Cxense Display
Findes i: #85 (Oktober/2014) side 42
Artikeltype: Organisering
   
Jakob Axel Bejbro Andersen er ph.d. og iværksætter på samme tid. Det er også disse to verdener, han forsøger at kombinere i det projekt, som han kalder ”en avanceret huske-liste” eller “et præcist billede af de beslutninger, der tages i virksomheden”.

 

Projektet hedder Development Loggen og er i al sin enkelthed et værktøj til at optimere tidsforbrug, interne ressourcer og virksomhedsstrukturer.

Development Loggen har en baggrund i entreprenør- og opstartsvirksomheder inden for medico-, industriel- og bæredygtig teknologi, men Jakob er sikker på, at alle iværksættere kan få stor glæde af at arbejde med Development Loggen. “Værktøjet er udviklet udelukkende med henblik på iværksættere. Men generelt så er Loggen udviklet til at kunne bruges hver gang, du har at gøre med et eller andet fænomen eller projekt, hvor man står over for stor usikkerhed og mangler ressourcer”, siger Jakob, der henviser til, at det er typiske karakteristika for iværksættere. Han uddyber samtidig, at ”det er lidt en avanceret to do liste, hvor man ligesom i Outlook kan skrive, hvad det er, man skal”.

Development Loggen fungerer på denne måde ligesom Outlook, men med et ekstra lag, hvori man både kan se, hvad problemstillingerne er, hvilken prioritet de har, og hvordan man har tænkt sig at adressere dem. ”Så længe du står over for en hverdag, der er meget præget af forandring, hvor du skal forsøge at allokere ressourcer og løse problemer i henhold til forskellige ændringer, så giver Development Loggen rigtig god mening, og det også for iværksættere i bred forstand”, forsikrer Jakob. Samtidig understreger Jakob, at Development Loggen er opbygget på en måde, så både Dropbox, Google Docs etc. er fuldstændig integreret i den og kan fungere på samme tid.

Dialogredskab: flyt fokus fra danseren til dansen
Development Loggen hjælper dig ikke kun i din dagligdag, den hjælper dig også efterfølgende, når du skal forstå, hvad det egentlig er, du har gjort”, fortæller Jakob, der gør en del ud af, at Development Loggen er mere end bare en god måde at strukturere tid og opgaver på. ”Hvis du skal snakke med en investor, en mentor eller en rådgiver, så er det rigtig svært for dem at gennemskue, hvad det er, du egentlig laver. Når du kun får ti minutter til at fortælle om det, så skal du mere end håbe på, at de rent faktisk har fattet alt det, du har lavet det sidste lange stykke tid. Lige netop her har vi gentagne gange kunne konstatere, at Development Loggen indgår som et virkelig stærkt dialogredskab til både at hjælpe pitchingen og også til at flytte fokus fra danseren til selve dansen. Dette fokus kan man ofte have lidt for meget tendens til at anlægge inden for iværksætteri”.

Kunstig intelligens skal hjælpe iværksættere
Det næste skridt for Jakob er at udvikle en egentlig søgemaskinefunktion, eller et Google for iværksættere, som han kalder det. ”Vi er faktisk ret langt og har allerede udviklet en del på det, jeg betegner som et Google for iværksætterprojekter. Forestil dig, at jeg i 2014 har skrevet nogle problemer ned og lavet nogle løsninger til de problemer. Loggen har så målt, hvordan min performance er gået. Så når du om to år sætter dig ned og formulerer dit problem, så kan Loggen via en slags kunstig intelligens finde andre problemer, der tidligere har været udtrykt og foreslå løsninger. Selvfølgelig helt anonymiseret så vi ikke giver alle handelshemmelighederne væk”, siger Jakob med et smil på læben. ”Dermed er vi også nede ved kernen af det, som jeg gerne vil med Development Loggen. For som iværksætter har jeg ofte selv stået i situationer, hvor jeg måtte sige, at det her, det aner jeg simpelthen ikke”, forklarer Jakob. Han afslører samtidig, at Loggen både vil komme til at fungere gennem et tagging-system og gennem en integrereret kunstig intelligens, der også vil bruge sætningsanalyser til at hjælpe med at finde løsninger på iværksætternes problemer.

Development Loggen er et nyt og frit tilgængeligt dansk designet online værktøj, der hjælper iværksættere med at holde styr på opgaverne og prioritere tid og ressourcer. Projektet er støttet af Industriens Fond og laves i et samarbejde mellem ph.d. studerende Jakob Axel Bejbro Andersen og Professor Tim McAloone og Lektor Thomas Howard fra DTU Mekanik. Rassvet har bidraget til softwareudviklingen.

Læs mere på www.developmentlog.rubix.dk

Denne artikel har været bragt i magasinet iværksætteren #5 / 2014. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle Plus+ medlemmer af Dansk Iværksætterforening modtager. Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her. 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign