Cxense Display
Findes i: #67 (Juni/2012) side 28
Artikeltype: Nye markeder
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Silicon Valley er Mekka for it-iværksættere, men der er langt hjem. Tre erfarne danske iværksættere deler deres erfaringer med den forgyldte dal.

Der bliver meget langt hjem til mors kødgryder, når man som dansk it-iværksætter en dag kigger sig omkring og opdager, at kravlegården er blevet for lille til ens store hoved – og at det er tid til at lade hovedkontor blive til headquarters og Vesterbro blive til Silicon Valley. Trods opblomstringen af langt nærmere beliggende iværksætterhotspots som f.eks. London, Paris, Berlin eller Barcelona, er der som bekendt kun ét Mekka, og blandt it-iværksættere er det stadig den sagnomspundne dal syd for San Francisco.

Der findes iværksættere, der fra deres spæde opstart tre gange om dagen vender skærmen mod Silicon Valley (hvis de ellers lige kan regne ud, hvilken retning det er), lukker øjnene og visualiserer sig selv i en åben sportsvogn på tourné mellem de venturefirmaer, der kaster millioner af dollars efter de mest lovende projekter. Det skønne ved it-iværksætteri er, at drømme rent faktisk bliver til virkelighed, og en lun forårsdag hjemme i den ellers tempererede kravlegård, vi stundom kalder for et yndigt land, har ikke mindre end tre levende eksempler på danske iværksættere med aktiviteter i det forjættede land indfundet sig i den gamle børsbygning påSlotsholmen. Spørgsmålet, som der er lagt op til, at de fremmødte kan få svar på denne eftermiddag, er intet mindre end ”Silicon Valley – should or shouldn’t?”. Unødvendigt at sige, at der langt fra er siddepladser til alle. 

Følger man bare en smule med i iværksættermiljøet herhjemme, er det ikke helt ukendte kapaciteter, som indtager panel- pladserne. Navnene er Nikolaj Nyholm, Mikkel Svane og Thomas Madsen-Mygdals. Sidstnævnte er serieiværksætteren bag Reboot og medstifter af bl.a. Mondo, Scope, ”23” (som tidligere omtalt i IVÆRKSÆTTEREN) og Podio, der netop er solgt til Citrix for et ikke offentliggjort millionbeløb. Mikkel Svane er CEO for og medstifter af Zendesk, og Nikolaj Nyholm er partner i Sunstone Capital og tidligere CEO i Polar Rose (der blev solgt til Apple), men starten af Speednames er hans oprindelige claim to fame. Både Nikolaj Nyholm og Thomas Madsen-Mygdal er i dag primært på investorsiden. Dansk Erhverv lægger lokaler til arrangementet, og SCALEit er sammen med Silicon Vikingsnetværket initiativtagere.

Universets centrum
Efter lidt introduktion og kredsen om den varme grød skærer konferencier Sunil Maulik fra Innovation Center Denmark til benet. Hvad har fået de tre herrer til at rykke forretningen til Silicon Valley? 

Mikkel Svane summerer det smukt op: ”Pludselig er man universets centrum. Det er en god følelse,” siger han til en spejlneuronudløst latter fra publikum. Ikke bare findes der et sted som Silicon Valley – her står det lyslevende eksempel på, at også en dansker kan indtage højborgen med en god idé og et par nærmest halvfjumrendeskridt. Vi, der sidder på tilhørerbænkene, er så godt som i samme båd, al den stund at vi jo er her, fordi vi overvejer, om vi orker al den ballade eller egentlig hellere bare vil fortsætte med at hyggeiværksætte lidt fra Danmark, hvor der trods alt er billige børnehavepladser.

”Hele økosystemet er bygget til folk som mig,” fortsætter Mikkel Svane.

”Men bagsiden af mønten er, at det er meget langt fra Europa, og på et eller andet tidspunkt er det ikke længere det, man vil. Når man flytter over med familien er det meget sjældent, at man møder folk, som stammer fra San Francisco. Man flytter over, søger lykken, og tager hjem igen. Alle er der på samme vilkår. Boston er f.eks. gamle penge, men på vestkysten er det noget helt andet. Folk har ikke store netværk og familie, og alle er meget afhængige af hinanden.”

 Hvad der ikke er af nære relationer, er der til gengæld af penge og erfaring.

”En af grundene til at flytte til Silicon Valley for at opbygge sin forretning dér er, at man har adgang til kapital og talent. Og erfaring. Vi var meget heldige at få fat i en fyr fra MySQL. En halv supermand. Vi hyrede folk fra Yahoo og Google. De var ikke bare meget talentfulde, det har vi også i Danmark, men de her folk har erfaring. De har gjort det før.”

Nikolaj Nyholm ser derimod også fordele i at holde udviklingen i Danmark. 

”Man har brug for adgang til ingeniørkunst, men i Silicon Vally er de alt for illoyale, så vi begynder at starte udvikling op herhjemme, hvor folk er mere produktive og omkostningseffektive,” siger han til andedammens fordel.

Til gengæld kan det knibe med at rappe højt nok til at få en exit stablet på benene i Danmark. 

”Man har brug for kunder og en større fisk, som man kan blive spiste af. Det finder man ikke herhjemme,” lyder det fra Nikolaj Nyholm. 

Gør hvad der er bedst i hver by
Thomas Mygdal-Madsen er gerne manden for et helikopterperspektiv, og han lader sig nødigt begrænse af emnehensyn:

”Uanset hvor man starter sit firma i dag, er perspektivet, at man vil bygge et globalt firma. For at gøre det, leder man efter de rette talenter over hele planeten. I Podio har vi f.eks. 13 nationaliter i Danmark,” siger han.

”Det er en spændende diskussion, hvilket økosystem man skal vælge – Berlin, London, Paris, New York, eller ”the Bay Area” (omkring San Francisco, red.). Der er forskellige kulturer, forskellige miljøer, forskellige virksomheder man kan hente gode folk fra. Jeg har lige investeret i to fyre, der diskuterede, om de skulle lægge firmaet i Berlin eller London – hvor skulle deres centrum være? Det er en kæmpe udfordring at opbygge et globalt firma. Berlin-startups har hurtigt folk i Silicon Valley eller  New York. Så det er ikke for at fornærme Silicon Valley-drømmen, men det gælder om at gøre hvad der er bedst i hver by.” 

Ikke desto mindre fik senest Podio, som Madsen-Mygdals er involveret i, sit første udenlandske kontor i netop – San Francisco.

”Hvorfor var det så vigtigt for os at have et kontor i Silicon Valley? Selvfølgelig på grund af det fantastiske økosystem og PRmæssigt
for at blive globale,”
siger han. 

Netop fordi Silicon Valley ses som et centrum for teknologi, opnår man en PR-fordel af at flytte sit firma derover. Er man dér, kan det i omverdenens øjne ikke være helt skidt.

”Men hvor skal CEO’en arbejde fra? Vi flyttede aldrig vores til Silicon Valley,” siger Thomas Madsen-Mygdal, og siger måske dermed også, at man godt kan hægte sig på nogle af fordelene samtidig med at man beholder hovedkvarteret i Danmark.

Kulturen nævnes også som en af de ting, hvor der er meget at vinde for en dansk iværksætter ved at flytte til Silicon Valley. 

”Thomas startede Reboot, hvor man kunne få adgang til folk med gode forbindelser. Men der var altid en skillelinje mellem udlændingene og danskerne, hvor danskerne holdt sig tilbage fra at gå hen og præsentere sig for andre. Det har altid overrasket mig, selv om det er blevet bedre,” siger Nikolaj Nyholm.

”I Silicon Valley er man ikke bange for at snakke med konkurrenterne om, hvad man har gjort rigtigt og forkert. Og man har selvfølgelig rigtig meget at tale om.”

Værdien (af at dele, red.) er simpelthen større end risikoen for at få stjålet sine ideer. Det er en kultur, hvor man hjælper hinanden, opsummerer konferencieren.

Pengene
Nu skruer Sunil Maulik op for blusset.

”Finansiering. Hvornår får man det, hvordan, og hvad skal man afgive for at få det. Og hvornår er det rette tid til en exit?,” lyder spørgsmålet til panelet. 

”Der er to sider til den sag: Præ-venturekapital og venturekapital. Det er to meget forskellige ting. Det er vigtigt ikke at gå til venturekapitalisten, før man er klar til det, men man skal skabe relationen inden. Man skaber netværket uden forventningen
om at rejse penge, og når man så er klar, så har man netværket,” 
siger Mikkel Svane.

”Da vi startede, kunne man låne med sikkerhed i sin friværdi, og lige efter familie- og vennerunden løb vi ind i en business angel,
der ville investere i os. Men vi var ikke interesserede, og det ændrede dialogen.”

”Når man læser om teknologi i pressen, så læser man om firmaer, der rejser 40 mio. dollars, og så får man den forventning, at
man kan rejse den slags penge. Jeg var meget heldig at få kontakt til en venturekapitalist i San Francisco, der var halvt dansk, og jeg brugte ham til at få indsiderdata omkring hvilke investeringer, der rent faktisk blev foretaget."

Hvor meget rejses der, og hvor meget udvandes man?” 

”Man skal ikke være bange for at blive udvandet, for så kommer man i samme båd som investoren. Det gør man ikke med en lille udvanding. Men selvfølgelig skal man også tænke på, hvor meget man vil have tilbage efter x runder kapitaltilførsel. Hvis man får en god venturekapitalist, vil han være meget interesseret i at holde dig tæt på virksomheden. Det er dig, som tror på det, og som er virksomhedens sjæl. En god venturekapitalist vil ikke udvande dig mere end nødvendigt,” siger Mikkel Svane.

Nikolaj Nyholms råd er at fokusere på investeringsvilkårene. 

”Det er der, hvor man virkelig kan blive snydt,” siger han.

”Det værste, man kan gøre, er at shoppe rundt efter den mindste udvanding,” tilføjer Mikkel Svane.

"Men hvilke vilkår skal man så gå efter på termsheet’et?" spørger Sunil Maulik.

”Man skal ikke være så bange for likvidationspræferencer. Det er vigtigt at være i samme båd,” siger Nikolaj Nyholm.

”En anden vigtig ting er, hvad man gør, hvis tingene går galt. Hvordan løses konflikter? Vi tager aldrig formandsskabet som investorer – der er brug for en uafhængig. Ikke grundlæggerne eller os, men en, som kan mægle i konflikter, hvis de skulle opstå. Hvad termsheet angår, så er det ret nemt at læse op på, hvad et fair termsheet er,” siger han og henviser til Angellist for amerikanske vilkår. 

Et sidste råd i denne omgang får Thomas Madsen-Mygdal lov at komme med:

”Find de andre først. Du står med din idé og lidt traction eller bare idéen. Jeg investerer selv i fem slides eller ikke engang det. Men jeg kigger altid efter de rette folk – folk, som har gjort det før. Det er for det meste folk, der har tiltrukket de 
rette folk med de rette ideer.”

Relaterede

Det frie initiativ (1) // Dyrk iværksætterpotentialet hos kvinder og etniske minoriteter (1) // Overtag en potentiel guldgrube (1) // Købers marked (1) // Holges gamle spand (1) // En god idé åbner ingen kassekredit (1) // Vi skal leve af markedsorienteret iværksættelse (1) // En vision skal kilde i maven (1) // Det er mit navn... (1) // Baggrund for dette nummers tema-artikel (1) // Hvilken iværksættertype er du? (2) // Jante mig her og jante mig der (1) // Hvis bare jeg havde en idé (1) // Find tid (1) // Kom i gang med forretningsplanen (1) // Den vidensintensive iværksætter ano 2004 (1) // Aldrig for ung til iværksætteri (1) // Strategi og forandring... (1) // Sølvskeens tankegods (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Ernst & Youngs bud på succes og fiasko (1) // Sæt din viden i værk (1) // Gazellesyndromet slår til igen (1) // Iværksætterbølgen anno 2004 (1) // Bog: få tid til det du er bedst til (1) // Med kurs mod et internationalt marked (1) // Stress er livstruende - også for virksomheden (2) // Vagthund i cyberspace (1) // Skal jeg etablere mit selskab i Danmark og England (1) // Bred bund skaber nye stjerner (1) // Klogere på forretning (1) // Gode patenter koster millioner (1) // Skorstens-Meier fik en god idé (1) // Den amerikanske drøm gik i opfyldelse (1) // Handling gør forskellen – Syv trin i kreativ forretningsudvikling (1) // Socialt og kommercielt entreprenørskab (1) // Er du stærk i troen? (2) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (2) // Tre måneder med fuld skrue (1) // 4 timer om ugen er nok (1) // I slipstrømmen af de store (2) // ”The gate- keepers have lost their keys” (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (2) // Præciser din internetsøgning (1) // Kan vi bruge “Earn Out”-modellen? (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (2) // Du skal passe dit firma! (2) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // Aldrig mere oliventræer (2) // Business Angels redder Silicon Valley ud af krisen (1) // Softwareudvikling med kenyansk islæt (1) // Sæt det sociale i fokus (1) // Da regnskabet gik på nettet (1) // Ejeraftaler får skud for boven i den nye selskabslov (1) // En verden af muligheder (2) // Tilbud: Få 9.000 nye iværksættere (1) // Stolthed og fordomme... (2) // Hvordan starter jeg A/S eller ApS? (1) // På kanten af fremtiden (1) // Styr på leverancerne - når god projekt- styring fører til vækst (1) // Planket af de store (1) // Manual til forretnigner i Indien (1) // Gode historier i kedelig indpakning (2) // Idealisten (1) // Lever du livet farligt på nettet, eller opdaterer du dine programmer? (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Med bud fra kiosken (1) // Internationalt varemærke? (1) // Forretning eller fornøjelse – om at rejse på virksomhedens regning (1) // En god weekends arbejde (1) // Vælg virksomhed eller selskab med omhu (1) // Let's do the Hub (2) // Iværksættere er helte (1) // Exit for begyndere – bliv klar til den dag, virksomheden skal sælges (1) // Vækst – et spring fra ti-meter-vippen (1) // Tre måneders intensiv opstart (1) // Forretningsplanen er midlet, ikke målet (1) // Vakuumpakket iværksætteri (1) // Optimer din biograftur (1) // Danmark som udkantsområde (1) // Bliv dus med internettet (1) // Mesterlære for iværksættere (1) // Forretningsplan for iværksættere 2.0 (1) // ”Lige” over grænsen... (1) // “Du skal være klar til at ofre alt” (1) // Den politiske kæp i vores hjul (1) // Ejerledede firmaer er kommet godt gennem krisen (1) // Konkurser rammer hårdt (1) // Iværksættermillioner samler støv i Bruxelles (1) // Team Danmark-model kan bane vej for iværksættere (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (2) // 123hjemmeside erobrer Europa fra Danmark (1) // Tænk stort fra start - eller hvad? (2) // Nørdernes nye base (1) // Internationalt udsyn styrker dansk iværksætteri (1) // Iværksætteri kan også være storindustri (1) // Imperium med vokseværk (3) // Køge Iværksættermesse (1) // På kursus med statstilskud (2) // Kunsten at vinde englenes gunst (1) // Cykelbanditten bryder med traditionerne (1) // Sådan får du dine produkter hjem fra Kina - til tiden, og i rette kvalitet og pris (1) // Sprogøre for musik (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (1) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Rigets iværksættertilstand (2) // Mød Jesper Buch - manden med opskriften på succes (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // ”If you don’t do the things you fear – then the fear will control your life” (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Matematik med mening (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Pistoler, piger og pilsnere (2) // Bocians økonomiske vejrudsigt: Nu vender det… håber vi (2) // Iværksættermentor (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Skal virksomheden tænkes nordisk? (1) // Tre-To-En.Nu: Iværksætteri på en ny måde (1) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (1) // Kom i gang med at fejle (3) // Undertøj med ambitioner (2) // Selina Juul (1) // Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space (3) // Iværksætter, forudse fremtiden! (1) // Bloddonation og global impact (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign