Cxense Display
Findes i: #81 (April/2014) side 30
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Ida Katrine Skaarup
   
Den danske e-handel er en branche i vækst, og ikke mindst har den revolutioneret måden, vi køber på. Hvert år hædres dem, der viser vejen og gør det bedst med årets E-handelspris – en motivationsfaktor for etablerede såvel som nystartede netkøbmænd.

E-handel i rivende udvikling
På nuværende tidspunkt udgør e-handel mellem 15 og 20 % af den samlede danske handel, og er stadig et vigtigt marked med stort vækstpotentiale. Foreningen for Dansk Internet Handel (FDIH) er en interesseorganisation for de virksomheder, der blandt andet bruger internettet forretningsmæssigt. Kommunikationschef for FDIH Henrik Theil fortæller, at det helt store buzzword indenfor e-handel lige nu er ”omnichannels”, som betyder salg på alle kanaler.
Matas er et eksempel på en traditionel fysisk kædebutik, der benytter sig af ”omnichannels”, da de både er en fysisk butik, men også har etableret sig på internettet - blandt andet igennem deres kundeklub. Henrik Theil forklarer; ”Otte ud af 10 køb starter på nettet – godt nok foregår seks ud af de otte køb derefter i en fysisk forretning, men det relevante her er, at det startede på nettet.” Han uddyber, at denne udvikling, hvor virksomheder ligesom kunderne digitaliserer deres adfærd og processer, er det helt store ryk, der er sket indenfor de sidste par år, og det fortsætter fremadrettet.

Belønning til vinderne
Siden år 2000 er de bedste e-handelsvirksomheder hvert år blevet kåret og hædret for deres indsats med E-handelsprisen. Bag prisuddelingen står FDIH, og Henrik Theil fortæller, at dengang prisuddelingen startede, handlede det basalt set om at få skabt opmærksomhed omkring det at handle på internettet. Selvom det oprindelige formål stadig består, handler det i dag i endnu højere grad om at skabe opærksomhed omkring den store udvikling, der sker indenfor e-handel og få sat fokus på successerne inden for dansk e-handel og dermed på forgangsmændene.
Der er hård konkurrence i e-handelsbranchen, og med E-handelsprisen motiveres alle de forskellige netkøbmænd til at yde deres ypperste. ”Deltagerne er en blandet landhandel. Der er priser i 11 kategorier, og blandt andet mulighed for at blive kåret som årets bedste nystartede e-handelsvirksomhed. Derudover er der selvfølgelig en 12. pris, som er hovedprisen.” Henrik Theil understreger, at det ikke blot er den gode idé, der bliver præmieret, men i høj grad det, at man har været i stand til at få en forretning ud af den gode idé. Vinderen af hovedprisen går videre til den europæiske konkurrence, hvor de danske virksomheder de sidste tre år har været med i top 3.

Optimale vilkår for successfuld e-handel
FDIH kan betragtes som branchens faglige omdrejningspunkt. Deres overordnede målsætning er at formidle viden om e-handel og trends og at skabe optimale vilkår for successfuld e-handel nationalt såvel som internationalt. FDIH kæmper bl.a. for politiske mærkesager, arrangerer konferencer og seminarer og tilbyder rådgivning og services på mange niveauer. Desuden har man som medlem en mulighed for at få et stærkt netværk i en forening med over 800 medlemmer. Henrik Theil fastslår, at det helt klart er godt for nystartede at kende til dem og benytte sig af dem;

”Vi formidler rigtig meget viden og kan fortælle dig om, hvad der er dine udfordringer og hvad, der er dine muligheder”. Især deres online seminarer ”webinarer”, som er nemt tilgængelige og kun varer en time, er blevet meget populære. Henrik Theil beklager dog, at foreningen endnu ikke er bedre til at komme igennem i forhold til lovgivningen i EU; ”Ideen og konceptet bag f.eks. databeskyttelse er god nok, men desværre er lovgivningen ikke helt i orden, og det er ét af de steder, hvor vi skal være bedre til at komme tidligere igennem og påvirke beslutningsprocesserne.” Dette er en langsigtet projekt, så indtil videre kan man i stedet, gennem FDIH, få hjælp til at forstå alt, der hedder dansk og EU e-handelslovgivning i praksis, som den ser ud nu. Afslutningsvist slår Henrik Theil fast: ”Hvis du ikke er på nettet, findes du simpelthen ikke.” Og dette kan en spirende iværksætter jo passende tænke lidt over.

 - 163,5 KB

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign