Cxense Display
Findes i: #88 (April/2015) side 34
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Anders Tang
   
Når tankerne går på tv-reklamer, kan man som iværksætter nærmest se for sig, hvordan tusindkronesedlerne forsvinder ud i alle retninger, når kampagnen kører. Alligevel er der over de seneste år begyndt at være flere iværksættervirksomheder, der bruger tv-mediet i deres markedsføring. Iværksætteren har talt med Toke Kruse, stifter af Billy, og Mikkel Marius Winter, CMO i GoMore, om at køre tv-reklamer for at høre om målsætninger, processen og et par gode råd.

Toke Kruse, Billy:

Hvad var baggrunden for at benytte tv-reklamer i jeres markedsføring?

Vi ville styrke vores brand. Da der ikke var andre, som havde brugt tv, ville vi være de første! Derudover ville vi nå ud til flere revisorer og bogholdere, opnå et stærkere brand over for integrationspartnere og få flere tilmeldinger/nye kunder.

Hvor vigtig var branding af Billy, og hvor vigtigt var det at skabe flere kunder i butikken, her og nu, i jeres reklame?

Det er klart, at det altid er en fordel, hvis man kan hente sine investeringer hjem hurtigt. Sådan er tv desværre bare ikke. Vi gjorde derfor også op med os selv, at en stor del af at køre kampagnen var at skabe et stærkere brand, som kunne bane vejen frem for flere integrationer, samarbejder med revisorer og bogholdere og så selvfølgelig få nogle konkrete kunder ud af det. Men det skal ses som et samlet regnestykke.

Er der noget, man skal være opmærksom på i sin organisation, når man kører tv-reklamer?

Ja, vi har haft øget bemanding, da vi også har kørt nye åbningstider fra 9-21 på supporten. Dernæst kan tv ikke køre alene, så vi har også pumpet flere relevante blogindlæg ud og været mere aktive på Facebook.

Hvor lang tid gik der, fra I begyndte at forberede tv-kampagnen, til den blev vist? Kan du løfte lidt af sløret for processen?

Det har taget os over et år, da der har været mange ting, som skulle spille. Fx var tanken at køre kampagnen allerede sidste år, men der var vi i en transition fra den første version af Billy til den nye version. Derfor udskød vi den. Der er mange steps i forbindelse med at køre tv, men i korte træk så sker det i forhold til afdække målgruppen, afsætte budget, producere reklamen, tilpasse den, forberede organisationen på det og så køre kampagnen af sted.

Hvad er det bedste råd, I kan give til andre iværksættervirksomheder i vækst, som overvejer at benytte tv-reklamer i markedsføringen?

Lad være med at tro, at tv er en trylleformular - det er dyrt, meget dyrt, men du får et stærkere brand, som kan give dig en fordel på den lange bane. Derfor skal du heller ikke gøre det for småt, for tv kræver at man trykker på speederen fra start. Og så skal men overveje, hvilke kanaler og målgrupper man vil nå ud til. Fx kan det være billigere at køre TV3, men for os passede TV 2 bare bedre på vores målgruppe.

Mikkel Marius Winter, GoMore:

Hvad var baggrunden for at benytte tv-reklamer i jeres markedsføring?

Vi valgte at gå på tv af to grunde: Dels ønskede vi den massive dækning, som tv kan give. Og dels ønskede vi at sende et signal om, at vi ikke "kun" er en online forretning. Jeg mener, det sender et signal at gå på tv om, at man er en seriøs virksomhed – og tillid og troværdighed er ekstremt vigtigt, når man arbejder med biludlejning mellem private.

Hvor vigtig var branding af GoMore, og hvor vigtigt var det at skabe flere kunder i butikken, her og nu, i jeres reklame?

Jeg mener ikke, de to ting bør adskilles for virksomheder som vores, som har et stort fokus på vækst. Vi sætter ikke et marketingtiltag i søen uden at have et blik for at få nye kunder i butikken, men derudover er vi meget opmærksomme på, hvilke signaler vi sender omkring vores virksomhed.

Er der noget, man skal være opmærksom på i sin organisation, når man kører tv-reklamer?

Vi oplevede generelt øget trafik i kampagneperioden, men idet vores koncept er peer-to-peer-baseret, betød det ikke andet end, at vi sørgede for at have ekstra fokus på bemandingen i kundeservice og holdt ekstra godt øje med, at vores server ikke gik ned. Alt forløb heldigvis fint.

Hvor lang tid gik der, fra I begyndte at forberede tv-kampagnen, til den blev vist? Kan du løfte lidt af sløret for processen?

Det gik rigtig stærkt. Vi godkendte kontrakten med TV 2 torsdag, og tirsdag lå der en færdig reklamefilm. Vi havde heldigvis noget godt animationsmateriale at tage udgangspunkt i, og så var vores bureau Zupa super effektive til at levere et godt produkt.

Hvad er det bedste råd, I kan give til andre iværksættervirksomheder i vækst, som overvejer at benytte tv-reklamer i markedsføringen?

Sørg for at tænke kampagnen helt igennem fra formål til det endelige kommunikationsprodukt. Hold en rød tråd fra tv-kampagnens budskab til den øvrige kommunikation på digitale flader og websitet. Og tænk kampagnens KPI'er igennem inden I går i gang. Skal den føre til opmærksomhed, trafik eller salg? Det betyder meget for, hvordan kampagnen skal evalueres bagefter.

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #1 / 2015. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle Plus+ medlemmer af Dansk Iværksætterforening modtager. Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign