Cxense Display
Findes i: #55 (November/2010) side 26
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Steffen Krabbenhøfft
   
Spørger man forbrugerne, om de vil have markedsføring på mobilen, er svaret et klart nej. Men virkeligheden er en anden – klik og aktiveringsrater kan være skyhøje, og flere og flere forbrugere kan nås på denne måde. Facebook spår, at de snart vil have mere trafik på deres mobile platform end på nettet. Har du råd til at se tiden an?

Mobilerne er blevet små ekstremt hurtige multimedie-enheder med masser af kapacitet, hurtig adgang til internettet, store touch screens og mulighed for masser af applikationer, der ofte kan downloades frit og gratis. Mobiloperatørerne leverer stærke 3,5G mobilnet, som tilbyder mobil adgang til internettet med en hastighed, der i mange tilfælde overstiger den, de fleste danskere har via kabel.

Det er lige her i hotspottet at Mobile Advertising – reklame til mobilerne – befinder sig. At kunne udnytte de mange såkaldte smartphones, der allerede er på markedet hos kunderne, de hurtige netværk og den efterhånden billige adgang til det mobile data-net.

Flere danske virksomheder har tvivlet på, om mobile advertising nogensinde vil slå an. Men det hjælper at se på, hvad bl.a. Google siger og gør. Google CEO Eric Schmidt nævnte i hans keynote på GSMA Mobile World Congress i Barcelona, at deres nye mantra er ”Mobile First”. Det betyder i praksis, at mobilen bliver tænkt enten først, eller ind som et vitalt komponent i en kommende service eller tjeneste. Ydermere har selvsamme Google netop med et snuptag købt sig adgang til verdens største mobile banner netværk – Admob. Og det slutter ikke her. 

 

Ikke kun de unge

Admob startede med én ansat i januar 2006. Da jeg stiftede bekendtskab med dem i slutningen af 2007 havde de serviceret 6 milliarder mobile annoncer globalt. Nu, i 2010, har selskabet 150 ansatte og har et globalt netværk med over 11.000 mobile sites og 4.000 mobile applikationer – og har nået at levere over 160 milliarder annoncer globalt. Det giver en temmelig stærk indsigt i, hvordan konsumenterne anvender deres mobil. For på baggrund at denne enorme trafik gennemfører selskabet Comscore M:metrics en lang række analyser.

Comscore M:metrics viser i en rapport, at blandt 48 millioner englændere, der anvender mobilen til at surfe mobile internetsider med, har omkring halvdelen en smartphone – dvs. en telefon med avanceret software, og ofte en stor farveskærm og touch-skærm. Endvidere viser tallene, at forbrugerne der kan nås på mobilen ikke er de helt unge mennesker, som mange tror. Tværtimod er det et meget modent publikum fra ca. 20 år til 45 år. En anden analyse fra Danmark viser, at ca. 70 pct. af dem, der browser mobile internetsider, er mænd.

For at nå de mobile forbrugere i Danmark med et markedsføringsbudskab er der i hovedsagen tre tilgængelige metoder. Annoncering via sms (med tilladelse til markedsføring), mobile bannere (display) og mobile applikationer (apps). Disse tre tilgængelige platforme har hver deres egenskaber og muligheder.

 

SMS som aktiveringsmedie

Når forbrugerne spørges, om de ønsker markedsføring på deres mobil, er svaret selvfølgelig et klart og rungende ”NEJ”. Men virkeligheden har vist noget helt andet. På mobile sms affiliate-netværk, med tilladelse til at sende markedsføringsmateriale ud via sms, er det ikke unormalt at få aktiverings- og klikrater på langt over 10 pct. I de fleste tilfælde ligger aktiverings- og klikraterne et sted mellem 10 og 15 pct. Dog ser vi, at udsendelser målrettet kvinder typisk ligger noget lavere – nemlig mellem 5 og 8 pct.

Udsendelse af sms som aktiverings- og involveringsmedie kan segmenteres ud fra køn, alder, operatør og postnummer. Det betyder, at du kan ramme plet, hvis du ønsker at indbyde mænd i alderen 18 til 25 år til et åbent hus-arrangement hos den lokale autoforhandler i Herning i den kommende weekend. Og det endda med en meget kort deadline.

En anden interessant detalje er, at omkring 95 pct. af alle indkomne sms-beskeder læses af modtagerne. Det betyder, at budskabet trænger igennem. Krydres kampagnen med en digital voucher eller kode, betyder det, at man eksempelvis let kan skabe trafik i en butik eller i en on-line butik.

 

Mobile banner annoncering

De fleste annoncørers første reaktion vil nok umiddelbart være, at de små mobile bannere at svære at se og afkode for forbrugerne. Med en størrelse på kun 300 gange 75 pixel kan der ikke være nogen, der tager mediet seriøst. Men igen overrasker mobilen som medie. Vi skal huske at tage i betragtning, at mobilen i visse tilfælde anvendes til at ”brænde tid af” med. Det kan f.eks. være ved at lytte til musik, rydde op i sms-indbakken, opdatere sin facebook-profil m.m. Mange brugere anvender mobilen til at tjekke nyheder og vejret.  Det betyder, at når vi surfer med mobilen, har vi ikke lige så travlt, som når vi sidder foran vores pc og bliver ”forstyrret” af annoncer. På mobilen har vi tiden til at involvere os med brands og annoncører. Derfor ser vi klikrater, der langt overstiger bannere på nettet – typisk er de mellem 5 og 10 gange så høje! Klikrater mellem 0,5 pct. og 1 pct. er ikke unormale på mobile internetsider.

En analyse blandt 48 millioner englændere viser, at fordelingen på de ti mest anvendte mobile browser-baserede tjenester er som følger:

I Danmark besøger de mobile kunder mest mobiloperatørerne, de store nyhedsudbydere og udvalgte specifikke tjenester, så som De Gule Sider og Bold.dk. FDIM opgiver hver måned en opdateret liste over antallet af brugere og sidevisninger på de fleste større mobilportaler.

Men hvor mange danske forbrugere kan man nå?

Der findes ingen officielle tal fra mobiloperatørerne – udover TDC, som fortæller at de har over 220.000 unikke besøgende i august måned 2010. Men lytter man lidt langs vandrørene kan man relativt hurtigt regne sig frem til, at vi i Danmark hver måned har ca. 800.000, der besøger operatørernes mobile portaler. Operatørerne leder trafik videre til ikke-operatørejede portaler. 

Sammenstiller vi de ca. 800.000 med aldersfordelingen vist tidligere i artiklen og sammenholder den med Danmarks Statistik og fjerner alle under 15 år og alle over 60 år – ja, så betyder det sammenlagt med de par hundrede tusinde kunder vi kan nå via sms, at vi sammenlagt når en tredjedel af et meget købestærkt dansk publikum på mobilen. Altså én million mobile brugere med adgang via mobile advertising tjenester ud af 3,2 millioner danskere mellem 15 og 60 år. Ikke helt uinteressante tal taget i betragtning, af at mobilen stort set altid er tændt og inden for et par meters rækkevidde.

 

Mobile applikationer (apps)

Der bliver skrevet meget om apps og i særdeleshed om app stores. For at gøre en lang historie kort, vil vi her kun fokusere på apps, der er udviklet til at giver annoncører mulighed for at markedsføre sig på mobilen. Der findes en lang række brands, der udbyder apps som i de fleste tilfælde er designet til iPhone.

 Reklamerne på iPhones virker som oftest som en form for  ”pop-up reklamer”,  hvor der kan interageres med annoncøren. Endnu engang kan vi øge forventningerne til klikraterne. For med klikrater på mellem 2,5 pct. og 15 pct., skulle man tro, at himlen var nået. Statoil fik eksempelvis eksekveret en intelligent kampagne på iPhone-applikationen ”Tjekbenzin” med forskellige bannere i løbet af dagen. Den toppede med over 18 pct. klikrate. 

 

Hvad kommer næst?

Der er ingen tvivl om, at markedsføring på mobilen snart garneres med lokationsbaseret information. Google har lanceret muligheden for lokationsbaseret markedsføring. Facebook har lanceret Facebook Places. Dog kan man ikke købe sig adgang til at markedsføre på Facebooks mobile platforme – endnu. Men eksperter spår, at det sker inden for de næste par måneder. Telefoner med Android styresystemet har faktisk oversteget populationen af iPhones i Danmark. Android, som er udviklet af Google, bliver en stærk platform med en lang række integrerede løsninger og muligheder, selv om man som annoncør godt kan blive lidt forvirret over de mange mobile styresystemer. Skal man som brand designe apps til iPhone, Android, Symbian, Bada, Java, Blackberry, eller Flash Lite? Der findes umiddelbart ikke en nem løsning, men flere branchefolk spår, at HTML5-standarden vil kunne give mulighed for stor interaktion i mobilernes browsere. HTML5 giver muligheden for en app-lignende service. Det betyder, at man lige pludselig let kan henvende sig til stort set alle mobile telefontyper på markedet.

Med over 1.000.000 mobile brugere, som er villige til at konsumere reklamer på mobilen, masser af avancerede smartphones på markedet, og hurtige 3,5G netværk – så er der ingen undskyldning for ikke at komme i gang med markedsføring via mobilen. Facebook spår, at der snart er mere trafik på deres mobile platforme end på nettet – globalt set.

 

 

 

 

 

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // De store linier i forbrugertrends (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Planket af de store (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // En halv million brugere – og eksponentiel vækst! (1) // Må man låne - måske bare lidt? (1) // Genvej til bedre fildeling (1) // Optimer din biograftur (1) // Bliv dus med internettet (1) // Det digitale stempelkort (1) // Mobiltelefonen som betalingsmiddel (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Graduateland visker grænserne ud (1) // Husk din yndlingsvin (1) // 10 tips til en god app (1) // Innovative iværksættere revolutionerer tilbudsjagten (1) // Når golfbolden ruller (1) // App’en ordner regnskabet (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // En salgskanal uden grænser (1) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // They can shout: Graduateland (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign