Cxense Display
Findes i: #48 (December/2009) side 30
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Lori Webb
   
Hvad gør du, når du får nok af julehyggen? Griber en bog om en af de trends, der påvirker din virksomhed og dine muligheder for at gøre forretning, selvfølgelig. Herunder anbefaler Lori Webb en bunke engelsksprogede bøger til ønskelisten, der alle har relation til en af de trends, vi beskrev i oktober-nummeret.

December har altid være en måned til reflektion og eftertænksomhed. I år vil reflektionen for mange tage en drejning i retning af klimafokuserede aktiviteter og udvikling af nye grønne muligheder for iværksættere. Hele verden snakker om den nye grønne økonomi og Danmark satser på at være en af de førende lande på området. Det er en kæmpe “call to action” for danske iværksættere, samt en stor mulighed for at være med til at gøre verden bedre og tjene penge på én og samme tid. Efterhånden er der kommet nogle succesfulde rollemodeller og en del bøger som fokuserer på emnet. Bøger som informerer, inspirerer eller motiverer til iværksætteri på en menneskelig, miljømæssig eller økonomisk bæredygtig måde.
På engelsk siger man “food for thought” når man snakker om noget, som er tankevækkende. Udtrykket er meget apropos, når man tænker på bøger som kost for hjernen, der tilfører brændstoffet til vore handlinger i vores liv og forretninger. I en tid hvor man skriver eller modtager en god mængde ønskesedler ville det være oplagt at have et godt udvalg af bøger til at røre sjælen og udfordret hverdagens “business as usual”. Alle bøger på denne side falder inden for en af de mest fremherskende iværksættertrends, som er værd at være opmærksom på i det kommende år. Bøgerne kan købes via Amazon.
Smag er lige så forskellig som mennesker. Nogle foretrækker det traditionelle, mens andre er til det mere uvante og eksosiske. Lige som en foodie gerne vil dele sin oplevelse af nye smage, præsenterer jeg her et udpluk af de bøger, som i højest grad har mest fanget eller genfanget min opmærksomhed i 2009.
God jul og god læselyst!

Cradle 2 Cradle: Remaking the Way We Make Things
Et manifest, som kalder på en forvandling af den menneskelige industri gennem økologisk, intelligent design.

af  William McDonough & Michael Braungart, 2002, 208 sider.

 

World Changing: A User’s Guide to the 21st Century

Webpage og bog om, hvad der sker lige nu for at udvikle en mere miljømæssig og socialt ansvarlig verden.

af Alex Steffen, Abrams, 2006, 608 sider.


Easy Green Living - The Ultimate Guide to Simple, Eco-Friendly Choices for You and Your Home
Man er, hvad man spiser. Men man er også, hvad man bruger til at gøre rent med, hvad man smører sig selv ind i efter badet og de forskellige kontaktflader man er i berøring med.

af Renee Loux, Rodale Books, 2008, 416 sider.

 

Design is the Problem: The Future of Design Must Be Sustainable
Bogen viser den store indflydelse, design kan have for brugervenlighed, brugeroplevelse, affald og ressourcer.

af Nathan Shedroff og Hunter Lovins r, Rosenfeld Media, 2009, 352 sider.

Wired for Care - How Companies Prosper When They Create Widespread Empathy
Lav din forretning om til at holde af andre.

af Dev Patnaik, FT Press, 2009, 272 sider.

Forces for Good: The Six Practices for High Profile Non Profits
Ændring fra opbygning af organisationer til opbygning af en bevægelse.

af Leslie R. Crutchfield, Jossey-Bass, 2007, 336 sider.

Experience Economy: Work is Theatre and Every Business a Stage
Bogen som har lanceret begrebet oplevelsesøkonomi verden over.

af Joseph Pine & James Gilmore, Harvard Business School, 1999. 254 sider.

 

Go Green, Live Rich – 50 Simple Ways to Save the Earth and Get Rich Trying
En nem vejledning i at passe på planeten og pengepungen.

af David Bach, Broadway, 2008, 192 sider.

The Go-Giver A Little Story About a Powerful Idea
En historie om transformation, om service, og om fem enkle måder at være uhørt successfuld.

af Bob Burg, Portfolio Hardcover, 2007, 144 sider.

Saving the World at Work
Den ansvarlige revolution vil ændre på måden, vi laver forretning på.

af Tim Sanders, Broad-way Business, 2008, 256 sider.
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign