1) // Bog: få tid til det du er bedst til (1) // Med kurs mod et internationalt marked (1) // Stress er livstruende - også for virksomheden (1) // Hvad venter vi på? (1) // Netværk med ambitioner (1) // Sving dig i lianerne (1) // Netværkeren (1) // Frie agenter kondenserer (1) // At netværke som nystartet (1) // Netværk er nødvendigt (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // Første First Friday (1) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // Din succes afhænger af dit netværk (1) // Aldrig mere oliventræer (1) // Vis mig dit netværk, og jeg skal fortælle dig, hvad du er værd (1) // Kvinder smager på succesen (1) // En verden af muligheder (1) // Stolthed og fordomme... (1) // Let's do the Hub (2) // Iværksættere er helte (1) // IVÆRKSÆTTEREN indgår nyt samarbejde med Dansk Iværksætter Forening (1) // DIF overtager Dansk Netværk (1) // Intelligent nabohjælp (1) // Ny forening for vækst- og videniværksættere (2) // “Du skal være klar til at ofre alt” (1) // Den politiske kæp i vores hjul (1) // Ejerledede firmaer er kommet godt gennem krisen (1) // Konkurser rammer hårdt (1) // Netværk for vognmænd (1) // Iværksættermillioner samler støv i Bruxelles (1) // Team Danmark-model kan bane vej for iværksættere (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (2) // ”Konkurrenter? Dem har vi ikke nogen af…” (1) // Iværksætteri kan også være storindustri (1) // Nyt stærkt koncept for networking i 2012 (1) // Imperium med vokseværk (2) // Køge Iværksættermesse (2) // På kursus med statstilskud (1) // Kunsten at vinde englenes gunst (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (2) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (2) // Rigets iværksættertilstand (1) // Mød Jesper Buch - manden med opskriften på succes (1) // Iværksætterhøjskolen (2) // Unboss dig selv og din organisation (1) // Fra virksomhedsleder til iværksætter på en weekend (1) // Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv (1) // Ideerne kommer af sig selv. Resten er hårdt arbejde (1) // Tøjdesigner pimper campingvogne (1) // Det er aldrig for tidligt at blive iværksætter (1) // Millionær uden forretningsplan (1) // Gamle vaser i nye striber (1) // Pistoler, piger og pilsnere (1) // Bocians økonomiske vejrudsigt: Nu vender det… håber vi (1) // Iværksættermentor (2) // Skal virksomheden tænkes nordisk? (1) // They can shout: Graduateland (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) // Kom i gang med at fejle (1) // Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign