Cxense Display
Findes i: #93 (Februar/2016) side 38
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Bonnie Trøigaard
   
Idéen er klar, og du ved, hvor du skal hen med din forretning. Du har kunder i butikken, men du har brug for flere eller større kunder, så du kan holde liv i din drøm og fortsætte som selvstændig. Du ved godt, at kunderne ikke kommer af sig selv. Men hvad kan du gøre for, at dit brand bliver mere synligt i det digitale landskab, hvor der er hård konkurrence om at tiltrække sig potentielle kunders opmærksomhed?

Skal du lykkes med at skille dig ud fra alle andre i branchen eller markedet, så skal du fortælle en anderledes historie om dit brand. Denne fortælling kan du hive frem igen og igen, da den udgør en kerne i relationen til dine kunder. Den kan for eksempel lyde sådan her:

Velkommen til firmanavn.dk. Her finder iværksættere relevant information og brugbare tips til, hvordan de øger synligheden af deres brand i det digitale landskab og tiltrækker flere kunder til deres forretning.

Helt konkret så handler kernefortællingen om, hvad du hjælper dine kunder med, og hvilket resultat de kan forvente i den anden ende.

Hvad du kan lære af Chili Klaus
Når din kernefortælling er på plads, skal du udvikle et koncept for dit indhold, som fanger, fascinerer eller underholder den gruppe af mennesker, som du i sidste ende gerne vil sælge noget til. De fleste af os kender Chili Klaus og hans videoer, hvor han har besøg af en kendis til en chilismagning. Han har haft held med at udvikle et koncept, som underholder, og det har skaffet hans brand stor synlighed i diverse medier og givet ham mange følgere på sociale medier. Efterfølgende har han gjort en forretning ud af det og sælger i dag forskellige produkter med chilismag.

Erstat BtB og BtC med HtH
Du har formentlig styr på, hvem din målgruppe er. Hvis ikke, er det en god idé at få det i en fart. En god rettesnor er, at hvis du prøver at ramme alle med dit indhold, så rammer du ingen. Målgruppen skal derfor være så specifik som mulig, så du har et helt tydeligt billede af, hvem du ønsker at ramme med din markedsføring. Der er en gammel tradition for, at man i sin markedsføring fokuserer på, om målgruppen er privatpersoner eller andre erhvervsdrivende. Forestil dig i stedet, at din kommunikation og markedsføring skal være HtH – Human to Human. Det allerbedste vil derfor være, hvis du kan forestille dig en levende person, du henvender dig til, i stedet for en udefinérbar masse. I sidste ende henvender dit indhold sig jo til et enkelt menneske på et givent tidspunkt.

Find din egen personlige stil og stemme
Når du først er kommet i gang med at producere indhold, skal du have det ud at leve på de sociale medier. Det er mindst lige så vigtigt, at du distribuerer dit indhold som at producere det. Uanset hvilken slags indhold du producerer, så skal du gennem en proces for at finde ind til din egen form, stil og stemme på de forskellige kanaler. I stedet for at skrive gabende kedelige nyhedsbreve eller ultraseriøse opdateringer på Facebook, så pust liv i dit indhold ved at vise personlighed med kant, humor eller del ud af dine erfaringer og oplevelser, som din målgruppe kan relatere til. Du behøver ikke være bange for, at du skræmmer nogen væk, fordi du giver dit brand noget kant. Hvis nogle ikke kan lide din stil, vil andre helt sikkert elske den. Og de, der elsker din stil, er også mere tilbøjelige til at købe noget af dig. Vi er alle blot mennesker, som drager følelsesmæssige beslutninger; vi søger mening, og vi ønsker at mærke det menneske, som kommunikerer til os. Test stilen og stemmen af og mål, hvilke reaktioner det skaber. Det vigtigste i processen med at finde sin egen stil og stemme er, at du er tro mod dig selv og dit brand.

Fokusér på relationerne
I sidste ende handler content marketing om, at det skal hjælpe dig med at skabe en relation mellem dig, det vil sige dit brand, og dine potentielle kunder. Når de gentagne gange støder på dit indhold via søgemaskiner, på sociale medier eller i dit nyhedsbrev, og de oplever dit indhold som værende relevant og værdifuldt, så vokser deres tillid til dig. Når de så faktisk har et behov eller et problem, som du kan løse med dit produkt eller din ydelse, så er de mere tilbøjelige til at købe af dig. Dels fordi du over tid har arbejdet på at få en plads i deres bevidsthed, og dels fordi du har overbevist dem om, at du er skarp på dit område.


_________________________________________________________________

Bonnie Trøigaard har i en årrække arbejdet med kommunikation og markedsføring
og hun blogger om content marketing og e-mailmarkedsføring

 

Relaterede

Immediad går og roder med noget... (1) // Amning og ambitioner (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Selvfølgelig er hun iværksætter (1) // Brug dig selv som varemærke (1) // Dette er ikke et trickfoto (1) // Tidligt ud af røret (1) // Konkurrenterne får baghjul (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (1) // Grib dit marked (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (2) // 15 minutters berømmelse – når medierne hjælper salget på vej (1) // Den ultimative salgsressource (1) // Sæt det sociale i fokus (2) // Det rene pral (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (1) // Det digitale stempelkort (1) // Mød din kunde (1) // Køge Iværksættermesse (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (2) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (2) // They can shout: Graduateland (2) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign