Cxense Display
Findes i: #14 (August/2005) side 47
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Vivian A. Voldgaard
   

Da Per Frederiksen hørte om MLM første gang, havde han travlt med sine to cykelbutikker i henholdsvis Aabenraa og Sønderborg. Men produkterne – en kosmetikserie – så spændende ud, og det samme gjorde det farvestrålende katalog, som han tog med sig hjem til kæresten. Parret besluttede sig for at prøve lykken som forhandlere, og den første provisionsopgørelse lød på 373 kroner. »Vi gik og hyggede os med det, og det var da meget sjovt, at der løb nogle ekstra hundredekronesedler ind på kontoen med jævne mellemrum. På et tidspunkt blev vi præsenteret for en tøjserie fra et lille firma i Herning, og vi besluttede os for at sætte lidt af sparepengene i en del af kollektionen. Tanja tog sig af salget, mens jeg stille og roligt passede min cykelbutik, men vi kunne godt se, at hvis vi lagde noget mere energi i det, ville pengene følge efter. Og da jeg fik 20.000 på en check første gang, var jeg da fuldstændig væk. Så begyndte vi at taget det alvorligt,« fortæller Per Frederiksen.
Per og Tanja besluttede sig for at satse på tøjet og etablerede virksomheden DressOn med salg og formidling af kvindetøj. Mens Tanja beholdt sit job, solgte Per Frederiksen sine cykelbutikker og satsede hele arbejdsdagen på tøjet. Men arbejdsdisciplinen led under den svimlende frihed til selv at bestemme over hvert eneste minut i løbet af dagen.
»Jeg gik rundt i nattøj til klokken to om eftermiddagen, og det duede jo simpelthen ikke. Så jeg besluttede mig for at få et job igen, og så bruge fritiden på at gøre en ordentlig indsats i DressOn.«
At det var en god idé, er han ikke i tvivl om i dag. På visitkortet står der sælger – af cykeldæk. Arbejdsområdet er hele Jylland og Fyn, og resultatet er indtil nu, at Per Frederiksen har fået
100 forhandlere i sit netværk.
Og de er ubegrænsede, mener den sønderjyske tøjmand. For kort tid siden fik han de første forhandlere i Finland i sit netværk, og lige nu er repræsentanter fra både Holland og Belgien også på vej.
»Nøgleordet i DressOn er naturligvis tøjpræsentationer, men jeg bruger en masse energi på at fortælle om konceptet og MLM. For det kræver en stor indsats at få sat kommende forhandlere ordentligt i gang, så de ikke sidder tilbage med skuffede forventninger. Og når det er mig, der finder dem, er det også mit ansvar, at de er klar over, hvad de går ind til,« siger han.
Det indebærer blandt andet, at Per Frederiksen gerne punkterer de lyserøde drømme, som nogle mennesker stiller op med. For det er ingen lottogevinst, de står overfor, fastslår han.
»Drømmene er drivkraften, og det er sådan set okay – det er de også for mig. Men det kræver et kæmpe arbejde at få gjort drømmene til virkelighed, så min opgave er at udstyre folk med en værktøjskasse, så det kan lade sig gøre. Jeg plejer at sige, at MLM er peoples business, for alle kan være med. Men man skal sætte sig et mål, for pengene kommer altså ikke af sig selv.«

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign