Cxense Display
Findes i: #98 (November/2016) side 44
Artikeltype: Fremtid
Forfatter(e): Louise Fredbo-Nielsen
   
Som fremtidsforsker handler det om at se det, der kommer, være nysgerrig og sortere alt det, du ser. Men at forudse fremtiden er i høj grad også vigtigt for dig som iværksætter, for alting ændrer sig med lynets hast, og nye teknologier gør i dag det mest utænkelige muligt.

Når der bliver sagt “trend”, bliver der snakket så meget om internet of things, virtual reality, crypto currencies, kunstig intelligens og robotter, men hvilke trends kunne blive altafgørende for din forretning i fremtiden?

DEN DØDE LØNMODTAGERKULTUR
Allerede nu snakker vi meget om digitale nomader, der rejser verden rundt med deres computere, mens de styrer deres millionforretning, om patchworkkarrierer og freelance economy. Fremtidens arbejdsmarked er meget mere fleksibelt, hvor det er helt normalt både at være selvstændig og være fast tilknyttet en organisation. Lønmodtagerkulturen er død, og du vil ikke have det samme job fra vugge til krukke. Du vil hele tiden komme til at indgå i nye konstellationer, imens du genopfinder dig selv igen og igen. Prøv derfor at sætte ord på, hvad du gerne vil være god til i fremtiden, og hvordan du kan forberede dig på det, du forventer, der kommer til at ske. Så gør du i hvert fald dit for, at du ikke ender som en værdiløs karklud!

ADGANG TIL  – CONNECT & DEVELOP
Ejerskab er eksklusiv-adgang: De ting, du vil have for dig selv. Resten er rigeligt blot at have adgang til. Verden er din legeplads, og alt det, du skal bruge, findes allerede. Du kobler dig sammen med andre – ligegyldig hvor i verden de befinder sig. Hvis du er lidt kreativ (tænk crowd, deleøkonomi og digitalt), har du nemlig adgang til alt, hvad du skal bruge af både  viden, mennesker og ressourcer. 
Gentænk din forretning og spørg dig selv, hvad du virkelig har behov for at eje, versus hvad du bare skal bruge adgang til. Hvad tager energi fra dig uden at tilføre nyt?

VÆKSTE = FREMTIDENS FY-ORD!
Et af de grimmeste ord, der er kommet til det danske sprog i nyere tid, er vækste. “Du skal vækste din virksomhed”. Nej, det skal du ikke. Du skal finde din niche og indrette en hverdag, hvor det, du laver, er godt for dig, for andre og for verden. At holde fast i fortiden koster i dag mere end at eksperimentere for fremtiden.
Succes i morgen bygger på én ting – at kunne skabe en positiv forskel i andre menneskers liv. Det er dét, vi skal måle på. En medarbejder, der bruger adskillige timer på at skrive en rapport, som nogle læser, få forstår, endnu færre deler, og ingen kan finde ud af at handle på, er en meget, meget dyr medarbejder. En anden person, der formår at reducere en patients lidelse, få et barn til at sove eller løse et konkret problem for en kunde, er langt mere værdifuld.
 

3 EGENSKABER TIL  FREMTIDENS IVÆRKSÆTTERE:

1. Dyrk dit svenskerhår
Kompleksiteten vil skylle ind over os som en tsunami og overhale den menneskelige intelligens. Vi har simpelthen skabt en verden, som vi er for dumme til at leve i. De bedste løsninger favner kompleksitet på en simpel måde = Simpleksitet.
At svenskerhåret er tilbage, betyder heldigvis ikke det, du kunne frygte. Det betyder, at det er forbudt at lave komplicerede løsninger, når fremtiden blot bliver mere kompliceret. Vi skal lave svenskerhår-løsninger: let tilgængelige, simple og brugervenlige, netop som det korte pandehår med alt det langhårede, data og algoritmer, bagtil. For der er ingen brugere, der læser en manual for at bruge en app.

2. Bliv ven med din irritation
Irritation er universets måde at aflevere et budskab på, som man ikke har lyst til at høre, endsige forstå, for så skal man til at lave en hel masse ting om. Men tænk lige over de her spørgsmål: Hvad irriterer dig allermest? Hvad kan virkelig få dig op i det røde felt?
Antag nu – ganske hypotetisk, naturligvis – at det har ret, og du tager fejl. Hvad er det bagvedliggende budskab? Hvad prøver irritationen at sige dig (nogle gange er andre mennesker bare irriterende)? Irritationstræning er vigtig, fordi vi har en naturlig præference for at retfærdiggøre vores adfærd og forsvare status quo i stedet for at se virkeligheden i øjnene. 

3. Forudse fremtiden
For at forudse fremtiden skal vi bare starte med at udelukke alt det, som vi ikke er sikre på kommer til at ske. For der er nok tilbage. Begynd at kigge ud og forhold dig til, hvad det er for nogle trends i samfundet, der kommer til at ændre din branche – og som du derfor må arbejde for at være på forkant med i dag. Start evt. med vores gratis Trend Navigator app!
Husk, at der er så mange meninger og holdninger til, hvad der bliver det næste nye, så det vigtigste er, at du kigger ud som datidens eventyrere i skibsstavnen og forholder dig til, hvad du ser komme. 

Og pas for alt i verden på ’det går jo meget godt lige nu’-tilgangen, for det er den sikre død.

____________________

Dette indlæg er bragt i magasinet Iværksætteren #6 / 2016. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle medlemmer af Dansk Iværksætter Forening modtager.

Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.
 

Relaterede

Er du fri agent eller iværksætter (1) // Kom i gang med forretningsplanen (1) // Innovation er svaret (1) // Isterningemanden (1) // En Lille Hjælper til innovation (1) // Hvordan gør de langtidsfriske? (1) // Din mobile cykelsmed (1) // Nyt hjælpemiddel til genoptræning (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // På kanten af fremtiden (1) // Planket af de store (1) // Med bud fra kiosken (1) // Indbrudstyvens skræk (1) // Forretningsplanen er midlet, ikke målet (1) // Vakuumpakket iværksætteri (1) // Forretningsplan for iværksættere 2.0 (1) // Motivationens kilder (1) // Iværksætteri kan også være storindustri (1) // Pas på pionerånden (1) // På kursus med statstilskud (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (1) // Sprogøre for musik (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Nyt dansk koncept skaber super solceller (1) // Gamle vaser i nye striber (1) // Iværksættermentor (1) // Tre-To-En.Nu: Iværksætteri på en ny måde (1) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (1) // Kom i gang med at fejle (2) // Undertøj med ambitioner (1) // Selina Juul (1) // Prisvindende papkrykkeiværksættere (1) // Bloddonation og global impact (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign