Cxense Display
Findes i: #25 (Juni/2007) side 44
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Peter Kventy
   
Iværksættervirksomheden Hestbæk Consult er de første i Skandinavien, som finder og udvælger reklamebureauer til kunderne. Et marked med et angiveligt meget stort potentiale. I dag udvælger ”search and selection”-bureauer eksempelvis reklamebureauer til 65 pct. af USA’s samlede reklamebudgetter.

Hyskenstræde i København centrum er fuld af travle mennesker. På Trianon bageriets gamle mel loft allerøverst oppe har Dan Hestbæk etableret sin ”search and selection”-virksomhed sammen med partneren Josefine Selsing Vinther. Blandt historiske billeder af det 500 år gamle traditionsbageri, hvide vægge og fritliggende spær tager de to iværksættere imod – naturligvis med brød fra Trianon. Siden 2006 har de arbejdet på at blive Skandinaviens hidtil eneste ”search and selection”-bureau, der udvælger passende reklamebureauer til kunder med reklameopgaver.
 
85 timer

Det tager gennemsnitligt fire til syv måneder og mange interne ressourcer for virksomhederne at vælge nyt reklamebureau. Vi kan principielt løse opgaven på 85 timer og samtidig spare virksomheden penge på selve reklamebudgettet, lover Hestbæk.
    Tilbuddet om at få professionel assistance til at udvælge det rigtige reklamebureau synes at tiltale danske virksomheder. I hvert fald kan den unge virksomhed allerede skrive virksomheder som Hempel og Lundbeck på deres kundeliste. Dan Hestbæk er naturligvis glad over de prominente navne på kundelisten.
    ”Mange virksomheder har svært ved at ”tæmme den slange” det er at finde det helt rigtige reklamebureau til deres opgaver og deres budgetter. Derfor vælger de at outsource processen til os. Store virksomheder har måske flere reklamebudgetter og har derfor brug for mere end et reklamebureau. Det gør processen endnu mere uoverskuelig. Vi kan gøre det hurtigere og mere effektivt og samtidig kan vi gøre det billigere for virksomheden at få løst deres reklameopgaver. Hempel havde et budget på to millioner kroner til en B-t-B opgave. Det reklamebureau, som fik opgaven, skulle have under en million for at løse opgaven, så Hempel sparede mange penge på at bruge os,” konstaterer Dan Hestbæk med et smil.
 
Databasen

Hjertet i Hestbæk Consult er en opdateret database med ca. 300 danske reklamebureauer. Bureauerne er segmenteret efter nogle særlige parametre, såsom størrelse, kunder, erfaringer, strategisk, analytisk og kreativ kompetence mv.
    ”Vi brugte det meste af 2006 på at få databasen på plads. Vi snakkede med alle bureauer, fik deres inputs og vurderede deres kompetencer. Bureauerne var glade for at snakke med os. Det er jo en win-win situation for dem. Fordi vi jo finder de bureauer, der passer bedst til virksomhederne. Dermed bliver samarbejdet mellem bureau og virksomhed også nemmere og bedre,” vurderer Josefine Selsing Vinther.
    Hestbæk Consult arbejder i tre faser: En fase, hvor man afdækker reklamebehovet hos kunden, en fase hvor man – på baggrund af databasen – først udarbejder en ”longlist” over bureauer, der matcher kravene. Dernæst interviewer bureauerne og referencekunderne for til sidst at præsentere en shortlist for kunderne med tre-fire udvalgte bureauer.
    ”I sidste fase hjælper vi kunden med sager som at opstille briefinger, gennemføre eventuelle bureaukonkurrencer og udarbejde kontrakter,” siger Dan Hestbæk.
    De to partnere i virksomheden arbejder aktuelt på at lave aftaler med brancheorganisationer, så også små, nye virksomheder får råd til Hestbæks Consults ydelser.
 
Altid iværksætter

Hele processen tager principielt lidt mere end tre uger – naturligvis afhængig af, hvor hurtigt man kan interviewe kunden og bureauerne.
    At starte sin egen virksomhed faldt meget naturligt for Hestbæk, der ”altid har været iværksætter”. Ideen til ”search and selection”-virksomheden fik han, da han for nogle år siden arbejdede i London som investeringsbankmand. En god ven fortalte ham om det amerikanske reklamemarked, hvor 70 pct. af reklameforbruget går igennem udvælgelsesbureauer.
    ”I London var tallet 35 pct., så jeg vurderede, at der var et marked for denne type ydelser også i Danmark,” siger iværksætteren.
    Foreløbig har Dan Hestbæk og Josefine Selsing Vinther mere end nok at gøre med det danske marked. Men på længere sigt rækker ambitionerne ud over Danmarks grænser.
    ”I 2007 bygger vi vores forretning i Danmark. Vi forestiller os også at udvide vores database til at omfatte flere kommunikationssøjler såsom PR- og eventbureauer. Men fra 2008 og fremefter vil vi se på de øvrige nordiske lande. For vi er aktuelt de eneste i Skandinavien, der driver denne type virksomhed,” vurderer Dan Hestbæk.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign