Cxense Display
Findes i: #71 (December/2012) side 26
Artikeltype: Markedsføring
   
Flere og flere virksomheder har opdaget, at de skal være synlige på Google. og Her er Adwords et godt redskab til at opnå synlighed med det samme. Den stigende interesse fra flere og flere virksomheder har også gjort, at konkurrencen på de forskellige søgeord er steget og dermed også klikprisen. På grund af dette er det vigtigt at komme godt fra start med sin Adwords annoncering. For at komme godt i gang med Adwords er det vigtigt, at man undgår en række generelle Adwords fejl.

For at få succes med Adwords annoncering gælder det om, at være så relevant for brugeren, der søger, som muligt. Google benytter sig af en faktor kaldet kvalitetsresultat til at bestemme relevans. Jo højere dit kvalitetsresultat er, jo mere relevant opfatter Google din annoncering på Adwords. Dit søgeords annonceposition beregnes ud fra kvalitetsresultatet, og den klikpris du som annoncør byder på hvert søgeord. Så selvom du byder en høj klikpris er du ikke garanteret en høj annonceposition, hvis du samtidig har et lavt kvalitetsresultat. Derfor skal man strukturere sin Adwords konto fra starten af. IVÆRKSÆTTEREN giver dig en liste med syv Adwords fejl, du bør undgå, når du sætter Adwords kampagner op.

1. Ingen søgeordsanalyse

Noget af det første du skal gøre, når du vil starte med at annoncere på Adwords, er, at finde ud af hvilke søgeord, du skal benytte. De fleste benytter de søgeord, som ligger lige for og er måske de søgeord, som fremgår af virksomhedens hjemmeside. Men er de søgeord, som du synes er gode, også de søgeord som brugerne på Google søger efter? Hvis ikke, så får du ingen visninger på de søgeord, du har valgt. 

Som en del af Google Adwords, tilbyder Google et søgeordsværktøj, hvor man kan indtaste sine søgeord og se, hvor mange der søger efter dem på månedsbasis, men derudover kan man også få gode søgeordsideer fra værktøjet. Søgeordsværktøjet kan tilgås under ”Muligheder” når du er logget ind i Adwords interfacet. Værktøjet fungerer ved, at man indtaster sine søgeord og vælger ”eksakt”, samt vælger hvilket land og hvilke enheder, man vil benytte sig af i sin analyse. Det er vigtigt at vælge ”eksakt” da det giver det mest retvisende billede af antallet af estimerede søgninger på månedsbasis. Efter at have trykket på ”Søgning” ser billedet således ud:

Udover dine egne søgeordsideer og dem fra søgeordsværktøjet, er konkurrenters hjemmesider også en god måde at få inspiration til søgeord på. Hvis man laver en god søgeordsanalyse, kan man spare penge på sin Adwords annoncering fra dag 1.

 2. For brede søgeord

Generelt vælger mange for brede søgeord, når de opsætter deres Adwords kampagner. Det rette valg af søgeord og søgeordstyper, kan spare dig for mange penge. I Adwords findes der flere søgeordstyper, og de mest brugte er:

Fleksible

Sætning

Eksakt

Negative søgeord

Hvis du sætter dine søgeord op til ’fleksibel’ og vælger nogle generelle søgeord, vil du få mange visninger, heriblandt mange irrelevante visninger. Et godt eksempel er søgeordet ’Psykolog’. I dette tilfælde vil en psykolog, der tilbyder behandling, få mange visninger, men også irrelevante visninger fra brugere, der søger information om psykologrelaterede emner, såsom hvordan man uddanner sig til psykolog. Søgeordstypen ”fleksibel” er derfor kun god, hvis man ikke ved, hvad brugerne søger efter. 

Hvis du har lavet en god søgeordsanalyse, vil du sikkert også have fundet ud af, at mange brugere benytter søgeord med to eller flere søgeord i, og det derfor ville være bedst at sætte disse til søgeordstypen ’sætning’. Et andet vigtigt element i at vælge de rigtige søgeord er, at din klikfrekvens er en del af dit kvalitetsresultat, og jo højere klikfrekvens dine søgeord og annoncer har, jo højere bliver dit kvalitetsresultat. Pas derfor på med at vælge ’fleksibel’ søgeordstype, da det kan koste dig mange penge på lang sigt.

3. Ingen brug af ’negative søgeord’

’Negative søgeord’ er et godt redskab til at bortfiltrere søgninger, du ikke vil findes på. For eksempel hvis Jensen’s Kloakservice i Haslev har søgeordet ’kloak’, men Jensen’s Kloakservice bliver vist på søgeordet ”Hansen’s kloak Haslev”, er det fordi ”kloak” er sat til fleksibel søgeordstype. I dette tilfælde bliver virksomheden vist på et søgeord, hvor brugeren specifikt søger efter en konkurrent og derved får man en visning og måske et klik, som er irrelevant. Sandsynligheden for at konvertere en bruger, som søger efter en konkurrent, til en kunde, er minimal. Samtidig vil en irrelevant visning påvirke din klikfrekvens og dit kvalitetsresultat, som nævnt tidligere.

4. Ingen brug af Geografisk målretning

Når man opretter en kampagne, vælger de fleste automatisk, målretning til hele Danmark. Medmindre man er en webshop, vil de fleste, der benytter sig af Adwords annoncering, være begrænset af en geografisk radius.  Hvis man for eksempel er VVS’er, er man formentlig begrænset til en by eller region. Det er derfor muligt at begrænse visningen af ens Adwords annoncer til denne by eller region og øge sandsynligheden for et relevant klik. I eksemplet med Jensen’s Kloakservice i Haslev, som ligger på Sjælland, ville det være irrelevant at blive vist på søgninger efter ”kloakservice” i Jylland.

5. Sender besøgende til forsiden

Adwords annoncering handler om relevans mellem annoncen og den side, som den besøgende lander på. Hvis landingssiden ikke giver den information, som den besøgende er stillet i forventning ved at have læst og klikket på Adwords annoncen, vil den besøgende klikke væk fra hjemmesiden med det samme. Så hvis du linker til din forside i din Adwords annonce i stedet for den rigtige landingsside, mister du mange besøgende, som du har betalt for. Udover det vil et link til forsiden i stedet for en produktside, påvirke dit kvalitetsresultat negativt.

6. Opretter kun én annoncetekst

Når du opretter annoncetekster til dine annoncegrupper, er det vigtigt ikke kun at oprette én annoncetekst. Tit kan det samme budskab formuleres på flere måder, og hvordan vil du finde ud af, vad for én, der virker bedst, hvis du kun opretter én annoncetekst? Det er vigtigt hele tiden at måle og teste, hvilke hvad for nogle budskaber, der virker, og man skal derfor som minimum oprette 2-3 annoncetekster til hver annoncegruppe.

7. Ingen måling af effekt

Det er ikke nok at sætte en Adwords kampagne op og håbe på det bedste. En Adwords kampagne uden måling af effekt, enten gennem Adwords konverteringssporing eller sporing med Google Analytics, er som at skyde med spredehagl. Hvis du ikke måler effekten af din Adwords annoncering, ved du ikke, om de udgifter du har til Adwords kan betale sig. Hvis du benytter dig af Adwords, skal du som minimum have indsat Google Analytics på din hjemmeside, så du kan se hvilken adfærd. dine besøgende har på din hjemmeside. Hvis du ejer en webshop og benytter dig af Adwords, er det muligt at opsætte e-handelssporing og kæde din Adwords sammen med Analytics. På denne måde kan du se hvilke søgeord i Adwords, der skaber et salg i din webshop.

Ovenstående fejl er alle noget, som kan ende med at koste dig mange penge, både som omkostninger til Google Adwords, men også som tabt salg. Husk derfor på denne lille tjekliste og undgå at lave de mest almindelige Adwords fejl i fremtiden.

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Amning og ambitioner (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Selvfølgelig er hun iværksætter (1) // Brug dig selv som varemærke (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Vagthund i cyberspace (1) // Konkurrenterne får baghjul (1) // Klogere på forretning (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (1) // Grib dit marked (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // 4 timer om ugen er nok (1) // I slipstrømmen af de store (1) // Præciser din internetsøgning (1) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // 15 minutters berømmelse – når medierne hjælper salget på vej (1) // Den ultimative salgsressource (1) // Softwareudvikling med kenyansk islæt (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (1) // Det rene pral (1) // Lever du livet farligt på nettet, eller opdaterer du dine programmer? (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (1) // Bliv dus med internettet (1) // Det digitale stempelkort (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Nørdernes nye base (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Matematik med mening (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (1) // Bliv synlig i det digitale landskab (1) // They can shout: Graduateland (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign