Cxense Display
Findes i: #57 (Februar/2011) side 34
Artikeltype: Kommentar
Forfatter(e): Pelle Ølby Andersen
   
Gourmet- og fødevareområdet i Danmark er i vækst og har stort potentiale – ikke mindst for iværksættere. Den nystiftede forening “F.O.O.D.” skal fremme og formidle dansk gastromi og kvalitetsfødevarer.

Verdens bedste restauranter og råvarer har i mange år primært være forankret i den franske gastronomi. Skulle det være fint, skulle det være fransk. Og dansk landbrug blev opfattet som bedst til at lave smør og bacon, englænderne kunne kalde ”cheap and cheerfull”, mens nordisk mad og nordiske råvarer indtil for ganske nyligt ikke har været at finde inden for finere gastronomi.
Sådan er det ikke længere. I dag er interessen for det nordiske køkken og nye nordiske råvarer enorm. Således skrev en meget anerkendt engelsk madanmelder for ikke så længe siden, at “It is a potent combination: raw food, raw energy and raw passion, and it marks New Nordic cuisine as the most important new influence on world gastronomy.” (Terry Durack i The Independent, søndag d. 7. juni 2009.)
Danmark er således ved at vinde plads på det gastronomiske verdenskort. Citatet ovenfor fra en af verdens førende madanmeldere samt begivenheder som kåringen af restaurant Noma som verdens bedste restaurant samt top tre placeringer af nordiske kokke til verdensmesterskaberne i gastronomi, Bocuse d’Or, er konkrete beviser på, at øget kendskab til nordisk gastronomi og nordiske råvarer kan blive et fremadrettet svar på den øgede konkurrence på det globale fødevaremarked. Der er derfor i øjeblikket en enestående chance for at udbygge og styrke kendskabet til dansk gastronomi og fødevarer.
Der eksisterer allerede en lang række mindre projekter, initiativer og begivenheder til fremme af gourmet- og fødevareområdet i Danmark, et område, der har stort potentiale, og som er i vækst. Det er imidlertid i øjenfaldende, at der ikke koordineres og samarbejdes på tværs med henblik på at vise et samlet billede af Danmark som gourmet- og fødevareland.
Hvis chancen gribes, kan Danmark med stor sandsynlighed i løbet af få år blive medlem af den lille, eksklusive klub af lande, der er internationalt kendte og anerkendte for gourmetoplevelser og fødevarer af høj kvalitet – med øget afsætning af fødevarer og stigning i turismen til følge.

Food Organisation Of Denmark – F.O.O.D.
Med henblik på at udnytte dette window of opportunity stiftede en række virksomheder og de relevante ministerier i efteråret 2010 en fælles organisation i form af en forening, der skal fremme og formidle dansk gastronomi og kvalitetsfødevarer. På nuværende tidspunkt er Arla, Danish Crown, Team Gastronomi Danmark, Danske Fiskehandlere, Fødevareministeriet og Økonomi- og Erhvervsministeriet medlemmer af F.O.O.D.
Vores mission er at fremme og formidle dansk gastronomi og fødevarer. Målet er at øge kendskabet i udlandet til, hvad vi kan I Danmark, så vi kan sælge mere og få en bedre pris for de mange gode produkter, ildsjæle hver dag er med til at skabe rundt omkring i Danmark.
Det gælder både i fødevarebranchen, hvor nye mikrobryggerier, mejerier og kødproducenter hver eneste dag opstår og vokser til gode forretninger til gavn for Danmark. Og ikke mindst i turistbranchen, hvor madoplevelser på vore mange gode restauranter, kroer og hoteller rundt om i Danmark spiller en stadigt større rolle for de turister, der besøger Danmark, så vi snart ikke længere kun behøver at kigge misundeligt til Toscana og Provence.
Det officielle Danmark og en række af de store virksomheder har taget initiativet og skabt en organisation, der kan gøre arbejdet. Men selvom det er staten og de store virksomheder, der betaler gildet, er det ikke desto mindre et meget klart mål for alle i og omkring F.O.O.D. – store som små – at indsatsen skal være til gavn for hele Danmark og herunder ikke mindst de mange små og nye virksomheder, der vokser frem og drives af de ildsjæle, der bare ikke kan lade være med at starte et nyt bageri, en ny frugtproduktion eller et nyt hotel med en gourmetrestaurant tilknyttet.
Vi er allerede nu kommet godt i gang. Dansk og international presse bearbejdes således allerede nu løbende med henblik på at skabe omtale af dansk gastronomi. Det allerede omfattende netværk af danske og udenlandske journalister udbygges, og der gennemføres løbende besøgsprogrammer for journalister rundt i Danmark.
Samtidig er vi gået i gang med at etablere en signaturbegivenhed for Danmark som gourmet- og fødevareland, som vi forventer, skal være en stor, årlig international festival i Danmark, der kan fungere som samlings- og udgangspunkt for projektet og som afsæt for en løbende international promovering af danske fødevarer og gourmetoplevelser.
Hertil kommer, at der er et stort potentiale i mange af de aktiviteter, der allerede i dag drives på en blanding af begejstring og knofedt, der har et potentiale til at slå bedre igennem internationalt. Der er f.eks. en lang række gode gastronomiske begivenheder fordelt over hele Danmark, som f.eks. Jomfruhummerfestival, Kulinarisk Sydfyn, Copenhagen Cooking og mange flere.
For F.O.O.D. er samarbejde et nøgleord, og vi er derfor i fuld gang med at etablere en samarbejdsrelation til en række af disse aktiviteter, hvor formålet er at bygge en international eller kvalitativt anderledes dimension ovenpå de allerede eksisterende aktiviteter.
Alt dette er blot begyndelsen og meget kommer til at ske, hvor vi håber vi både kan være til inspiration og gavn for de mange dedikerede mennesker, der hver dag skaber nyt i Danmark. Det skal vi synliggøre, og det skal vi være stolte af!

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign