Cxense Display
Findes i: #72 (Januar-Februar/2013) side 20
Artikeltype: Internethandel
Forfatter(e): Jakob Engel-Schmidt
   
Danmark går glip af et tocifret milliardbeløb i vækst, når forbrugerne møder “døde” hjemmesider. Selvom ni ud af ti af små og mellemstore virksomheder har en hjemmeside opdateres 60% sjældent eller aldrig, og alt for få giver mulighed for at købe eller booke direkte. Det skal der rettes op på med det landsdækkende trænings-initiativ “Succes Online”, der før jul lanceredes af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr.

 

Vækst Nu

Små og mellemstore virksomheder skal være langt bedre på internettet: mange flere skal lære at sælge deres varer og tjenester online og opdatere deres hjemmesider med nye varer og informationer. Ellers går Danmark glip af et tocifret milliardbeløb i omsætning, som de web-elskende og mobil-researchende forbrugere er parate til at købe for. 77% af danskere mellem 16 og 74 handler på nettet – og kurven stiger stejlt. I forvejen er vi langt over det europæiske gennemsnit på 37%. Men har kunderne svært ved at finde og købe de ønskede varer, er de hurtigt videre til konkurrenten. 

 

Kunderne klikker væk fra Danmark

At en hjemmeside genererer vækst, dokumenteres af en dugfrisk undersøgelse fra Håndværksrådet. Her svarer 56%, at de har fået flere kunder via hjemmesiden, mens 36% har opnået et større salg. Alligevel svarer kun 5% af de adspurgte, at de har en online webshop, ca. en fjerdedel, at de har onlinebooking, og kun hver femte virksomhed, at de har besluttet at investere i online-aktiviteter i det kommende år.

”De små og mellemstore virksomheder ved godt, at computeren er opfundet, og at de er nødt til at være til stede på nettet med en hjemmeside, siger Frank Korsholm fra Håndværksrådet. “Men desværre forsømmer mange af dem at vedligeholde deres hjemmeside, og dermed misser de også mulighederne for at skaffe endnu flere kunder og endnu større indtjening. De, der har taget skridtet til at investere i tide og været på forkant med udviklingen, er også dem, som kommer til at overleve på sigt.”

 

Vækst uden grænser

Undersøgelsen er gennemført i forbindelse med et landsdækkende it-vækst initiativ, “Succes Online”, der i dag skydes i gang af handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr ved et pressemøde i den 177 år gamle thesalon, Perchs, i København. Bag den romantiske facade og duften af Ceylon, gemmer sig en toptunet online virksomhed, der siden 1998 har solgt deres te til kunder over hele verden endda i theens hjemlande Kina og Japan!

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr udtaler: ”Der er et stort potentiale for danske virksomheder i at udvide deres forretninger via e-handel. Det giver adgang til flere kunder – og ikke kun danske kunder, men til et voksende internationalt marked på nettet. Det bidrager til vækst i virksomheden og beskæftigelse i Danmark.”

Peter Friis, Direktør for Google i Danmark tilføjer: “Enhver virksomhed - ligegyldigt hvor lille og nichepræget den er - kan være global fra dag et. Internettet kender ingen landegrænser, og derfor er det kritisk, at de danske SMV’er i den grad halter efter. De driver danske forbrugere i armene på udenlandske virksomheder og hægter Danmark af vækstkurven.” 

Derfor sætter Succes Online ind med konkret og gratis træning i at få sin forretning til at gro ved hjælp af internettet. Ambitionen er at træne titusind SMV’er i online forretning - effektive hjemmesider, e-handel, e-booking, mobiloptimering med videre - og dermed skabe rammerne for vækst.

 

Bred alliance

Bag Succes Online står bla. Erhvervsstyrelsen, IT-Branchen , FDIH , Håndværksrådet, IBIZ-center, Google og Deloitte. Initiativet er centreret omkring hjemmesidendinvirksomhedonline.dk, hvor små og mellemstore virksomheder f.eks. kan lære om, hvordan de helt konkret øger deres salg via nettet, hvordan de bliver synlige både i Danmark og globalt, hvordan de drager fordel af den fremstormende mobile platform eller sociale medier. Hjemmesiden bliver desuden den samlede indgang til alle lokale aktiviteter, seminarer og online videoworkshops.

 

Fakta: Danmarks internetøkonomi

En rapport lavet af Boston Consulting Group for Google (2010) viser, at internettet bidrager til den danske samfundsøkonomi med ca. 95 mia. kr. hvert år, hvilket svarer til 5,8 pct. af dansk BNP. Det er mere, end hvad traditionelle sektorer som transport og byggeri bidrager med. Hvis danske virksomheder lærer at udnytte vækstpotentialet i onlinesalg, marketing og kundeservice i ders forretning anslår rapporten, at den danske internetøkonomi i 2015 vil kunne runde 150 mia. kr, eller 7.3 pct i 2015

I 2011 handlede 3 millioner danskere online for i alt 46 mia. kr. Vi brugte i gennemsnit 13.000 kr på online handel årligt. (FDIH 2011)

Ifølge Danmarks Statistik har 65 % af den danske befolkning mellem 15-89 handlet online - til forskel fra det europæiske gennemsnit på 37% er danske forbrugere altså markant fremme i skoene.

Syv ud af ti smartphone-ejere siger, at de har undersøgt et produkt eller en tjeneste fra deres mobil.

 

 

Denne artikel blev bragt i magasinet IVÆRKSÆTTEREN nr. 72. Magasinet  udkommer 8 gange årligt, og et abonnement koster 399 om året + moms. Du kan lige nu tegne abonnement, hvor du modtager de to første magasiner for kun 50 kr. Abonner ved at klikke her

 

 

Relaterede

Det er mit navn... (2) // Spam internettets forbudte frugter (1) // Manden der ikke kunne lade være (2) // Vagthund i cyberspace (1) // Klogere på forretning (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (1) // 4 timer om ugen er nok (1) // I slipstrømmen af de store (1) // Præciser din internetsøgning (1) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // Softwareudvikling med kenyansk islæt (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // De store linier i forbrugertrends (1) // Er det domænesnylteri? (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (2) // Lever du livet farligt på nettet, eller opdaterer du dine programmer? (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (2) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Må man låne - måske bare lidt? (1) // Det mobile medielandskab (1) // Genvej til bedre fildeling (1) // Optimer din biograftur (1) // Bliv dus med internettet (2) // Byg bare Babelstårnet færdigt (2) // Nørdernes nye base (1) // Graduateland visker grænserne ud (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Når golfbolden ruller (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Matematik med mening (1) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (1) // They can shout: Graduateland (1) // Kan dine kunder finde dig online? (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign