Cxense Display
Findes i: #51 (Marts/2010) side 29
Artikeltype: Jura
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Trendwatching.com skaber mening af kaos: Tjenesten har specialiseret sig i at trække de store linier ud af udviklingen i forbrugsmønstrene verden over.

Iværksætterideer kommer ofte som et lyn fra en klar himmel. Pludselig ser man klart, hvad det er for et produkt, som hele verden går og venter på – måske fordi man selv var i en situation, hvor behovet var til stede.
Men hvad nu hvis man synes, man har stillet sig på det højeste sted i miles omkreds, og der stadig ikke slår nogen lyn ned? Hvis iværksættertrangen værker i hele kroppen, men hovedet er tomt for gode ideer? Så må der systematik til.
Et nærliggende sted at starte er at sætte sit mentale stik i de globale forbrugertrends, og prøve at regne ud om der er nogle hovedtræk i hvad folk går og efterspørger nu til dags. Det kan enten kræve en voldsom masse surf på nettet og i medierne, eller man kan skyde genvej på webtjenesten Trendwatching.com (vi har tidligere omtalt webtjenestens fætter Springwise.com).
Trendwatching.com har fulgt overordentlig godt med i udviklingen siden 2002 ved hjælp af et omfattende netværk af trendspottere i 120 lande verden over. Ud fra de mange observationer, der løber ind, trækket Trendwatching tendenser ud, som de formulerer i kendte eller hidtil ukendte, men fyndige betegnelser, der udkrystaliserer trenden. Det er begreber som ”Nowism”, ”Foreverism”, ”Sellsumers”, ”Perkonomics”, ”Off = On”, ”Pink Profits”, ”Trysumers”, eller ”Crowd Clout”. Ordspil, der selvfølgelig kræver et vist niveau af engelsk at få det fulde udbytte af, men som er rigeligt forklaret og eksemplificeret i de gratis månedlige eller hverandenmånedlige nyhedsmails, hvor hver indeholder en ny trend.

Functionall
Den seneste trend fra februar 2010 hedder f.eks. ”Functionall” med undertitlen ”Why simple, small and cheap appeals to all”. Trenden dækker som det fremgår over enkle, billige produkter, der ofte egentlig er designet til lavindkomstgrupper i udviklingslande, men som også appellerer til forbrugere i de udviklede lande. Det gør de af flere grunde, skriver tjenesten:

• Billigt er godt, også i den rige del af verden, dels på grund af den økonomiske lavkonjunktur, og dels fordi ”bling” er ved at bliver mindre statusfyldt end praktiske og økonomiske produkter
• Folk søger flere og billigere oplevelser i små økonomisk overkommelige doser på grund af hurtigere skift i livsstil
• Demokratiseringen af design betyder, at de rige landes forbrugere bliver gladere for produkter fra lande og firmaer, der ikke tidligere har været kendt for høj kvalitet og høje designstandarder
• Økobevidste forbrugere har fokus på alt, der bruger mindre eller ingen traditionel energi, som genererer mindre affald, eller som holder længere
Eksempler på produkter som denne trend samler, er mangeartede:  De billige bærbare netbooks, der først blev lanceret til udviklingslande, men som også har vundet stort indpas i resten af verden; En billig yoghurt-produktlinie som Danone lancerede i Bangladesh, men som siden også er lanceret i Frankrig; mikrofinansiering (som vi tidligere har omtalt her i bladet); lavprisbiler, som oprindelig var til opkommende markeder, men som har ramt det europæiske marked hårdt; lavpris-køleskabe; eller lavpris-sko (se hele listen på trendwatching.com).

Det kan også koste

Trendwatching.com er lige som Springwise stiftet af den hollandske iværksætter Reinier Evers, og drives i dag fra kontorer i London og Amsterdam. Foruden de gratis trendbulletiner er der mulighed for at købe sig til et premium-produkt for €999 om året, som giver fuld adgang til databasen med trends og under-trends, en årlig trendrapport, og diverse værktøjer til at gøre det hele lidt nemmere. Selv om de godt 7.500 kr. årligt er billigt i branchen, er det ikke just et greb i lommen for mange iværksættere. Men de gratis briefs er fuldt tilstrækkelige til at vække slumrende iværksættergener og – hvem ved – lade din hjerne spy den næste landeplage af et produkt.
 

Spørgsmål?
Hvis du har spørgsmål til denne artikel, kan du kontakte advokat Benjamin Lundström, bl@siriusadvokater.dk. Benjamin Lundström er partner i SIRIUS advokater (www.siriusadvokater.dk) og beskæftiger sig bl.a. med selskabsretlig og erhvervsretlig rådgivning til såvel mindre som større vækstvirksomheder.

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Planket af de store (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Må man låne - måske bare lidt? (1) // Det mobile medielandskab (1) // Genvej til bedre fildeling (1) // Optimer din biograftur (1) // Bliv dus med internettet (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // Graduateland visker grænserne ud (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Når golfbolden ruller (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // They can shout: Graduateland (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign