Cxense Display
Findes i: #14 (August/2005) side 46
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Vivian A. Voldgaard
   

Lars Krøl kendte ingenting til MLM, da en gammel gymnasiekammerat ringede fra Luxembourg. Han havde forbindelser til det verdensomspændende selskab NuSkin, der var på jagt efter folk til at præsentere firmaets hudplejeprodukter og kosttilskud i Danmark. Og kammeraten mente altså, at Lars var den rigtige.
Da de 2000 kilometer derned og hjem igen var tilbagelagt, var Lars Krøl også selv overbevist.
»Jeg havde ingen forudsætninger for at kende hverken produkterne eller konceptet, men efterhånden som jeg fik gravet flere og flere oplysninger frem, synes jeg, det lød lovende. Samtidig købte jeg en række produkter, som jeg bad venner og bekendte teste for mig, nærmest for at være sikker på at jeg ikke bare var blevet forblændet af udsigten til succes. Jeg fik kun gode tilbagemeldinger, og så var jeg ikke bange for at gå i gang,« fortæller han. Det var i sensommeren 1997.
Derefter brugte Lars Krøl halvandet år på at arbejde sit NuSkin-eventyr til mere end blot luftkasteller. Samtidig passede han sit job som chefkonsulent hos Nordea Pension, men da der stod 1. februar 1999 på kalenderbladet, sprang han ud som selvstændig på fuld tid.
»Dengang tjente jeg 13.000 om måneden. Det var ikke noget at råbe hurra for, men jeg kunne se tegningerne i sandet, og jeg havde brugt en masse energi på at udarbejde en realistisk forretningsplan, så jeg var faktisk ikke i tvivl om, at det nok skulle gå.«
Og var andre i tvivl om successen, er dommedagsprofetierne gjort til skamme i dag. For Lars Krøl har udviklet sin butik til at være en af de helt store i NuSkins regi. Ikke kun han selv, men også hustruen Tinie lever af virksomheden i dag.
»Vi har omkring 30.000 mennesker i vores netværk i dag. En stor del i Danmark, naturligvis, men også rigtigt mange i både England og Tyskland,« fortæller han.
Mange af MLM-skeptikerne er tilbøjelige til at tilskrive ægteparrets succes det faktum, at de var blandt de første, der kom i gang med at forhandle NuSkins produkter i Danmark. Men det betyder ikke det store, fastslår Lars Krøl.
»Jeg troede på det, og jeg investerede min tid i det. Jeg har mennesker i mit netværk, der har gjort det samme, og en del af dem tjener faktisk mere end mig i dag, så det er altså ikke afgørende at være først med et produkt. Det afgørende er derimod attituden, man går til arbejdet med,« mener han.
For MLM er ikke et salgskoncept – det er et købskoncept, pointerer han: »Jeg mener, at alle der sælger, dør i denne her butik. Det handler om at optræde etisk forsvarligt, og optræde med en attitude, som tiltaler folk. Og det gør en påtrængende attitude ikke. Det kan godt være, du kan sælge til folk én gang på den måde, men hvis du vil have succes, skal du jo have folk til at komme igen for at købe.«
Ifølge Lars Krøl er det de gode historier, der får et MLM-selskab til at vokse sig stort og stærkt. For gode historier overlever.
»NuSkin har i dag 50 mennesker ansat på det danske hovedkontor på Sydhavns Plads i København. Det var aldrig sket, hvis ikke vi havde både nogle gode produkter og nogle gode historier, som folk simpelthen ikke kan lade være med at fortælle videre til hinanden. Det er i virkeligheden det, der er MLM-konceptets helt store styrke.«

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign