Cxense Display
Findes i: #87 (Februar/2015) side 20
Artikeltype: Internationalisering
Forfatter(e): Anders Tang
   
Den 13. januar var mere end 200 fra iværksættermiljøet samlet i Industriens Hus på Rådhuspladsen. Anledningen var, at SCALEit fejrede, at de i marts skal afholde den tiende udgave af SCALEit.

Rammen var sat, stemningen god, og 200 forventningsfulde iværksættere og andre repræsentanter fra iværksættermiljøet strømmede ind af dørene i Industriens Hus. Alle var kommet for at høre mere om SCALEit og for at være med til at markere, at SCALEit i 2015 når en række milepæle.

SCALEit er et intensivt program, der forbinder Danmark med Silicon Valley, hvor danske iværksættere, primært inden for IT og Teknologi, får indsigt og skaber kontakter i det pulserende iværksættermiljø i Silicon Valley.

Idéen til SCALEit opstod tilbage i 2011, hvor tanken om at bygge en bro for iværksættere mellem Danmark og Silicon Valley blev skabt. Herefter kastede de to idémagere, Søren Therkelsen og Lene Sjørslev Schulze, sig ud i at arrangere den første udgave af SCALEit. Søren Therkelsen siger:

”Vi kunne se, at der i Danmark var flere og flere iværksættere, der havde et potentiale, som kunne udleves endnu mere ved at komme i kontakt med økosystemet i Silicon Valley. Men for mange var det en stor barriere at overvinde at komme til Silicon Valley som iværksætter. Derfor besluttede vi at lave et forløb for flere virksomheder på en gang, som kunne være med til at åbne døre for hver enkelt virksomhed”.

Åbner spændende døre
Iværksætteren var med, da SCALEit blev holdt for niende gang i Silicon Valley i november måned, og der var ingen tvivl om, at de deltagende iværksættere fik utrolig stor inspiration og mange nye input af at deltage. Programmet indeholdt blandt andet besøg hos Twitter, AirBNB, Google samt Sand Hill Road, hvor næsten en tredjedel af alt venturekapital i verden investeres fra.

I Silicon Valley føler man, når man deltager i SCALEit, at alting er større og vildere end i Danmark. Når der snakkes investering i iværksættervirksomheder, er tallene højere, der er plads til ambitioner ad libitum, og som dansk iværksætter ser man, at der er plads til væsentligt større armbevægelser end i Danmark, uden at nogen ser skævt til dig.

Men man skal dog også huske på ikke blot at lade sig rive med i begejstring over området og miljøet, for der er naturligvis hverdage med udfordringer for alle, og for mange danske iværksættervirksomheder er en enkeltbillet til Silicon Valley ikke det rigtige at vælge. Det er en af årsagerne til, at SCALEit har sin helt tydelige berettigelse, fordi arrangørerne kan bruge deres store netværk til at åbne nogle døre i løbet af bare en uge. På den måde kan danske iværksættere få et unikt kig ind i Silicon Valleys iværksættermiljø.

Succeserne kan dokumenteres
Det er sjældent, man kan sige, at en iværksætter får et gennembrud udelukkende på grund af en enkelt hændelse. Der er typisk tale om mange måneder eller års hårdt arbejde, som til sidst kulminerer i det første salg, det første overskud eller en tredje milepæl – milepæle som lige netop er noget af det, iværksættere stræber efter.

Men efter at have præsenteret SCALEit for 2000 mennesker i Danmark og have haft tæt på 100 virksomheder igennem SCALEit-forløbet, kan arrangørerne af SCALEit også udpege et par eksempler, hvor deltagelse har ført til konkrete gennembrud for deltagerne, som ikke nødvendigvis ellers ville være opnået – i hvert fald ikke så hurtigt som det var tilfældet for de glade iværksættere.

Graduateland deltog i 2011 og havde på daværende tidspunkt en ”almindelig” job-portal sammenlignelig med fx Jobindex. I løbet af SCALEit-ugen fik teamet fra Graduateland feedback, hvor de blev opfordret til at ændre deres distributions- og businessmodel til at integrere portalen på universiteters hjemmeside – og så sælge løsningen direkte til dem ud fra en partnerskabsmodel. Det gjorde de – og voksede til ca. 20 mand allerede året efter. Men Søren Therkelsen understreger: ”Det er på ingen måde vores fortjeneste i SCALEit, det er deres fortjeneste: de gjorde det. Vi var bare bindeledet imellem relationer, der her skabte konkret strategisk værdi”.

Et andet eksempel fra 2013 er virksomheden Planday, som i Silicon Valley mødte deres på det tidspunkt kommende, svenske investor Creandum, som investerede 30 mio. kr. i virksomheden. ”Det er sjovt – vi ser ofte iværksættere tage over på den anden side af jorden for at møde hinanden. Kulturen i Silicon Valley fordrer bare en anden imødekommenhed”, afslutter Søren.

Lær at pitche din idé
Hvis en virksomhed skal udvikle sig, vil langt de fleste iværksættere opleve, at der skal ekstern kapital til at accelerere væksten, og det er blandt andet her, at SCALEit kan flytte iværksættere på få dage.
Det første punkt på programmet for SCALEit i november 2014 var den erfarne Go-To-Market konsulent Bill Joos, som delte ud af sin erfaring fra mange år i branchen i Silicon Valley. Han har hjulpet iværksættere med at finde ind på markeder med deres produkter, og han gav de deltagende iværksættere en udfordring:
”Forklar, hvad du laver i din virksomhed med kun 7 ord”. Det krævede mange hovedbrud for de ambitiøse iværksættere, som alle sad med relativt komplekse produkter. For hvordan får man det hele med? Men det var en god øvelse, og det var tydeligt at observere, hvordan deltagerne blev tvunget til at være helt skarpe på, hvad de laver.

Nordic Pitch Night
Hele ugen bød programmet på spændende besøg, men der var også afsat en del tid til, at iværksætterne kunne øve pitchen for deres virksomheder. En god pitch er nemlig essentiel – uanset om en iværksætter skal præsentere sig for en investor, en potentiel samarbejdspartner, eller blot falder i snak med én, der viser interesse for virksomheden. Hvis du er dygtig til kort, præcist og på en overvisende måde at fortælle, hvad du laver, så er der også væsentligt større chance for, at modtageren viser yderligere interesse for dig og din virksomhed: og kan give dig præcist og konkret feedback, som du kan implementere i dag.

Deltagerne blev undervejs udfordret, fordi de skulle pitche til forskellige mennesker, og ikke mindst fordi pitchens længde skiftede fra gang til gang. Nogle gange skulle den være to minutter, andre gange tre, og det gør en stor forskel. Øvelsen gør dig som iværksætter i stand til klart og præcist at formidle din virksomhed og din idé, uanset hvor og hvornår du bliver bedt om at pitche, og den træning man får gennem SCALEit er meget værdifuld.

Pitch-træningen i løbet af SCALEit-ugen kulminerede i Nordic Pitch Night, som blev holdt efter fire dages intensivt program. Her skulle de deltagende virksomheder pitche foran flere end hundrede mennesker fra iværksættermiljøet i San Francisco.

Få perspektiv på iværksættertilværelsen
SCALEit var en spændende oplevelse for alle deltagerne, som i høj grad var med til at sætte perspektiv på iværksættertilværelsen. I løbet af ugen, hvor Iværksætterens udsendte talte med deltagerne, var der ingen tvivl om, at de anderledes forhold på mange måder var en stor øjenåbner for, hvordan en iværksættertilværelse også kan være.

Formand i Dansk Iværksætterforening, Christian Walther Øyrabø, som også deltog, opsummerer det således: ”Som deltager får man mulighed for at se over hegnet gennem den store kikkert, over til eliten i Silicon Valley, og ikke mindst ind i fremtiden som succesfuld iværksætter! Vi har absolut noget at stræbe efter i Danmark!”

Godt at vide:
• Læs mere om SCALEit på www.scaleit.us
• Lene Sjørslev Schulze arbejder på Innovation Center Denmark, Silicon Valley, og Søren Therkelsen er også tilknyttet centret, hvor han var i praktik, da de to kom på idéen til SCALEit. Søren er selv iværksætter og er i gang med flere spændende projekter.
• Næste udgave af SCALEit afholdes allerede den 9.-17. marts, og afholdes flere gange i 2015.
• I forbindelse med at SCALEit afholdes for tiende gang er programmet udvidet, så deltagerne også kan deltage i den store festival SXSW i Austin, Texas, som bl.a. er førende i verden når det gælder nye idéer og kreativ teknologi – et mekka for iværksættere.

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #1 / 2015. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle Plus+ medlemmer af Dansk Iværksætterforening modtager. Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign