Cxense Display
Findes i: #53 (Maj/2010) side 25
Artikeltype: Markedsføring
Forfatter(e): Morten Vadskjær
   
Der er kommet et pænt lille udvalg af SEO-bøger det seneste års tid. Morten Vadskær, der driver Kondomaten.dk, har tygget sig igennem og giver her sit bud på, hvilken af de tre du skal købe...

SEO LEX 11.0 af Thomas Rosenstand

Forfatteren til SEO-LEX 11.0, Thomas Rosenstand, er en garvet herre indenfor søgemaskineoptimering og har flere gode referencer bag sig (én af de rigtigt gode ting at checke, når man skal finde en SEO-leverandør). Han er også forfatteren til SEO-LEX 10.0, der udkom sidste år og 11.0 er den seneste version af denne bog, der indeholder det, der stadigt er relevant fra 10’eren, en hel del nyt, samt en del videoer og lydfiler. Det er god udnyttelse af mediet, for selvom bogen er velskrevet, er det faktisk rart engang imellem at tage en “pause” og læne sig tilbage og se en video eller høre en lydfil.
Groft sagt kan man sige, at Thomas Rosenstand har lavet cost-benefit-analysen for dig og kun leverer kapitler om det, han finder relevant for at løfte dit site op til en side 1-placering – dog kunne jeg godt have ønsket mig lidt om black hat-teknikker.
Bogens helt store styrke er, at den er ultra-pædagogisk. Rosenstand finder altid et godt eksempel at knytte på problemstillingen, og det er lige før, jeg tør påstå, at min gamle mor ville kunne forstå SEO-LEX. Så selvom du ikke er teknisk anlagt kan du sagtens kaste dig over SEO-LEX 11.0, forstå den og selv kaste SEO-tryllestøv over din hjemmeside.

Anmeldelsen er baseret på en version af SEO-LEX 11.0, der kun var 90-95 pct. færdig, idet bogen først udkom efter redaktionens slutning.

”SEO Lex 11.0”, af Thomas Rosenstand, 136 sider, kr. 1.718,75- (prisen er for SEO Lex 10.0), fås kun som e-bog, kan købes på: www.seo-lex.dk

 

SEO 2.0 af  Mikkel deMib

SEO 2.0 har ladet vente på sig og jeg skal da også love for, at det er en ordentlig moppedreng. Mikkel deMib er – sammen med Thomas Rosenstand – en af SEO-sværvægterne i Danmark, så der er ingen tvivl om, at han har SEO-hår på brystet og kender til eksempler på en god del kreativ SEO og rigtigt mange ekstreme ryk opad i søgeresultaterne.
Bogen er komplet – lad det være sagt med det samme – men den er også for komplet. Bogen når omkring alt indenfor søgemaskiner og det er simpelthen for meget. Det er lige fra hvad en søgemaskine er til avanceret ”black hat” SEO. Den eneste læser, der har brug for sådan en bog, er en fyr der tænker “jeg vil være professionel SEO-mand”, og som i øvrigt ikke har nogen erfaring med søgemaskiner overhovedet. Jeg følte mig talt ned til, da jeg skulle igennem kapitler som dem om, hvad søgemaskiner er, og hvordan de arbejder.
Bogen er velskrevet og kapitlerne er fine, men det er som om deMib ikke har gjort sig overvejelser omkring sin målgruppe, inden han gik i gang med at skrive, og i stedet har villet skrive den komplette bog om søgemaskiner. Det har han så gjort, men jeg vil tro, at 95 pct. af dem, der køber hans bog, vil kunne nøjes med 50 pct. af bogen. Så man sidder altså tilbage med følelsen af, at man har købt 50 pct. for meget.
Denne bog, er BOGEN, hvis du står og skal bygge et CMS eller lave en større hjemmeside. Det vil være oplagt at læse SEO 2.0, inden man kaster sig ud i at lave arkitekturen for et nyt site. Men lav en hurtig cost/benefit-analyse forud for hvert kapitel, så du ikke spilder for meget tid. Sandsynligvis kan du skippe en stor del af bogen.
SEO 2.0 er ikke ”politisk korrekt” og indvier også læseren i de mere lyssky metoder. Det kan jeg egentligt godt lide. Specielt fordi man tydeligt bliver gjort bekendt med, at man løber en risiko – men at det nogle gange er værd at løbe den. Han giver dig valgmuligheden, og så er det op til dig, hvordan du vil gribe dit SEO-arbejde an.
Bogen har også et ret omfattende kapitel om AdWords og endda også de mere lyssky sider af denne “branche”. Det er også rigtigt fedt at have med, da AdWords er tæt knyttet til SEO-tankegangen – jeg var i hvert fald vild med AdWords-kapitlerne.

”SEO 2.0”, af Mikkel deMib Svendsen, 1.397 sider, kr. 1.875,- som trykt bog eller e-bog, kan købes på: seo.demib.dk

 

SEO af Thorbjørn Flensted

Med en pris på kun kr. 249,- er Thorbjørn Flensteds bog ”SEO” den absolut billigste af de tre, vi anmelder her. I forhold til de to “storebrødre” er den en tynd kop te, hvad angår egentligt SEO, men den koster jo også kun en femtedel af de to andre. Derimod formår forfatteren at gøre SEO spiseligt, så selv folk, der ikke aner hvad SEO er eller kan bruges til, kan forstå det.
Jeg vil betegne bogen som værende en fin indføring i basal SEO og så lige lidt ekstra. Er din forretning i en niche, såsom trylleudstyr, vil bogen givetvis kunne give dig de tips, der skal til for at komme op i en top 3-placering, men er du i børnetøjsbranchen vil bogen næppe rykke dig så meget som en enkelt placering.
Det er som sådan en udmærket bog, men den lover mere end den holder. Du skal læse denne bog, hvis du ikke aner, hvad
SEO er, og hvis du selv vil prøve det allermest basale af. Bogen kan læses på en dag, og kan
som sagt forstås af alle, der har arbejdet lidt med hjemmesider.

 

”SEO”, af Thorbjørn Flensted, Forlaget Libris, 176 sider, kr. 249,-, fås kun som trykt bog, kan købes på: www.libris.dk

 

Hvilken bog skal man vælge?

Hvad angår priserne på hhv. SEO 2.0 og SEO-LEX 11.0, så er der mange, der stejler over priserne på 1.700-1.800 kroner. Der bør man efter min mening se på, hvad man får – og ikke hvad man giver. Er det over 1.000 kroner værd? Hvis du har en kommerciel hjemmeside, så er svaret ja. Har du bare en side, hvor du viser dine katte frem, så er en førsteplads i Google måske ikke så meget værd. Men af personlig erfaring kan jeg sige, at med en god placering i Googles resultater kan tjene de to bøger hjem mange gange. Både i øgede indtægter og i sparede AdWords-udgifter.
Fælles for de tre forfattere er, at de ikke er programmører eller har en teknisk baggrund. Det gør, at de generelt er på tynd is, når det gælder det tekniske f.eks. emner som .htaccess, redirects m.m. og i et par af bøgerne fandt jeg direkte fejl. Så skal du til at rode med det mere tekniske er det en god idé også at konsultere en programmør, da du ellers risikerer at lave grundigt ged i den.
Generelt vil jeg sige, at bøgerne hver for sig har sin berettigelse, men skal jeg summere op, så skal du:

• Købe SEO af Thorbjørn Flensted, hvis du skal forklare en marketingchef fra generation telefax hvad SEO er.
• Købe SEO 2.0 af Mikkel deMib, hvis du skal bygge et helt nyt site, en webshop-platform eller et CMS op.

• Købe SEO-LEX 11.0 af Thomas Rosenstand, hvis du allerede har en webshop eller hjemmeside, som du er glad for og bare gerne vil have op i Googles resultater.

Du kan hente en gratis light-version af både SEO-LEX 11.0 og SEO 2.0 og det bør du gøre, inden du køber. Synes du, at de to bøger er for avancerede, så køb SEO af Thorbjørn Flensted. Synes du, de to bøger rammer plet, så nap den, du bedst kan li. Én af bøgerne er nok

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Amning og ambitioner (1) // Spam internettets forbudte frugter (2) // Selvfølgelig er hun iværksætter (1) // Brug dig selv som varemærke (1) // Tidligt ud af røret (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Isterningemanden (1) // Automatik med sikkerhedsventil (1) // Konkurrenterne får baghjul (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (1) // Grib dit marked (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (2) // 15 minutters berømmelse – når medierne hjælper salget på vej (1) // Den ultimative salgsressource (2) // De store linier i forbrugertrends (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Planket af de store (1) // Det rene pral (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // Hvornår skal din virksomhed sælges? (1) // Må man låne - måske bare lidt? (1) // Sådan overtaler du dine kunder (1) // Det mobile medielandskab (1) // Genvej til bedre fildeling (1) // Optimer din biograftur (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (2) // Grøntsags revolutionen er over os (1) // Når partnerne skaber din succes (1) // Bliv dus med internettet (1) // Det digitale stempelkort (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Graduateland visker grænserne ud (1) // Du kan sikre dig kontant betaling for dit arbejde (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Når golfbolden ruller (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (2) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (2) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // Bliv synlig i det digitale landskab (1) // They can shout: Graduateland (2) // Kan dine kunder finde dig online? (2) // Kom i gang med at fejle (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign