Cxense Display
Findes i: #25 (Juni/2007) side 54
Artikeltype: Kommentar
Forfatter(e): Lotte Kuhl
   
Når man starter virksomhed, får man i sandhed brug for alle de kompetencer, man besidder – og flere til. Men når man kender alle opgaver har man også en god baggrund for at ansætte de rette medarbejdere.

I begyndelsen udfylder man som iværksætter alle roller, og uanset om man er alene om opstarten, har kompagnoner eller partnere, er det en god idé netop at have alle kasketter på fra starten. Det giver en god ballast, når der senere skal ansættes medarbejdere.
    Udfylder man selv alle roller, giver det baggrund for ansættelser. Selv at have fungeret som økonomichef, salgsmedarbejder, teknisk supporter, indkøber og alle de andre roller, en virksomhed har brug for, giver den bedste baggrund for at finde den rette medarbejder til den udvalgte rolle. For forskellige kompetencer er der brug for i enhver virksomhed. Har man udfyldt alle eller de fleste roller, får man mere indsigt i både de kompetencer der skal til og ikke mindst den personlighed, medarbejderen skal besidde for at kunne matche både stilling og den organisation, man er på vej til at bygge op.
    Det er en god idé at få en pertentlig, systematisk og velorganiseret medarbejder i rollen som økonomisk administrator, mens det er kompetencer som empati, udadvendthed og kreativitet der skal til for at rollen som salgsmedarbejder kan udfyldes. Bytter vi personlighederne om, går det helt galt…

Personligt udviklingsprojekt

Det er personligheder, der skal til, ikke blot en faglig kompetence. De færreste virksomheder har økonomi til at starte med nøglemedarbejdere i alle roller, så ved selv at skulle udfylde alle roller, får man indsigt i det brede spektre af kompetencer, som organisationen vil få brug for. Undervejs kan man arbejde på at blive bevidst om de enkelte rollers kompetencebehov, og ikke mindst hvori man selv kan bidrage.
    Det er nemlig også et personligt udviklingsprojekt, man kaster sig ud i som iværksætter. Man har ofte en baggrund inden for en spidskompetence, som f.eks. teknik, marketing, økonomi eller andet. En partner har ofte den samme baggrund, da det jo netop er fordi man tænker ens at man giver sig i kast med iværksætteri. Ret hurtigt viser det sig, at der opstår flaskehalse. At der mangler ikke bare flere hænder til at lette arbejdspresset, men kompetencer – faglige såvel som personlige.
    Det at være bevidst om behovet for forskellige kompetencer, oplever jeg, er alt for sjældent hos iværksættere. Det er også sjældent, at man har en dybere realistisk opfattelse af egne kompetencer. Rollen som direktør eller chef tager man på sig, af gode grunde naturligvis, men det er jo ikke nødvendigvis det bedste for virksomheden på den lange bane.

Få input udefra

Virksomheder i vækst har forskellige kompetencebehov. En voksende virksomhed gennemgår et udviklingsforløb, hvor man med mellemrum når til næste niveau med nye udfordringer og med nye kompetencebehov. Det at være bevidst om egne og medarbejdernes roller og personligheder kan være altafgørende for fortsat vækst og succes. De kompetencer, der er brug for i en opstart på tre medarbejdere, er jo ikke nødvendigvis dem, der er behov for i den konsoliderede virksomhed med 40 mand. Organisation, systemer og afrapportering skal der til for at nå så langt, og så er det ikke sikkert, at hverken iværksætteren selv eller de medarbejdere eller partnere man startede med føler sig hjemme i den ”organiserede” virksomhed.
Hvad gør man så? Man skal forsøge selv at være bevidst om disse forhold, og så er det en god idé at hente assistance ude fra. Tale med ligemænd, udveksle erfaring, bruge sit netværk. Få sig en god bestyrelse, der har erfaring også på disse områder, og ikke mindst holder sig selv åben for alle muligheder. Også for at kunne træde til side og give plads til, at andre kan indtræde på ens plads for virksomhedens overlevelse og for den sags skyld for ens egen skyld.

Tilbage i fagligheden

Og hvad med min egen historie? Jeg startede for 12 år siden egen virksomhed på spisebordet i min lille lejlighed. Kom godt fra start og vækstede i seks-syv år og var 20 medarbejdere på toppen. Fik en nedtur, og måtte skære ned til 14-15 medarbejdere i årene derefter. Nu er vi på vej igen med 22 medarbejdere i en international organisation med et stort potentiale. Men ikke længere med mig som adm. direktør. Jeg er tilbage i min oprindelige faglighed, er med i ledergruppe og bestyrelse og alt sammen til gavn for kolleger, kunder, virksomhed og – mig selv. Spændende og udviklende har det været. Omstillingen har ikke været svær, da først beslutningen var taget.
    I min fritid er jeg dog på vej igen med en ny opstart: et landbrug med 30 hektar og 120 stk. kødkvæg. Også her får jeg brug for alle de erfarede kompetencer – og lidt til.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign