Cxense Display
Findes i: #84 (August/2014) side 38
Artikeltype: Internationalisering
   
Innovation Centre Denmarks har 30 ansatte på seks forskellige kontorer rundt om i verden. Til sammen tilbyder centrene unikke muligheder for danske iværksættere og virksomheder, der vil ud på de globale markeder. Søren Juul Jørgensen er netop startet som executive director i Silicon Valley centret. Iværksætteren har mødt ham til en snak om fremtiden.

Hvordan vil du styrke linket mellem danske iværksættere og de globale markeder?
”Innovationscentrene er til stede i en række af verdens absolutte fokuspunkter for viden og kapital. Med vores kompetencer og netværk er vi en rigtig god brobygger, hvad enten man er en lille virksomhed, der skal have kapital eller i kontakt med tech-miljøer, eller om man er en stor virksomhed. Vi kan lave forbindelserne og hjælpe med at udvikle case og forretningsmodel. Dermed kan vi hjælpe med at udvikle dit potentiale. Jeg vil meget gerne være med til at styrke linket til iværksættermiljøet i Danmark. Det tror jeg, vi skal gøre ved at blive ved med at vise, at vi kan hjælpe med at skabe værdi, at vi er enkle at gå til, at vi udvikler os og er til rådighed og opsøgende. Så det er bare med at tage fat i os”.

Hvilke visioner har du for Innovationscenteret i Silicon Valley?
”Innovationscenteret i Silicon Valley er bygget op over de sidste syv år, og har en rigtig stærk track record. Det er et rigtig stærkt hold med kompetence, erfaring og et meget stærkt netværk i forhold til både VC-miljøet og vidensmiljøerne. Det skal vi bygge videre på, og vi skal fortsat udvikle vores evne til at levere værdi til både iværksætterne og de større virksomheder. Vi skal gerne være det professionelle, åbne og fleksible kontaktpunkt for alle, der har et ærinde i forhold til Silicon Valley. Vi skal give værdi for iværksættere, kunne hjælpe de store virksomheder med at udvikle deres innovationskraft og give resultater som brobygger for universiteter og forskere”.

Hvad er dine bedste råd til danske iværksættere, der vil ”Go Global”?
”Jeg tror, man for det første skal være knivskarp på, hvor det er, man leverer værdi, og øve sig rigtig godt i at fortælle historien om, hvad det er, man kan. Man skal udvikle og arbejde med sit pitch. Brug enhver mulighed for at teste det af. Så skal man være ekstremt vedholdende og opsøgende. Glem alt det der med at holde sig ved jorden. Fokuser på det du kan, lav en plan, men mød verden aktivt. Det vil sige få opbygget et netværk. Det kræver, at du rækker ud og selv giver. Og få opbygget en referenceliste, som også kan hjælpe med at bringe dig videre. Husk at give videre selv. Det virker rigtig godt i Silicon Valley. Det kommer godt tilbage, og det gør det nok også alle andre steder”.

De forskellige centre:
Shanghai: From made in China – to created with and for China
München: Where state-of-the-art research and engineering take place
Seoul: Where research and technology is adapted
Silicon Valley: Where research and business can truly scale
São Paulo: Where local challenges are turned into new opportunities
New Delhi: For long term thinking; research and business wise

På hvert center arbejder investeringsfremmemedarbejdere og medarbejdere med speciale i kommerciel innovation sammen med forsknings- og udviklingsspecialister udsendt af Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser. Læs mere om, hvad de enkelte kontorers kan tilbyde på www.icdk.um.dk

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign