Cxense Display
Findes i: #26 (September/2007) side 44
Artikeltype: Organisering
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Forretningsrejsen kan i dag skrues sammen med enten pris eller komfort som den primære faktor. Men hvor meget må man gå på kompromis med dén faktor, man nedprioriterer?

Det er næppe undgået ret manges opmærksomhed, at det i de senere år er blevet muligt at komme en del billigere ud at flyve. Med lavprisselskaberne kan selv den fattigste iværksætter i teorien komme til forretningsmøde i London for lidt over en plovmand, f.eks. med lavprisselskabet Easyjet. I teorien, for det kræver selvfølgelig, at man bor i nærheden af Kastrup Lufthavn og bestiller sin billet i rimelig god tid. Vi har til dette nummers Toppen/Bunden-artikel været en tur med Easyjet i London og siden forhørt os om, hvordan vi også kunne være kommet frem, hvis pengepungen havde været til at chartre et privatfly.
Det billige alternativ først. Easyjets fly er nye og støjsvage, benpladsen er normal for økonomiklasse, og konceptet er forfriskende nytænkende. På vores udtur gled alting let og upåklageligt – værre var det på hjemturen, hvor Easyjet kludrede gevaldigt i checkin-køerne, med det resultat, at mange passagerer var ved at komme for sent til deres fly. At dømme fra de kommentarer, selskabet modtager fra sine kunder på nettet fungerer det for det meste upåklageligt, men som en passagerer kommenterer, ”when it goes well, it’s excellent. When it goes wrong, don’t expect Easyjet to pay any attention to you.” Tilsvarende kommentarer kunne dog sikkert hæftes på mange andre flyselskaber, og selvfølgelig er Easyjet heller ikke det eneste flyselskab, der af og til bliver forsinket. Endvidere kan man faktisk ændre sin Easyjet-booking (også passager!) inden check-in mod et gebyr. Alt i alt slet ikke ringe, og meget forståeligt hvorfor de gamle flyselskaber føler sig truet af konkurrencen på de ruter, hvor lavprisselskaberne er gået ind.

Privatfly

En business class-billet med et af de gamle etablerede selskaber er som bekendt ikke billig, men produktet har naturligvis sin appel, hvis man ikke er en ludfattig iværksætter. Fleksibilitet, bedre komfort og adgang til lufthavnslounges er ikke bare rart, men en nødvendighed, vil mange forretningsrejsende sikker mene. Men hvad hvis man gerne helt vil slippe for lufthavnskøer og de andre passagerer i det hele taget – OG selv bestemme hvornår flyet afgår?
Dén service kan man f.eks. få hos Roskilde-firmaet FlexFlight, hvor man kan chartre sit eget private fly til turen. Det er der mange danske forretningsfolk der benytter sig af, og selvom det ved første øjekast virker dyrt, kan det i nogle tilfælde faktisk være den billige løsning – måske ikke sammenlignet med en enkelt tur med Easyjet, men så med at sende et antal medarbejdere afsted på en fleksibel ruteflybillet samt give dem en ekstra overnatning og restaurantbesøg, fordi flytiderne ikke passer med at man kan komme hjem igen samme dag. Skal man eksempelvis til Hamborg, kan det gøres for lige under 20.000 kr. i et propelfly med plads til 8, og 30.000 kr. hvis man vil have et jetfly med plads til 10. Det er 2.500-3.000 kr. per person! Jetflyet er tillige mere lydløst, og så tager det kun 30 minutter fra Roskilde mod 45 minutter i propelflyet, oplyser flyvechef Ran Peontek fra FlexFlight.
Fordelene er til at få øje på.
”Man kan sidde i flyet fem minutter efter at man har parkeret bilen,” fortæller Ran Peontek.
Det hænger sammen med, at man med privatfly benytter nogle mindre terminaler, hvor man typisk går lige igennem sikkerhedschecket, og at distancen ud til flyet er kortere. Desuden kan man mange gange flyve til tættere på bestemmelsesstedet.
”Det kan f.eks. være lidt galimatias at flyve til Heathrow, hvis man skal til møde nord for London. Eller hvis man skal skifte fly og vente på at komme videre med indenrigs. Når man flyver til sekundære lufthavne slipper man for skift og kan nogle gange komme til steder, hvor rutefly slet ikke kan lande,” forklarer han, og fortæller at der faktisk er 2.000 lufthavne i Europa, man kan flyve til.
”Det er også fleksibelt, hvis man bliver forsinket eller er færdige før tid.”
Prisen på en konkret flyvning udgøres af en opstartspris på mellem 6.000 og 20.000 kr. – flyet skal ud af hangaren, der skal hives et par piloter ud af skabet, og selskabet skal sørge for, at passagererne ikke bare laller rundt i lufthavnen.
Dernæst er det distancen som afgør prisen. I tabellen kan du se et par eksempler på flyvninger med FlexFlight.
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign