Cxense Display
Findes i: #89 (Juni/2015) side 32
Artikeltype: Socialt Iværksætteri
Forfatter(e): Anders Tang
   
Christian Astorp har sammen med Jakob Uhd Jepsen og Simon Bacon Aldinger Kullegaard vundet et udbud fra Københavns Kommune om at drive markedsplads i Den Hvide Kødby på Vesterbro i København i to år. Med inspiration fra bl.a. Paris og Barcelona vil teamet være med til at skabe en markedskultur, som blandt andet bygger på et engagement af nye kræfter.

Hver lørdag og den første søndag i måneden omdannes parkeringspladsen midt i Den Hvide Kødby til en stor markedsplads med tusinder af gæster, som kommer for at nyde frokosten og købe råvarer til aftensmaden.

Det oprindelige team på tre mennesker, Christian, Jakob og Simon, er siden starten tidligere på året blevet udvidet med Karen Vestergaard. Derudover er der en baransvarlig samt nogle timelønnede, men det suppleres af en række mennesker, som er omdrejningspunktet for samtalen med Christian Astorp.

For det kræver arbejdskraft at afholde et event med mange stadeholdere og tusindvis af gæster, som skal gå derfra med en god oplevelse. Men som Christian siger: ”Vi skal skabe en bæredygtig og langtidsholdbar løsning for afholdelsen”.

Frivillige med potentiale

Christian er bevidst om, at når man afholder et event med stadeholdere, der har betalt for pladsen, og som møder op med et professionelt koncept, så forventes der også noget fra det team som er arrangører:

”Vi står for at levere en professionel ydelse som markedsplads og for at hæve niveauet fra at være et kræmmermarked med nogle telte til et professionelt setup. Det kan man også godt med frivillige, men vi har ret mange mennesker i den anden ende, der betaler os for en ydelse, og derfor har vi også et ansvar over for dem”.

”Derfor skal de frivillige ikke være nogle, der bliver kastet over i et hjørne med en affaldssæk, men nogle, vi tager vare på”, siger Christian og tilføjer: ”Vi skal gerne engagere frivillige, men det skal være fordi der er perspektiv som rækker ud over at stå en dag i en t-shirt og hjælpe til”.

Det perspektiv uddyber Christian: ”Sammen med Københavns Kommune og Erhvervshuset går vi efter at lave nogle testforløb, hvor folk som ellers har været en lille smule distancerede til arbejdsmarkedet, eller har brug for at prøve noget andet, kan komme ned og prøve kræfter med hvad det vil sige at afvikle et marked. Hvis det er noget, de fatter interesse for, hvad enten det er at tage lavpraktiske opgaver eller det er at tage salgsdelen og snakke med gæster, så er det noget, der på sigt skal udvikle sig. Frivillige for os er en indslusning eller en udvikling af vedkommende og ikke en nulomkostningsarbejdskraft”.

Så det er reelt tale om, at jeres frivillige er at betragte som medarbejdere?

”Det skal siges, at vi for nuværende ikke engagerer frivillige som en del af den daglige drift. Men det er førnævnte model, der vil blive anvendt, når vi skal i gang med den del. Hvor mange vi kan engagere på sigt er ikke til at sige. Vi satser også på, at vi som platform vokser sammen med hele markedskulturen i København. Derfor er en erfaring skabt i forbindelse med dette projekt forhåbentligt også noget værd for de her personer i fremtiden. Vi er helt overbeviste om, at det at lave markeder og drive det og lave stader, vil blive en større del af den måde, vi tænker dagligvarehandel og oplevelsesøkonomi fremadrettet”.

Inspiration fra Paris

Når I vil engagere flere mennesker i at drive marked på denne måde, er det fordi I vil skabe et større økosystem af markeder?

”Der er klart nogle stordriftsfordele, og der er nogle synergier at hente. Vi var til møde med Lejre Kommune forleden for at snakke by og land-samarbejde”.

Han henviser til Paris, hvor der er beskæftiget flere tusinde mennesker på fuldtid som stadeholdere: ”Deres detailhandel ser markant anderledes ud end vores, hvilket også vidner om, at hvis den kulturelle forandring sker i Danmark, så vil der også være en bunke arbejdspladser”.

Hvad er jeres målsætning?

”Hvis det viser sig, at der er et potentiale til at vi skal tage den læring, vi har her og udvide til andre lokationer, så er det klart, at det også er interessant at kigge på. Vi skal optimere hernede og sørge for, at vi får en, ikke bare god, forretning, men også et springbræt og et sted, som folk vil synes er spændende at komme på. Men det er ikke nogen hemmelighed, at de erfaringer, vi gør os hernede nu, kunne vi også godt se at vi selv gjorde gavn af andre steder, eller at andre får glæde af. Altså at assistere med at udvide markedskulturen i Danmark”.

Frivillige skal ikke betale mine ferier

Christian lægger ikke skjul på, at han har en skepsis over for det klassiske, frivillige og ulønnede arbejde:

”Vi er en nystartet virksomhed. Der ligger klare forventninger fra vores kunder, som er stadeholderne, og derfor vil vi gerne oparbejde en professionalisme omkring brugen af frivillige til videre forløb og forhåbentlig en ansættelse og en udvikling af dem”.

Det er dog bestemt ikke kun motivationen af hver enkelt frivillig og risikoen for at nogle ikke møder op, som Christian skeler til: ”Vi skal ikke gå på kompromis med kvalitet, og vi skal heller ikke holde ansatte til nul kroner, for at vi selv kan holde fri og holde lidt længere ferier. Den form for kunstigt åndedræt vil vi ikke basere vores eller andres forretning på”.

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #1 / 2015. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle Plus+ medlemmer af Dansk Iværksætterforening modtager. Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign