Cxense Display
Findes i: #84 (August/2014) side 40
Artikeltype: Internationalisering
   
I en verden, hvor forskellige internationale metropoler, nye vækstlande og nye ’Silicon Valley copycats’ konkurrerer om at tiltrække verdens kreative og innovative elite af iværksættere, er det et must at overveje, hvad vi kan gøre for at beholde og tiltrække ’Born Globals’ til København.

For at finde ud af, hvad det er, vi gør godt og ikke så godt i København, så har Iværksætteren mødt en Born Global iværksætter, der spiller i højeste liga og spurgt borgmester Anne Mee Allerslev til råds om København som trækplaster for iværksætteri.

 - 17,4 KB

Martin har syv internationale virksomheder på CV’et, er en del af Copenhagen Capacitys Goodwill Ambassador Corps og bor til daglig i Californien. Navnet er Martin Manniche og Iværksætteren har fået fornøjelsen at lave et længere telefoninterview med Martin:

Hvad skal der til for at skabe gode iværksættermiljøer i Danmark, der kan konkurrere på det globale marked?
”Jeg tror, at det er en kombination af forskellige ting, der skal til. Der skal en indstilling til, hvor man er villig til at tage chancer, så den danske mentalitet skal være en mere risikovillig mentalitet. Dertil så er en del af det, som jeg har set i København og Danmark, at der er mange gode innovative virksomheder, men de er ikke specielt gode til at samarbejde. Man sidder i sin egen lille boks og udvikler, og så har man ikke meget lyst til at samarbejde meget med andre. Det er meget anderledes i Californien, hvor det er forholdsvist nemt at få lov til at samarbejde med de helt store virksomheder og bruge deres netværk og deres kanaler”.

Hvordan kan det være, at du har valgt at rykke en del af virksomheden tilbage til Danmark?
”Jamen det er fordi, at der er en masse talent. Folk har måske lidt mere ferie i Danmark, end de har i Californien og andre steder, men når de er på arbejde, så er de meget fokuserede og eksekverer rigtig godt. Det er grunden til, at vi i dag har så forholdsvist stor en del af vores udviklingsteam i Danmark”.

Har København rammerne til at kunne konkurrere med de omkringliggende iværksættermetropoler?
”Hvis man ser på Skandinavien, så skal man nok indse, at Sverige og specielt Stockholm faktisk har gjort det rigtig godt. Men det er det københavnske kulturliv, der er ret unikt. Det gælder også for Stockholm, som også er en fed by, men så der er noget i København omkring infrastruktur også videre, der gør at de folk, der flytter til København, de føler sig rigtig godt tilpas”.

Hvordan kan vi i Danmark bedst fastholde de dygtige iværksættere?
”Jeg har normalt en lidt negativ indstilling til venturekapitalen i Danmark, der efter min mening har det meget svært. Det er næsten lige så svært at få penge ud af venturekapitalist, som det er at få penge ud af en bank. Det er virkelig noget, der skal gøres noget ved i Danmark, for ellers kommer vi til et tidspunkt, hvor de folk, der har succes, finder ud af, at det er nemmere at få den kapital i udlandet. Så det vil i sidste ende betyde, at de rykker ud af den grund. Det er virkelig synd, for Danmark har en god grobund for at drive innovation, bl.a. grundet gode skoler, gode universiteter og kompetente og fokuserede ansatte”.

 - 14,3 KB

Anna Mee Allerslev er Borgmester i Københavns Kommune og har følgende bud på København som iværksætterby:

Hvad skal der til for, at Hovedstaden kan fungere som trækplaster for både danske og udenlandske iværksættere?
"I disse år vinder København priser for at være den bedste by at bo i. Og det er rigtig godt. Men står det til mig, skal København også være den bedste by at være iværksætter i. Og selvom vi stadig kan blive bedre, er det min klare fornemmelse, at vi er rigtig godt på vej.

Monocle har lavet en film om København i 2013, og her udtaler en række iværksættere, at i København hjælper man hinanden på vej. Jeg synes, det er en rigtig god og dansk måde at sige det på. Det er kombinationen af initiativ og fællesskab på samme tid. Det er det enkelte menneskes ideer og virkelyst kombineret med troen på, at fællesskabet også kan bidrage til de gode løsninger. Det er en tilgang, vi skal bygge videre på.

Derfor vil vi i Københavns Kommune også gerne hjælpe nye danske og udenlandske virksomheder på vej. Vi skal som by investere i vores iværksættere og spirende virksomheder ved at tilbyde dem adgang til flere billige kvadratmeter og risikovillig kapital. Flere inkubatormiljøer og iværksætterhuse, kan også være med til at give iværksættere nogle ordentlige og inspirerende rammer. Og så skal vi selvfølgelig hjælpe nye spirende virksomheder med helt konkret rådgivning".

I forhold til iværksætteri, vurderer I så, at der er noget, vi gør særligt godt i Hovedstadsregionen?
"Vi har ikke i København haft tradition for at satse på iværksætteri. Men vi heldigvis blevet bedre, og skal jeg fremhæve et område, hvor vi er blevet bedre, er det på det kreative område. Heldigvis har vi mange kreative iværksættere, som skaber mange nye virksomheder og jobs i København. Mere end hver fjerde (26,5 procent) af de kreative job i Danmark findes i København. Fra 2003 til 2013 er antallet af jobs i de kreative erhverv vokset med 14 procent, mod en stigning på 6 procent for de øvrige erhverv. Det er rigtig godt, og viser, at kreative iværksættere faktisk er fuldt ud i stand til at skabe solide og bæredygtige virksomheder, som skaber vækst og arbejdspladser i København. Så vi skal fortsætte med at støtte vores iværksættere med gode rammebetingelser, rådgivning osv. Men vi skal også blive ved med at lave events i verdensklasse. Vi har de senere år set, hvordan begivenheder som Copenhagen Cooking, INDEX, Distortion, Copenhagen Fashion Week, Copenhagen Jazz Festival, og CPH:DOX alle bidrager til at synliggøre København og ikke mindst de mennesker og ideer, som er med til at skabe en kreativ by i verdensklasse".

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign