Cxense Display
Findes i: #37 (November/2008) side 54
Artikeltype: Kommentar
   
Alt for sjældent forenes kreative og kommercielle evner i én og samme person. Men hvis kreative og forretningsfolk kunne skabe forretninger sammen, kunne vi nå nye højder, skriver Jeppe Morgenstjerne og Søren Viuff fra One Trick Pony.

Vi ser alle sammen op til dem, vi beundrer dem og drømmer om at være ligesom dem. De er kreative forretningsfolk i skikkelse af personer som Steve Jobs, Morten Lund og Richard Branson fra Virgin-imperiet. Som en moderne Leonardo da Vinci mestrer de mange talenter. De er både dygtige forretningsfolk og kreative visionære. Modigt kaster de sig over umulige udfordringer, ser sammenhænge og muligheder, som ingen før har set. De forandrer verden og tegner vores fremtid.
    Desværre er de kreative forretningsfolk en knap ressource. Alt for sjældent er den kreative og visionære skørhed forbundet med det handlende og forretningsorienterede mindset i en og samme person. I stedet lever vi i en verden, hvor det kommercielle er adskilt fra det kreative. En verden, hvor kreativitet er noget virksomheder og forretningsfolk sporadisk og ofte desperat tilkøber sig i form af serviceydelser fra designere, reklamefolk og andre kreative konsulenter. Som et tyndt lag af glasur bliver kreativitet lagt ovenpå de tvivlsomme, traditionelle og usexede ideer i sidste øjeblik. Omvendt ser man de kreative bruge en masse energi på, at være angste for det kommercielle, alt imens de fejrer deres skørhed med offentlige legater og trygge stillinger i konsulentbranchen, uvidende om deres egentlige potentiale.
Kimen ligger i mødet Men hvad hvis dette kunne forandres? Hvad hvis man kunne fjerne barrieren imellem kreative og forretningsfolk og i stedet få dem til at skabe virksomheder sammen med udgangspunkt i stærke, klare og kreative visioner. På denne måde kunne man udvikle nogle enormt innovative og kraftfulde teams, der kunne bygge fantastiske virksomheder, hvor kreativitet ville flyde helt fra det øverste beslutningsniveau, ned igennem organisationerne og resten af værdikæden ud til forbrugerne. Virksomheder, der ville turde at udfordre eksisterede opfattelser, ændre vores liv og gøre den forskel, der virkeligt ville gøre en betydelig og markant forskel. Det er nemlig i mødet mellem god forretningssans og kreativitet, at det virkeligt spændende sker. For hvad nytter det, at have mange fantastiske ideer og tanker, hvis disse aldrig bliver skubbet ud på markedet? Og hvad nytter det, at være en fantastisk forretningsmand, hvis man er blottet for visioner og nye ideer? Kun sammen kan kreative og forretningfolk skabe de virksomheder, som forandrer menneskers liv, som Google, YouTube og Apple gør det.
    Som kreative må vi indse, at kommercialitet og iværksætteri faktisk kan være en utrolig attraktiv vej frem mod større kreativ frihed for de, som virkeligt ønsker at skabe noget værdifuldt for mange mennesker. Som forretningsfolk må vi modsat åbne øjnene for kreativitet. Man kan nemlig ikke analysere sig frem til alt og ofte kommer man meget længere ved at have et åbent og nysgerrigt sind, der leder efter nye koblinger og løsninger overalt, som den kreative gør. For ”best practice” er bare ikke godt nok, hvis vi virkeligt vil skabe betydelige forandringer i den her verden. Nogle gange bliver vi nødt til at opfinde den dybe tallerken, og kreativitet er midlet til at opnå dette med. For vi får selvfølgelig alle gode ideer i ny og næ, men de virkeligt kreative mennesker får disse ideer on-demand, i stakkevis og hver eneste dag. Det handler blot om at transformere den kreative kapacitet om til det at skabe og udvikle virksomheder. Derefter vil der ingen grænse være for, hvad kreative og forretningsfolk kan opnå sammen.
    Det er dog vigtigt at forstå, at kreativitet ikke er forbeholdt en særlig gruppe. Vi kan alle lære at være skøre, se nye muligheder og have store visioner. Men vi lærer det kun ved at arbejde sammen med mennesker, der tænker anderledes end os selv. Mennesker der tør se de helt store perspektiver, tænke anderledes og kan skabe forandring igennem handling. De kreative forretningsfolk skal ikke længere være en knap ressource, det skal være dig og mig. Vi skal tegne fremtiden og turde udforske det uudforskede, som morgendagens kreative forretningsfolk.

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign