Cxense Display
Findes i: #26 (September/2007) side 38
Artikeltype: Organisering
Forfatter(e): Peter Kventy
   
Har du først fundet de helt rigtige medarbejdere, melder der sig et nyt spørgsmål: hvordan får du dem til at blive? Det er ikke nogen let opgave – og det er dyrt, når dygtige medarbejdere forlader butikken. Eksperterne giver dig her gode råd om at fastholde talenterne.

Talentudvikling og selvstændigt an­­svar. Det er den enkle recept på, hvordan du som iværksætter tiltrækker de rigtige medarbejdere til din virksomhed. Men det er lettere sagt end gjort. For erfaringen viser, at du sjældent har overvejet din human ressource funktion. Talentudvikling kræver fokus og tid, og særligt i virksomhedens unge år bruger iværksætteren sit fokus og sin tid på at udvikle sine ideer i stedet for sine medarbejdere.
”Som iværksætter er du en ildsjæl, der brænder for din idé og din virksomhed. Passion og begejstring er heldigvis to egenskaber, som er gode til at tiltrække nye ansatte til iværksættervirksomheden. Medarbejderne lader sig rive med at din begejstring og vilje. Men så tidligt som overhovedet muligt skal iværksætteren bruge tid på at overveje sin human ressource-funktion. Ellers vil medarbejderne forlade forretningen, når begejstringen har lagt sig,” fastslår direktør Anne-Mette Ravn fra vikar- og rekrutteringsvirksomheden Hartmanns A/S.

Mål med ”kant”

Anne-Mette Ravn ved, hvad hun taler om. Som direktør i Hartmanns A/S har hun været med hele vejen fra garagevirksomhed i Bagsværd til en af Danmarks hurtigst voksende virksomheder i sin branche. Iværksætterens begejstring kan tage virksomheden langt. Men så heller ikke længere.
”Iværksættere er drevet af passionen for deres idéer. Den er de som regel gode til at udbrede til de første medarbejdere. Men når virksomheden udvikler sig og bliver større har virksomheden brug for en fokuseret funktion, der udvikler medarbejderne. Og ikke mindst en ny passion at styre efter. For når virksomhedens udvikler sig, har man brug for nye mål. Vel at mærke mål med ”kant”, som skal erstatte den tidlige eufori,” mener hun.
I 2001 havde Hartmanns en udfordring. De to oprindelige iværksættere  havde trukket sig ud af den daglige ledelse for at gøre virksomheden mere professionel.
”Vi var 20 medarbejdere i Bagsværd. Markedet var ét stort sort hul, og medarbejderne var nærmest parat til at løbe ud af alle vinduer og døre. Løsningen var at opstille et markant mål for virksomheden, som kunne genskabe ”flammen” fra de første iværksætter år,” forklarer Anne-Mette Ravn.
Virksomheden valgt at sætte overlæggeren meget højt og sætte et mål om at vinde en erhvervspris i 2006. Det lykkedes over al forventning. Hartmanns A/S blev i 2006 nr. to i sin kategori om Børsens ”Gazellepris” for hurtigst voksende og indtjenende virksomheder.
”Et vanvittigt mål kombineret med et stærkt fokus på at udvikle medarbejdernes talenter genskabte passionen,” vurderer direktøren, hvis virksomhed i dag har over 100 medarbejdere fordelt over hele Danmark og Polen.
 
Medarbejdere fyrer virksomheder

”Tid er den knappeste ressource i iværksættervirksomheden. Men som iværksætter skal du tage dig tid til at udvikle talenterne i forretningen. Medarbejderne har brug for sparring og feedback. Men iværksætteren har alt for meget at lave til at give medarbejderne den nødvendige opmærksomhed,” understreger Klaus Jakobsen, der som direktør i organsationsvirksomheden Improvement har 20 års erfaring med at udvikle og motivere organisationer.  
I en analyse fra 2003 peger det internationale konsulenthus, Cubiks, på den væsentligste årsag til, at ”medarbejdere fyrer virksomheder”: 67 pct. af de adspurgte medarbejdere ”fyrede” deres virksomhed på grund af en dårlig leder. I samme undersøgelse ”underperformede” 87 pct. af medarbejderne, hvis de havde en dårlig leder.
Hvis lederen forstår at udvikle medarbejdernes naturlige talenter – det som de har særlige evner for – bliver de til gengæld længere i jobbet.
”Ifølge amerikanske undersøgelser kan ledere, der formår at udvikle medarbejdernes talenter og matche dem til jobbet, fastholde de ansatte tre år længere, end de dårlige ledere. Og det kan betale sig. For hver medarbejder, der stopper, koster det ca. 500.000 kr. i tid og omkostninger at rekruttere og introducere en ny medarbejder,” vurderer Thorbjørn Saltorp.
Saltorp er selv seriel iværksætter og nu partner i rådgivningsvirksomheden Biz Consulting, der udvikler ledere og tester talenter.
 
Ikke god leder

En iværksætter er ikke nødvendigvis den ”gode” leder, når virksomheden begynder at gro.
”I en iværksættervirksomhed er lederen ofte iværksætteren selv. Når virksomheden vokser, ændres hans rolle i virksomheden. Tidligere producerede han meget. Nu skal han coache og uddelegere, hvis han fortsat skal lede virksomheden. Den overgang har mange iværksættere meget vanskeligt ved. For de trives med at sætte tingene i gang, ikke nødvendigvis med at ”drifte”,” vurderer Klaus Jakobsen.
Et eksempel herpå er en it-virksomhed i Århus, hvor Klaus Jakobsen arbejdede med organisationsudvikling. Virksomheden var vokset ud af garagen på ganske få år og var nu på 35 mand.
”De to ejerledere levede og åndede for at skabe. Og de egnede sig ikke til at administrere. Derfor ansatte de en adm. direktør og fortsatte så selv med at udvikle virksomhedens produkter. De erkendte i tide, at deres evner lå andre steder end på direktørkontoret,” husker Klaus Jakobsen.
Anne-Mette Ravn fra Hartmanns A/S kan sagtens genkende eksemplet:
”Man må ikke låse entreprenøren fast i trange rammer. For så får han eller hun ikke noget ud af sit talent. En virksomhed i vækst kræver styrings- og kontrol-funktioner, og den slags finder entreprenører ofte forfærdelige og hæmmende,” siger Hartmanns direktøren.
Når iværksættervirksomheden vokser, stiller det også krav til rekrutteringen af nye medarbejdere.
”Meget ofte tiltrækker iværksætterånden medarbejdere, der selv har en lille iværksætter i maven. Den slags mennesker er meget innovative og passionerede, men de er ikke nødvendigvis loyale i det lange løb. Så forelsker de sig måske i et andet iværksætterprojekt, eller etablerer deres eget,” påpeger Thorbjørn Saltorp.
 
Et nyt hold

Anne-Mette Ravn supplerer:
”Når iværksættervirksomheden vokser, skal man sætte et nyt hold for at få succes. Iværksætterånden skal tilsættes noget snusfornuft og jordbundenhed. De innovative skal have nye projekter, som de kan eje og udvikle. Ellers forsvinder de. Og organisationen skal have driftsfolk, der får hverdagen til at hænge sammen.”
Lønnen i sig selv kan angiveligt ikke bruges til at fastholde og motivere medarbejderne ret længe.
”Lønnen er i sig selv ikke nogen stærk, men det vi kalder en ”kort”, motivationsfaktor. Iværksættervirksomhederne er som sagt båret af begejstring i de unge år. Ofte tjener hverken iværksætteren eller medarbejderne ret meget til at begynde med. Omvendt arbejder alle gerne hårdt og længe, fordi det er spændende at bygge noget nyt op. Når virksomheden bliver større, forventer medarbejderne så til gengæld en konkurrencedygtig løn. Ligesom medarbejderne i den voksende iværksættervirksomhed forventer benefits som hjemmearbejdsplads, pension, mobiltelefoner og avisabonnementer på linie med medarbejdere i andre virksomheder. Så det må iværksætteren naturligvis være indstillet på,” understreger Anne-Mette Ravn.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign