Cxense Display
Findes i: #79 (December/2013) side 0
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Jonathan Løv
   
For mange iværksættere kan designet af en ny hjemmeside, produkt, nyhedsbrev eller koncept være en større og bekostelig opgave. Derfor har nogle en tendens til at vælge at nedprioritere betydningen af designet, fordi man måske hverken har tiden eller de nødvendige kompetencer eller midler til at løse opgaven.

Af Jonathan Løw

Jeg har derfor samlet en række smarte ressourcer til at få succes med dit design. Disse er vel at mærke indsamlet ud fra det udgangspunkt, at jeg ikke selv er designer og aldrig bliver det. Alligevel har jeg altid haft stort fokus på området, fordi det er dit ansigt udadtil og åbningen til de kunder, du ikke har mødt endnu.

Jeg har således selv bygget mit eget website www.jonathanloew.dk ud fra nedenstående råd og vil foreslå dig at gøre det samme, hvis du enten mangler økonomi eller de nødvendige kompetencer til at gøre det fra grunden af. Jeg vil samtidig understrege, at jeg intet har med de pågældende virksomheder at gøre, men har samlet alle linksene ud fra dit bedste. Der vil naturligvis altid være mange meninger, når det kommer til design og de rette værktøjer at vælge, men disse sider er både iblandt de førende og har samtidig dokumenteret deres effekt og professionalisme. Derudover er det mit råd til dig, at du tager dit netværk med på råd, imens du udvikler dit design. Spørg så mange og så forskellige mennesker til råds som muligt – så ender du som oftest med det bedste resultat.

Husk derudover på at design ligesom innovation og iværksætteri ikke handler om at skabe den store og perfekte idé fra starten af. I stedet drejer det sig om at kombinere allerede eksisterende idéer og designs på nye og værdiskabende måder, og her bugner internettet heldigvis med ressourcer og idéer til, hvordan du gør netop dette.

1. Font / skrifttype
Hjemmesiden www.dafont.com har over 17.000 lækre fonte, som alle er gratis at downloade og nemme at installere. En velvalgt font gør dig i stand til at skabe personlighed og differentiere dit budskab fra konkurrenterne.

2. Farver og farvekombinationer
Hjemmesiden www.kuler.com hjælper dig med tusindvis af prædefinerede farvesammensætninger, så du kan udvælge den kombination, som DU og ikke mindst dine kunder vil elske.

3. Baggrund
www.subtlepatterns.com indeholder nogle super lækre og diskrete baggrunde, der vil tilføre dit indhold tekstur og liv.

4. Videoer
Videoer giver din hjemmeside liv, autenticitet og personlighed.
www.vimeo.com og www.youtube.com er begge services, som gør det nemt at uploade dine digitale oplevelser og optagelser og dele dem med andre. Samtidig kan begge systemer integreres med de fleste og bedste gør-det-selv hjemmesidesystemer.

5. Ikoner
www.thenounproject.com indeholder lækre ikoner, som er lige at gå til og anvende i din startup og dit design. Ikoner er ofte essentielle for at skabe overblik og brugervenlighed i et design.

6. Hjemmeside
Her er det lidt op til dine evner indenfor basal programmering og design. Altså om du kan lidt eller overhovedet ingenting på disse områder.
Jeg anvender selv www.wix.com, som er intuitivt at bruge, ligeså nemt som Word og PowerPoint og indeholder hundredvis af lækre designs. Det sker i erkendelsen af, at jeg hverken kan programmere eller bruge værktøjer som Photoshop og lignende.
Hvis du kan lidt mere og er en smule teknisk, kunne du også overveje www.wordpress.org eller www.squarespace.com. Under alle omstændigheder understøtter alle tre sider de øvrige designtips, jeg giver dig. Hvis du vælger Wordpress, så tjek også www.themeforest.com der er spækket med fede templates, du kan anvende.

7. Visitkort
www.graphicriver.net indeholder over 6000 visitkort-designs – lige til at snuppe.

8. Logodesign
www.99designs.com eller www.crowdspring.com er websites, hvor du kommer i forbindelse med tusindvis af grafiske designere fra hele verden. Du kan bede dem om hjælp fra alt til logo, hjemmeside, Facebook-side etc. Du udskriver en konkurrence, giver deltagerne løbende feedback og vælger vinderen, som du betaler et mindre fee. Sådan har jeg selv fået lavet logoet til mine seneste virksomheder.

9. Facebook-side
www.wix.com indeholder en række smarte templates til nemt at designe en Facebook-side, der både ser lækrere ud og kan mere end de konventionelle sider.

10. Nyhedsbrev
www.mailchimp.com. Den uovertrufne vinder når det kommer til et nyhedsbrevsystem, der både er nemt at bruge til design, udsendelse, effektmåling og spam-filter-godkendelse. Og gratis med mindre du udsender store mængder nyhedsbreve.

Et sidste tip: Husk at sikre en kontinuitet i dit design når du anvender forskellige tjenester. Modsat at bruge et reklame- eller designbureau, som kan sikre en linje i dit udtryk, skal du her selv huske at sikre, at tingene hænger sammen rent udtryksmæssigt. Rigtig god fornøjelse!
 

 

Relaterede

Designere slår pjalterne sammen (1) // Købologi for viderekommende (1) // Pæne billeder til websitet (1) // Det frie initiativ (1) // Den strategiske designer (2) // Overtag en potentiel guldgrube (1) // Købers marked (1) // Holges gamle spand (1) // En god idé åbner ingen kassekredit (1) // Hvilken iværksættertype er du? (1) // Amning og ambitioner (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Selvfølgelig er hun iværksætter (1) // Hvis bare jeg havde en idé (1) // Brug dig selv som varemærke (1) // Hun har skabt en mærkevare (1) // Tidligt ud af røret (1) // Isterningemanden (1) // Automatik med sikkerhedsventil (1) // Konkurrenterne får baghjul (2) // Gang i netsalget (1) // Skal jeg etablere mit selskab i Danmark og England (1) // Bred bund skaber nye stjerner (1) // Gode patenter koster millioner (1) // Skorstens-Meier fik en god idé (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (2) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (2) // Handling gør forskellen – Syv trin i kreativ forretningsudvikling (1) // Socialt og kommercielt entreprenørskab (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Tre måneder med fuld skrue (1) // Grib dit marked (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // I slipstrømmen af de store (1) // ”The gate- keepers have lost their keys” (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Kan vi bruge “Earn Out”-modellen? (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // 15 minutters berømmelse – når medierne hjælper salget på vej (1) // Den ultimative salgsressource (2) // Business Angels redder Silicon Valley ud af krisen (1) // Ejeraftaler får skud for boven i den nye selskabslov (1) // En verden af muligheder (1) // Tilbud: Få 9.000 nye iværksættere (1) // Hvordan starter jeg A/S eller ApS? (1) // Det rene pral (1) // Manual til forretnigner i Indien (1) // Idealisten (1) // En god weekends arbejde (1) // Vælg virksomhed eller selskab med omhu (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (2) // Hvornår skal din virksomhed sælges? (1) // Ejer webfirmaet vores hjemmeside? (1) // Tre måneders intensiv opstart (1) // Sådan overtaler du dine kunder (1) // Videoslaget, der skal vindes fra København (2) // Kærlighed til klassikere (1) // Skal jeg nu betale for min brug af royalty-free billeder? (2) // Intelligent nabohjælp (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (2) // Grøntsags revolutionen er over os (1) // Når partnerne skaber din succes (1) // Mesterlære for iværksættere (1) // ”Lige” over grænsen... (1) // Sociale medier handler stadig om salg (1) // Den rette hylde (1) // Det digitale stempelkort (1) // 123hjemmeside erobrer Europa fra Danmark (1) // Guld for enden af regnbuen (1) // Forkælelse til din bærbare (1) // Internationalt udsyn styrker dansk iværksætteri (1) // Du kan sikre dig kontant betaling for dit arbejde (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (2) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // Bliv synlig i det digitale landskab (1) // They can shout: Graduateland (2) // Kan dine kunder finde dig online? (2) // Kom i gang med at fejle (1) // Prisvindende papkrykkeiværksættere (1) // Bloddonation og global impact (2) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign