Cxense Display
Findes i: #6 (Februar/2004) side 36
Artikeltype: Bestyrelse
Forfatter(e): Vivian A. Voldgaard
   

Ambitionerne fejlede ikke noget, da Henrik Jung Laursen og fem kammersjukker for fire år siden tog de første skridt som iværksættere. De ville etablere en internetportal, hvor forbrugere via et gratis medlemsskab kunne opnå rabatter på diverse indkøb, og projektet måtte meget gerne brede sig ud over landets grænser. Og så ville de have en professio-nel bestyrelse med i baglandet.
»Ret hurtigt var vi kun to iværksættere tilbage, men bestyrelsen fik vi etableret, og den har vi stadigvæk,« fortæller Henrik Jung Laursen, der nu er direktør i virksomheden.
Sammen med vennen og kollegaen Klavs Pedersen, salgs- og marketingchef,  står han i dag i spidsen for et omfattende forbrugersite og ikke færre end 14 ansatte.
»Når vi var bevidste fra starten om, at vi ville have en professionel bestyrelse med, så var det fordi, at vi ikke ønskede at have det der fætter/tante-forhold i vores virksomhed. Vi ville have nogle erfarne folk, som kunne støtte os, for vi vidste godt, at vi gerne ville drive vores virksomhed til noget stort,« siger Henrik Jung Laursen.
Bestyrelsen bag Forbrugerliv består ud over Henrik Jung Laursen af tre eksterne erhvervsmænd. Alle er tidligere direktører i henholdsvis Irma, TDC og Reklametjenesten, og det er ikke tilfældigt, at det er folk med en vis tyngde, som blev hentet ind på posterne.
»Vi gad ikke have en flok ja-sigere, som altid bare gav os ret i alting. Med det valg følger selvfølgelig, at man skal være parat til at tage et modspil, for det kommer der helt klart, når man vælger sådan tre erfarne profiler. Man skal kunne argumentere for sine ideer overfor sådan en bestyrelse, men det er også det, som jeg synes, der er rigtig godt ved den.«

Solide støtter på sidelinien
Henrik Jung Laursen tror, at det er langt nemmere at bygge en professionel virksomhed op, hvis man fra starten har professionel hjælp med på sidelinien. For en bestyrelse er med til at holde kursen i en virksomhed i udvikling, påpeger han:
»Vi startede i de glade internet-dage, da alting ikke kunne gå stærkt nok. Vi fik mange vilde ideer, men når man har en bestyrelse, så er man altså nødt til lige at konfirmere tingene der først, og på den måde lærte vi, at det er meget godt at tænke over tingene først. Vores bestyrelsesmedlemmer er ganske kritiske, men på den gode måde, og det er med til at holde os på sporet. De kan huske, hvad vi sagde for seks-otte uger siden, da vi mødtes sidst, og det bliver vi jo holdt op på,« siger Henrik Jung Laursen.
I Forbrugerliv.dk mødes bestyrelsen cirka otte gange om året. To af møderne har karakter af strategi-sessioner, som typisk strækker sig over en halv dag. Men det er ikke den eneste kontakt, som iværksætterne har til deres bestyrelse. Når der er ekstra gang i udviklingen, taler Henrik Jung Laursen med sin bestyrelsesformand flere gange om ugen. Han ville nødig undvære den sparring, der er med de tre bestyrelseskolleger.
»Når man er ny iværksætter, så kan det være fristende at vælge den udgift fra det er, at ansætte en bestyrelse. Men det mener jeg, man skal passe meget på med. Selvfølgelig er det svært at sidde med regn-skabet og pege ud, hvor bestyrelsen har været med til at tjene penge, men alligevel vil jeg anbefale andre at gøre lige som os. I hvert fald hvis de har planer om at drive deres virksomhed til noget.«
Da de tre direktører sagde ja-tak til jobbene hos Forbrugerliv.dk, var det ikke for pengenes skyld, understreger Henrik Jung Laursen. For det var ikke det normale bestyrelseshonorar på 40.000-50.000 kroner om året, der kom til udbetaling.
»Vi har ikke betalt det, man normalt gør for sådan en indsats. Betyrelsesmedlemmerne var indstillede på, at vi var en iværksættervirksomhed, og det tror jeg faktisk, der er mange erfarne erhvervsfolk rundt omkring i landet, der er,«vurderer han.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign