Cxense Display
Findes i: #36 (Oktober/2008) side 36
Artikeltype: Outsourcing
Forfatter(e): Peter Kventy
   
Skal du selv stå for lager og pakning af produkterne som iværksætter – eller skal du lade professionelle logistikfolk om varehåndteringen? Svaret er ikke ligetil, men kommer an på, hvilken type iværksættervirksomhed og hvilke produkter, du har. Vi har spurgt eksperterne hvordan du får styr på et af virksomhedens vigtigste områder.

Som iværksætter har du måske fået den gode idé at fremstille nogle produkter i udlandet, at lave en webbutik eller at importere produkter. Du har sikkert lagt mange kræfter i at designe eller finde det helt rigtige produkt og du har nok også gjort dig tanker om, hvem dine kunder er, hvor de befinder sig, og hvor meget de vil købe.
    Logistikeksperter, som IVÆRKSÆTTEREN har talt med, vil til gengæld vædde på, at du og mange andre iværksættere ikke har gjort jer tilstrækkelig mange tanker om, hvordan produkterne skal opbevares, pakkes og sendes ud til slutbrugere eller forhandlernettet. Varehåndteringen – eller logistikken – kan man ”jo bare klare selv. Så sparer vi jo de penge”, synes mange iværksættere at tænke. Men her kan man let gå galt i byen, for det kan kræve meget tid, mange vennetjenester og mange kræfter selv at losse, opbevare, pakke og sende ud.
Det værste
”Det værste, man som iværksætter kan gøre, er selv at stå for logistikken. For så tager du fokus væk fra kunderne og markedet. Det, du ”sparer” ved at sætte vennerne til at tømme skibscontainerne for dine varer og selv stå for pakning og forsendelse til kunderne, sætter du til ved ikke at bruge tiden på salg og kundepleje,” siger Kim Thorstein Nielsen.
Han og broderen Claus er selv iværksættere og startede i 2001 Elbo Logistik-Partner i Taulov ved Fredericia, hvor de leverer lager- og logistikløsninger til både iværksætteren og den velkonsoliderede virksomhed. Virksomheden er siden 2001 vokset fra 1400 kvm. lagerplads til i dag at tilbyde 20.000 kvm. Kim Nielsen har haft mange iværksættervirksomheden under taget.
”Pengene er naturligvis små i en opstartsfase, og mange iværksættere vil gerne spare, hvor de kan. Derfor står de i timevis i kælderen eller garagen og pakker produkter til kunderne. Al den tid kunne de bruge til det, som virkelig giver værdi for deres forretning. Nemlig kunderne og markedet,” siger Kim Thorstein Nielsen.
Den tid, du som iværksætter selv bruger på logistikken, er altså ikke ”gratis”. Den skal tværtimod indregnes i dine enhedsomkostninger, når du skal udregne din vares pris.
”Din tid på lageret skal jo medregnes på samme måde, som hvis du outsourcede logistikken til andre. Men iværksætterne ”forærer” deres varehåndtering bort uden at tænke over det. Her knækker filmen. De bliver meget overraskede, når jeg påpeger, at tiden skal medregnes i prisen. For så forsvinder hele avancen ofte,” konstaterer Kim Thorstein Nielsen.
Han mener, at iværksætterne som minimum kan spare ti procent af omkostningerne ved at lade professionelle om at styre varerne frem til kunderne.

Dit ansigt udadtil
Ifølge iværksætter og forfatter Lea Skov Lindbæk er det bare ikke alle iværksættervirksomheder, der egner sig til at outsource deres logistik.
”Driver du en webbutik, så er selve pakningen dit ansigt udadtil. Det er farligt at lægge ud til andre, for kunderne tolererer ikke nussede pakker eller direkte fejlforsendelser,” siger Lea Skov Lindbæk, der understreger, at langt de fleste iværksættere undervurderer den tid, det tager at plukke varer fra lageret, pakke dem og sende dem af sted.
”Vi pakker selv og har en person til at plukke varerne, en til at checke varerne og en til at pakke,” forklarer hun.
Lea Skov Lindbæk etablerede i 2003 Aura4laura, som er en webbutik, der sælger livsstilsprodukter til kvinder.
Hun er lige nu aktuel med bogen ”E-værksætteren”, hvor hun giver gode råd til vordende webbutikindehavere om at opbygge og drive en internet forretning – blandt andet om logistikken.
”Har du mange varenumre og produkter, som let kan gå i stykker, egner de sig ikke til outsourcing. For risikoen for fejl er simpelthen for stor,” siger Lea Skov Lindbæk og opremser en række skræmmeeksempler på netvirksomheder, som lukkede, fordi deres logistikpartner klodsede i varebehandlingen.
Hvis du som webbutikiværksætter har få varenumre og robuste produkter, kan det ifølge Lea Skov Lindbæk måske godt betale sig at outsource hele eller dele af logistikken til lagerhoteller. Men du skal se dig overordentlig godt for.
”Der er stor forskel på kvaliteten på lagerhotellerne. Nogle har nærmest nul fejl i varehåndteringen, mens andre har fuldstændig uacceptable fejlprocenter. Du skal altid huske at tage referencer på lagerhotellet fra andre brugere,” anbefaler Lea Skov Lindbæk.

En time om dagen
Iværksætter Michael Valstorp fra virksomheden D-ZN får netop styret sin logistik af professionelle lagerhoteller. D-ZN blev etableret i 2003 og udvikler, producerer og markedsfører designprodukter tegnet af den verdenskendte danske designer Knud Holscher.
Produkterne bliver produceret i Østen og solgt via forhandlere i ind- og udland. Michael Valstorp startede som mange andre iværksættere med at have lager i kælderen.
”Men da jeg brugte mere end en time om dagen på lageret hver dag, valgte jeg i stedet at få varerne håndteret fra et lagerhotel. De pakker containeren ud, når de ankommer, opbevarer produkterne og håndterer udsendelse til mine forhandlere,” fortæller Michael Valstorp.
Ifølge Michael Valstorp er det vigtigt for en iværksættervirksomhed med vokseværk at få et professionelt logistik setup med det samme.
Når man sender varer ud hver eneste dag, er man ved at være stor nok til at få en professionel løsning på varehåndteringen, mener han, og ser også andre grunde end de rent økonomiske til selv at håndtere pakning mv.
”At stå med produkterne i hånden og sende dem ud til kunderne er jo et meget håndgribeligt bevis på, at du er iværksætter og har en forretning, der omsætter. Det giver en hel del fornøjelse og meget stolthed,” husker Michael Valstorp.
D-ZN har mange kunder uden for landets grænser og det stiller yderligere krav til logistikken.
”Vi har valgt at leje os ind på et lagerhotel i USA for at kunne betjene dette marked hurtigere og mere effektivt. Det er et sats, for det er rasende dyrt. Men også nødvendigt for at  få ordentligt fodfæste på dette vigtige marked,” siger Michael Valstorp. 

Pakkens identitet
Et lagerhotel er firkantet sagt en stor opbevaringshal, hvor it-systemer sørger for at mennesker og ”plukautomater” finder de rigtige produkter på hylderne, får dem pakket og sendt ud til dine ventende kunder eller forhandlere.
    Hver enkelt pakke på pallerne i lagerhotellet har en ”identitet” – typisk en stregkode – så plukautomaterne kan plukke de rigtige antal, farver, størrelser etc. ned i den rigtige ordre. Her er ifølge Kim Thorstein Nielsen mange penge at spare, hvis man som virksomhed tænker sig om og gør det rigtigt fra starten.
    ”Hvis dine varer eksempelvis kommer fra Kina, er det langt billigere for dig at få producenten dernede til at pakke dine produkter i de rigtige antal, farver, vægt etc., som markedet efterspørger. Så slipper du for at betale høje lønninger herhjemme for at gøre det samme arbejde,” forklarer Kim Thorstein Nielsen.
    Lagerhotellerne tager typisk penge for tre ydelser: Gebyr for at tømme containere, leje af lagerplads og et håndteringsgebyr per vare de plukker fra dit lager, pakker og sender ud til kunden.
    Hvor meget det koster er selvsagt et spørgsmål om, hvor meget du fylder op på lageret, hvor længe samt hvor mange containere og varer, de skal håndtere.

Ingen overhead

”Jo større du bliver, desto større rabatter kan du naturligvis forhandle dig frem til. Det er selvsagt dyrere per enhed, hvis du er en lille virksomhed,” konstaterer Michael Valstorp.
Direktøren råder i øvrigt den vordende lagerhotel-bruger til at sikre sig, at lagerhotellet ikke tager overhead på forsendelser.
    ”Hvis lagerhotellet sender varer med fragtselskaber på dine vegne, skal du efter min mening ikke finde dig i, at de lægger penge til sig selv oveni fragtselskabets regning, siger han.
    Ifølge Valstorp har mange lagerhoteller en nedre grænse for, hvor få varer det kan betale sig at håndtere. Så som helt nystartet bliver man måske alligevel henvist til garagen, førend volumen bliver tilstrækkelig stor. Og hvis man som Lea Skov Lindbæk udtrykker det: ”har få varenumre og produkter, der er robuste”.
    ”Du kan også vælge at ansætte en pakkedreng til at styre dit lager. En ung fyr, der kommer et par timer om dagen og hjælper til med at ordne dine forsendelser. På denne måde kan du blive i kælderen derhjemme lidt længere, førend du outsourcer til professionelle logistik folk,” foreslår Michael Valstorp.
Kim Thorstein Nielsen supplerer:
    ”Så snart du sender fem ordrer ud hver dag, er du efter min mening stor nok til at få glæde af at outsource logistikken. Hvis du omvendt kan samle ugens ordrer og eksempelvis sende ud hver fredag, kan du stadig nøjes med garagen eller kælderen. Men bliv der ikke for længe. Det kræver mod at bruge ekstra penge, når man lige har startet sin virksomhed. Men de penge du sparer ved at gøre det selv, er som at tisse i bukserne for at holde varmen. Det bliver hurtigt rigtig koldt.”

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign