Cxense Display
Findes i: #59 (Maj/2011) side 22
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Fansider og endeløse opdateringer er ikke det eneste svar, hvis man gerne vil sælge produkter på Facebook. Den største fordel ved mediet er overset af de fleste, mener Robin Roy Hansen fra firmaet GoSocial.

De fleste firmaer har efterhånden fået tudet ørene fulde af, at man skal være synlig på de sociale medier. Skal man skære ind til benet, handler det ofte om noget med fans på Facebook, og opdateringer med en eller anden form for indlæg eller aktivitet. Det hele skulle gerne ende med, at kunderne bedre kan lide firmaet og i sidste instans selvfølgelig: køber mere.
”Folk tager for givet, at man laver en fanside. Den skal bare lige startes, og så kører bolden. Sådan siger alle evangelisterne, der arbejder på timebasis,” siger Robin Roy Hansen, der er direktør for firmaet GoSocial.
Selv ser han på de sociale medier med helt andre briller.
”Jeg er lidt træt af, at kommunikation altid handler om det bløde og diffuse. Jeg er til ting, der er meget målbare,” siger han.
Vi taler simpelthen annoncering på Facebook, hvor enhver kan oprette deres egne annoncer, lige som man kan i Google Adwords. Forskellen er blot, at hvor man på Google kun har nogle søgeord og en geografisk parameter at lege med, er mulighederne ulige meget større på fjæsbogen.
”Jeg har været alle discipliner igennem, men det, der ikke er nogen, der har skrevet om, er, at Facebook er en online marketing revolution! Indtil for få år siden kunne man kun målrette annoncer ved at købe bannere på sites, hvor folk logger ind, som f.eks. Dating eller Artos. Men så kom Facebook, hvor man kan gå ind på 14 forskellige kriterier. Så har man stor volumen (2,6 mio. danskere), kæmpe segmenteringsmuligheder og det er målbart – de tre kriterier, man altid har drømt om! Skal man sælge en safari i Afrika, kan man finsegmentere på alder og indkomst og folk, der på et eller andet tidspunkt har nævnt Afrika i deres opdateringer,” jubler Robin Roy Hansen.
Dybest forstår han ikke, hvorfor der ikke er flere, de har fået øjnene op for den mulighed. Selv er han storannoncør på sine kunders vegne – så stor, at han i marts sidste år var største annoncør på Facebook i Europa.
GoSocials annonceringsstrategi hviler på to ben: segmenteringen og splittest. Det sidste handler om at variere en annonce – f.eks. prøve et stort antal forskellige billeder  af eller skifte nogle ord ud – for at se, hvad der virker bedst.
”Det handler ikke kun om, hvor man kan få de billigste klik, men også om, hvor godt de konverterer efterfølgende. Man kan kopiere en annonce og rette nogle få ord, og se om det gør en forskel. Hvis billedet udgør 80 pct. af klikraten, så er det klart, at man ikke skal sætte et utydeligt billede eller et logo på. Der er rigtig mange, der ikke har opdaget det her,” siger Robin Roy Hansen.

GoSocial stormer frem
Siden starten i 2009 som Danmarks første marketingbureau med fokus på sociale medier er GoSocial skudt frem med raketfart. Firmaet beskæftiger i dag 22 ansatte fordelt på kontoret i Vejle, Dubai og Rumænien og åbner i næste uge eget kontor i Mexico City. Heraf er der kun én enkelt til at passe telefonen, og ingen sælgere eller tilsvarende. Kunderne finder selv GoSocial, og firmaet er nu ved at relancere til at kunne betjene kunder på seks sprog. Firmaet arbejder også på at øge sin kapacitet og gøre produktet lidt skarpere, så de bliver klar til at ”tænde for hanen”, som Robin Roy Hansen udtrykker det.
Standardvarer har firmaet dog ingen planer om at få på hylden.

iMød GoSocial på StartupVejle.dk

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign