Cxense Display
Findes i: #44 (Sommer/2009) side 30
Artikeltype: Internet
   
I de seneste år er der skudt en masse sociale tjenester op på nettet som også giver nye muligheder for iværksætterfolket. YouNoodle, Twitter, Facebook og LinkedIn er nogle af de værktøjer, du bør overveje at inkorporere i din mediestrategi. Men hvordan griber du alle disse muligheder an?

Har du svært ved at forstå teknikken bag tidens mange sociale medier? Det er helt forståeligt, men hold ud. De sociale medier handler nemlig i udgangspunktet slet ikke om højteknologi, som mange fejlagtigt tror, men derimod om en forståelse af, hvordan disse medier skaber nye typer af relationer. Relationer, som bygger på, at vi i stigende grad får informationer fra hinanden snarere end fra de traditionelle kilder såsom aviser, tv, statiske hjemmesider, reklamer osv. Disse nye relationer vil vi forsøge at skabe klarhed over i denne artikel ud fra en tese om, at en vidensbaseret tilgang til de nye muligheder kan skabe medvind for de fleste iværksættervirksomheder. Det, der her følger, er således ikke en komplet kørevejledning til sociale medier, men en guide til at komme i gang med at forstå de bagvedliggende processer.
    Lad os bare tage web 2.0-virkelighedens barske realiteter fra start. Tidens sociale medier har de sidste par år drastisk ændret den måde, vi kommunikerer med hinanden på. I dag sætter de nye sociale medier pres på, hvordan vi som organisation, virksomhed eller brand opfattes. I dag har kunder, konkurrenter og partnere mulighed for at tale om dig på nettet – uanset om du vil have det eller ej. 
    Lidt forenklet efterlader det dig som iværksætter med følgende muligheder: Du kan vælge at gøre ingenting og lade tingene på internettet gå sin gang i lykkelig uvidenhed. Andet alternativ er hovedløst at skrive amatørblogs og private ’tweets’ og på den måde signalere, at du i én eller anden forstand er ”med på beatet” – men gennemslagskraft får du aldrig. Endelig kan du gøre følgende: grundigt overveje hvilken mediestrategi, der passer til din virksomhed, brand eller målgruppe. De sociale medier kan bruges som alternative, billige og effektive kommunikationsværktøjer, som rent strategisk kan bruges til mange produktive formål. Det er således ikke selve teknologien og det faktum, at det er nyt og trendy, der er interessant, men i stedet hvordan du vælger at bruge den.

Det første skridt
Vi gør det alle sammen allerede. Hvis du skal ansætte en ny medarbejder, går du sikkert ind på Google og ser, hvad der dukker op. Du læser personens LinkedIn og ser, hvor personen ellers er aktiv på nettet. Du gør det med potentielle kunder, kontakter, samarbejdspartnere og arbejdsgivere – og det samme gør de ved dig. Det kan derfor være en god start at gå ind og undersøge, hvad der står om dig på diverse forums, blogs og øvrige websites.
Dine fund kan bruges til at lave en analyse af din og din målgruppes teknologiske profil. Er de f.eks. aktive og måske ligefrem firstmovers inden for de sociale teknologier? Hvor er de henne i medielandskabet, og hvor aktive er de på internettet? Sagt anderledes, saml data og lav en analyse over de relationer, som skal skabe din strategi. 
Det første skridt hen imod en strategi kan være at tage dig lidt tid til at lytte med på, hvad der sker i medielandskabet. Det er helt simpelt og koster ikke penge som sædvanlige markedsanalyser og fokusgrupper, som mange iværksættere alligevel ikke bruger, fordi det er for dyrt. Lytteøvelsen skal selvfølgelig gribes professionelt og struktureret an, og man bør fra start gøre sig klart, at der er mere arbejde i det end blot at Google løs med mere eller mindre relevante søgeord – selv om det altid vil være en god start.
Når du har lokaliseret hvilke tjenester de relevante interessenter bruger, kan du benytte globale monitorerings- og oversigtsværktøjer som Google News Alert, der overvåger hjemmesider, Blogpulse eller Technorati for at afsøge blogverdenen, og WeFollow (wefollow.com), Tweet Beep (tweetbeep.com) eller Twellow (twellow.com) for Twitter. Tilsvarende tjenester findes for andre sociale medier. Det vigtigste er her, at man lytter med og danner sig et overblik over, hvad der kommunikeres i krogene.
Er du helt på herrens mark med brugen af ovenstående tjenester er der flere danske virksomheder, som kan hjælpe dig med at få et overblik over din status, dit behov og en mulig strategi – f.eks. WeMind (wemind.dk) og Social Square (socialsquare.dk).

Det billige alternativ
De sociale medier er et billigt alternativ til de traditionelle markedsførings- og PR-strategier, som førhen har været kendetegnet ved pressemeddelelser, artikler i skrevne medier, deltagelse på konferencer og ’direct marketing’ gennem breve, telefonopkald og e-mails til de relevante interessenter. Hermed ikke sagt at disse kanaler ikke virker mere, blot at der ofte i dag findes bedre og billigere alternativer. Tag et eksempel som at skabe trafik på din hjemmeside. I markedsføringskredse regner man det for en tommelfingerregel, at der skal bruges mellem 50 og 100 kroner i traditionel markedsføring for hver ny besøgende på ens hjemmeside, hvilket for større kampagner let kan løbe op i et beløb, som kan mærkes på bundlinjen.
Med brug af de sociale medier bringes disse udgifter ned på et minimalt niveau. I stedet for at betale i dyre domme for at få kommunikeret dit budskab i traditionelle medier, kan man kommunikere i ’realtid’ med hele segmenter på én gang, herunder fortælle dem om dit brand og dets herligheder. Tendensen er som nævnt også, at folk har større tillid til hinanden end til reklamer, så lad dem endelig tale med hinanden og deltag selv igennem viral markedsføring, blogs, communities osv. Et eksempel, der ofte bliver nævnt i den sammenhæng, er kampagnen ’Will It Blend’ (willitblend.com), hvor virksomhedens CEO jævnligt uploader billigproducerede videoer på YouTube, som viser hvordan han blender de mest usandsynlige ting (golfbolde, glaskugler og den mest kendte – en iPhone). Den originale BlendTec iPhone video har genereret mere end 6,5 mio. visninger til den sølle pris af et par tusinde kroner. Et andet helt nyt eksempel er LandRover, som netop har meddelt at de over sommeren laver en markedsføringskampagne, som primært er baseret på Twitter.
Viral markedsføring kan være med til at skabe synlighed hos en større gruppe mennesker og bevirke, at potentielle kunder og samarbejdspartnere kommer til at kende til dig – og hvis alt går vel, videreformidler budskabet gennem deres egne kanaler. Det kræver selvfølgelig en godt udtænkt kampagne, men det koster til gengæld ikke de store økonomiske midler at komme i gang.

Vælg dine kanaler med omhu
Af de mere ’gammelkendte’ applikationer på nettet er muligheden for at lave en blog til din virksomhed, hvor du og dine medarbejdere kan demonstrere jeres ekspertise indenfor dit felt eller dele relevant viden om nye tiltag. På den måde kan du komme i dialog med folk og skabe en mere personlig relation, end hvis du blot har et statisk website. Hvis du vælger at blogge om et konkret fagområde, kan du ligefrem blive opfattet som ekspert indenfor dit område, og du vil ad den vej kunne få adgang til nye kunder, jobtilbud eller samarbejdspartnere. F.eks. kan en blog være noget så usexet som en revisor, der blogger om nye ændringer i skattereglerne, eller det kan være en outdoorbutik, der blogger om outdoor events og interessante vandreruter.
Du kan også benytte dig af webcasts og podcasts i din marketing, som det var tilfældet med ’Will It Blend’, hvis du f.eks. har et nyt produkt eller en service, du gerne vil annoncere overfor dine kunder. En webcast giver dig muligheden for at kommunikere det på en anderledes måde og samtidig få kommentarer og spørgsmål tilbage fra dem, der ser det. Du kan f.eks. også vælge at interviewe en ekspert indenfor dit område og distribuere det på dit site. Alt sammen noget, som kan være med til at skabe mere trafik til din hjemmeside og hjælpe dig med at blive etableret som en ’somebody’ i din branche.
Der er imidlertidig tre konkrete tjenester, som ikke er til at undgå, hvis du vil være synlig på de sociale medier for tiden. Du bør have en profil på Facebook og Twitter, hvor du kan nå ud til en bred skare af mennesker – og hvis du synes, der ikke findes et forum for dig og dine specifikke interesser, kan du skabe dit eget forum gennem tjenesten Ning.

Facebook
Det for tiden mest kendte og brugte sociale online netværk er Facebook, som ikke behøver nærmere introduktion. Sitet boomede i 2008 og der havde i januar 2009 mere end 160 millioner profiler verden over og mere end 645.000 i undergruppen ’Danmark’. Så det er helt sikkert et godt sted at starte. Nogle fravælger de professionelle relationer på Facebook, idet der er en tendens til at det er private beskeder og billeder. Men faktisk kan Facebook bruges til meget mere – og det er ikke længere så dårligt at vise din personlige side i denne sociale verden, som netop bygger på relationer. Du kan også vælge at lave en side, hvor du promoverer din virksomhed ved at sende linket ud til dine venner og bekendte, så de kan blive ’fans’ af den. På den måde vil de have dit logo på deres Facebook-profil, som igen kan generere flere potentielle ’fans’ og øge kendskabet til din virksomhed. Du kan også generere events, hvis du f.eks. arrangerer et seminar, holder oplæg til et arrangement eller vil gøre opmærksom på, at du udgiver en ny bog.
 
Twitter
Mikroblogging-tjenesten Twitter er det helt store i 2009. Her kan du skrive korte beskeder på 140 tegn, som du sender ud til dem, der følger dig (dine ’followers’). Det er meget diskuteret, om Twitter overhovedet kan bruges professionelt, men set både fra et personlig branding og fra et markedsføringsperspektiv er der noget at hente. På samme måde som med blogs har du mulighed for at skabe dig en profil indenfor et særligt ekspertområde og kan ’tweede’ om links til relevante artikler, nyheder og diskussioner. Hvis andre søger efter viden om dette felt ved at søge på tags (eller hashtags, som de hedder på Twitter), finder de måske frem til dig og begynder at følge dig. Det er en hurtig og nem måde at kommunikere dine egne budskaber og samtidig holde styr på, hvad andre har fundet frem til. Det er en massiv blanding af business og private beskeder, men du kan hurtigt, gratis og effektivt kommunikere med en stor gruppe potentielle kunder og forretningspartnere. Du kan spørge om ideer til nye produkter, spørge om råd til dit næste foredrag og i det hele taget sørge for, at folk har dig i deres bevidsthed.

Ning
Et af de andre spændende nye skud på stammen indenfor social netværk er Ning.com, hvor du gratis og ultranemt selv kan gå ind og oprette dit eget sociale netværk, hvis ikke du er tilfreds med nogle af de andre, der findes. På den anden side af Øresund er der bl.a. lavet et svensk netværk igennem Ning, der hedder swedishstartups.ning.com. Du vil også kunne lave et forum om din branche eller indenfor det interesseområde, din virksomhed arbejder indenfor. I starten af 2009 var der mere end 900.000 sociale netværk bygget på Ning og der bliver i snit lavet 4.000 nye netværk om dagen. Der er indbygget applikationer som video, billeder, chat, musik, events, blogs mm. Netværkene kan være enten åbne eller lukkede, så hvis du vil have et lukket forum hvor du kan diskutere uden at omverdenen kan følge med er det også en mulighed.

Der er risici
I bund og grund lyder det hele måske lidt for nemt, og det skal hertil også siges, at du ikke kommer sovende til succes på de sociale platforme. Du er nødt til at være aktiv. Intet er værre en halvhjertet dialog – som en blog, der ikke svares på, eller et community, der langsomt dør. Anderledes udtrykt: Drift er vigtigere end udvikling. Hav visionen klar, men begynd småt, ét skridt ad gangen. Det handler om at fokusere på relationerne, ikke teknologien. Pas på med at komme på alt for mange forskellige fora, da du nemt bliver inaktiv på de fleste af dem. Hvis det ikke vedligeholdes, kan det være lige meget. 
Og husk, at din aktivitet gerne skal være en blanding af at skabe relationer og give værdi til dine kontakter. Når du vælger at engagere dig på en social onlineplatform, bør du også tænke over, hvad du skriver. F.eks. har Magrethe Vestager fået dårlig omtale efter at hun midt i Foghs exit til Nato skrev på Twitter, at ”solen dryppede i vandet. Troldænderne har dannet par: Karlo også glad på en lang tur. Go’ morgen!”. Du skal holde dig orienteret om din omverden og naturligvis tage stilling til ting gennem dine kommunikationskanaler, især når der sker noget vigtigt, som relaterer til dig, din profession eller din virksomhed. Hvis du laver nogle fejltrin, kan omtalen på nettet også blive til din ulempe, så vær bevidst om, at dine ord kan nå langt.
 

 

Gode råd til web 2.0-kommunikation
1. Vær dig selv
Du skal ikke tro, at du skal være en web 2.0 specialist – bare vær dig selv med den viden, du nu har.
2. Vær aktiv
Hav en profil på Facebook og Twitter, og del dine holdninger.
3. Lav værdifuld indhold
Distribuer indhold, som giver værdi for dine brugere. F.eks. hvis der er nye begivenheder eller nyheder indenfor din branche.
4. Undgå alt for mange tidskrævende beskæftigelser
Man kan nemt komme til at bruge alt for meget tid på de mange sites, der findes. Vælg nogle enkelte ud og fokuser på dem.
5. Vær konsistent
Skab en klar og enkel profil, og giv ikke op.
6. Fremhæv andre
Hjælp hinanden ved at fremhæve andre profiler.
7. Byg relationer ansigt til ansigt
Du kan ikke overleve, hvis du kun er på nettet. Kom ud og mød folk på konferencer, seminarer og andre arrangementer.
8. Tak andre for hjælp, inspiration mm.
Det er en del af web 2.0 at dele – og naturligvis derfor også at takke!
9. Læg en strategi
Hvilke platforme og tjenester er relevante for mig? Hvordan skal min profil være? Hvad kan jeg bidrage med? Hvor meget tid er jeg villig til at bruge? Hvad forventer jeg at få ud af det?
10. Lyt efter!
Tjek op på den respons, du får og lær af de andre.


Få mere inspiration
Hvis du vil vide mere om social software og nye medier findes der to danske konferencer, som du kan overveje at lægge vejen forbi. Den ene er Reboot (www.reboot.dk), som er en dansk web 2.0-internationalkonference med et internationalt udsyn på, hvad der er af nyeste tendenser på internettet. Her mødes udviklere, programmører, iværksættere og mediemoguler til oplæg og diskussion om den seneste udvikling., hvor du kan møde og høre oplæg fra folk i web 2.0-branchen. Den anden konference, New Media Days (www.newmediadays.dk), omhandler derimod hele mediemarkedet med fokus på de nye medier set i relation til de ’gamle’ medier. Sagt anderledes, græsrødderne tager på Reboot, mens hvis du hører til dem, som hellere vil have et overordnet medieoverblik så er det sidstnævnte du skal gå til. Næste Reboot bliver afholdt 25.-26. juni og New Media Days bliver afholdt til efteråret.
 

 

Ti sociale netværk for iværksættere
1.  Entrepreneur ConnectYouNoodle
Med en helt ny ’ Startup Predictor’ tjeneste på nettet på sitet YouNoodle.com har du mulighed for at få en gratis analyse baseret på de involverede personers erfaring, uddannelse, dynamikken mellem medlemmerne, dit netværk, budgetmæssige faktorer og virksomhedskonceptet. Alt sammen genereret ud fra tjenesten gennem et spørgeskema. Tjenesten er (ifølge deres hjemmeside) bygget på kvalitative analyser af historisk data (over 1.000 tidligere nystartede virksomheder) i en kobling med de seneste relevante teorier. For at tage testen skal du lave en profil, som er offentlig, men selve resultatet er naturligvis kun for dig. På YouNoodle har du derudover mulighed for at læse om de nyeste iværksættertrends, sammenligne dig med andre iværksættervirksomheder, rekruttere folk til din virksomhed og indgå i konkurrencer, events, mailinglister og netværksopbygning. (YouNoodle var omtalt mere indgående i sidste nummer af IVÆRKSÆTTEREN, red.)

2. PartnerUp
PartnerUp.com er et stort amerikansk socialt netværk for iværksættere, som leder efter folk og ressourcer til nye forretningsmuligheder. Sitet har også en stor lokaleformidlingsfunktion, som kan hjælpe iværksættere med at finde lokaler til deres virksomhed. Eftersom sitet er amerikansk er det begrænset hvor relevant sitet er, men der er masser af inspiration at hente.

3.  StartupNation
StartupNation.com er et internationalt socialt netværk med særlig fokus på indhold såsom artikler, forums, blogs, podcasts og såkaldte on-demand seminarer særligt for iværksættere. Mange emner bliver diskuteret på StartupNation, såsom opbygning af en god forretningsplan, ideer til markedsføring og hvordan man laver en web-baseret virksomhed. Du kan også deltage i forskellige konkurrencer, som f.eks. deres ’elevator pitch’ konkurrence.

4.  LinkedIn
Det er svært at komme uden om LinkedIn. Tjenesten er virkelig brugbart både til at finde et nyt job, til at komme i kontakt med andre ligesindede, eller til at få kontakter i opstarten på en ny virksomhed eller et nyt projekt. Ikke nok med at du har dit direkte netværk – du kan også søge på dit netværks relationer, som potentielt set kan være guld for dig. Ofte vil folk ikke være mere end to eller tre relationer fra dig, som du så kan bruge som gateway til den pågældende person, f.eks. ved at sende en mail til din direkte relation i dit netværk og bede vedkommende om at sende den videre. Det er overraskende, hvor hjælpsomme dine kontakter er, så husk at være det samme over for dem! LinkedIn har også særlige grupper for iværksættere, såsom gruppen ’On Startups’, der har over 54.000 medlemmer.

5. Amino
Det danske site Amino.dk er et online mødested for iværksættere, hvor du kan diskutere problemer og få inspiration fra andre. Amino indeholder også bl.a. en virksomhedsbørs, hvor du kan sætte din virksomhed til salg og en lokalebørs, hvor du kan finde lokaler. Det er ikke de nyeste web 2.0-applikationer, du finder på sitet, men det er et godt forum for danske iværksættere.

6.  Perfect Business
Perfectbusiness.com er endnu et amerikansk website, hvor du kan komme i kontakt med andre seriøse iværksættere, eksperter og investorer fra an lang række brancher. Der er bl.a. en tjeneste, hvor du kan søge om investorer og et softwareprogram, som kan hjælpe dig med at generere en forretningsplan.

7.  Go BIG Network
Gobignetwork.com kalder sig selv for verdens største netværk for nyopstartede virksomheder. Her kan du spørge om gode råd, som bliver sendt rundt til de andre i netværket, eller søge investorer til din virksomhed.

8.  Cofoundr
Cofoundr.com er lavet til idémagere, iværksættere, programmører, web designere, investorer, freelancere og ledere, som har lyst til at opstarte nye virksomheder. Det er et lukket netværk, så du skal lave en profil for at få glæde af netværket.

9.   The Funded
TheFunded.com er et andet online fællesskab, som undersøger, rater og evaluerer mulige investorer.

10.  Young Entrepreneur
Hvis du er en ung iværksætter, og gerne vil være aktiv i sociale medier, så er youngentrepreneur.com måske noget for dig. Der bliver snakket om alt lige fra e-handel, søgemaskineoptimering og andre muligheder på internettet. Derudover er der blogs og videostreaming, som du kan nyde godt af.
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign