Cxense Display
Findes i: #13 (Juni/2005) side 35
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Netpointers’ ville i starten ikke vise andre, hvad de havde gang i, men da de nåede en markedsandel på 80 pct. begyndte de at annoncere. Styrken var tilstede, og ønsket er at lægge afstand til konkurrenterne ved at opbygge et brand.

Netpointers blev etableret i 1998 som den første danske virksomhed der arbejdede med søgemaskineopdatering. Dvs. at de hjælper virksomheder med at komme øverst i søgeresultaterne, når der søges på relevante ord og udtryk.
Om annoncestrategien siger adm. direktør Christian Kjær Andersen:
»Da vi startede var vi de første i et helt nyt marked, som var i voldsom vækst, så vores strategi var ikke at annoncere. Vi ønskede at holde kortene tæt ind til kroppen og ikke vise nogen, hvad vi havde gang i.«
»Almindeligvis er markedsføring jo en god ting, men at leve stille og fokusere på det, at drive en god forretning er også en god ting. Og vores eget produkt er jo et, der tillader virksomheder at generere meget store mænger kundeemner ret diskret, uden at nogen egentlig kan følge med i hvad der foregår.«
»Men da vi nåede en størrelse hvor vi sad på 80 pct. af markedet og i øvrigt havde afdelinger i USA og New Zealand, ville vi prøve annoncering som en test. Kan vi få det til at virke her, kan det eksporteres til vores udenlandske afdelinger også. Strategien er vel at vi nu har styrken til at markedsføre os, så det gør en forskel – og samtidig lægger en yderligere distance til vores konkurrenter ved at opbygge et brand.«

Forskellige dage

 »Siden december 2004 har vi indrykket en helside i Børsen en gang om måneden, hvilket har givet en omsætningsfremgang på 23 pct. fra december 2004 til marts 2005. Hver annonce giver en håndfuld emner; fem reelle kundeemner der skal have den store professionelle pakke, vi leverer her fra hovedkontoret, imens der er leads i form af mindre kunder, der går videre til vores forhandlernet, som tilbyder en billigere »gør-det-selv«-løsning. Totalt set finansierer meromsætningen, som annoncerne direkte har foranlediget, hele kampagnen – brandingen er gratis.«
»Vi startede med at annoncere om fre-dagen hvor Børsen har et weekendtillæg, jeg selv synes er rigtig godt. Det gik udmærket. Så prøvede vi om onsdagen, og det gav endnu bedre, så der er vi nu. På en almindelig tekstside, udenfor tillægget »Børsen Marked«, der kommer med Børsen om onsdagen. Det er helt bevidst at det er den dag hvor det er »Børsen Marked« og det er marketingchefer og folk med lignende interesser der læser Børsen. Og det er også helt bevidst, at vi ikke er i selve tillægget.
55 pct. af vores kunder er marketingchefer, de øvrige er direktører, IT-chefer og andre.«
Hvad er en god annonce for Christian Kjær Andersen?
»En intelligent annonce som jeg synes vores er. Og som virker. Vi har brugt meget energi på formen og blev da også – sammen med reklamebureauet Propaganda McCann – nomineret for bedste print annonce i 2004. Men det primære er, at det skal være målbart, ellers er det ikke markedsføring.«

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign