Cxense Display
Findes i: #10 (December/2004) side 43
Artikeltype: Tema
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   

Erkend at det er en god idé at gøre noget ved dit stressede liv. Så har du taget det første skridt til at håndtere din stress på en bedre og mere effektiv måde.

Skab åndehuller omkring dig, så du i løbet af dagen har tidspunkter, hvor du har tid til at slappe af.

Udvikl dine egne »coping«-strategier: Hvordan vurderer og handler du i stressede situationer? Er der noget, du kan vælge at gøre anderledes? Skriv svarene ned, så husker du dem bedre, og samtidig kan du evaluere din udvikling efter for eksempel den første måned.

Løs konflikter med både partner, børn, familie eller kolleger. Uløste konflikter gnaver, og det er bedre for alle at få talt ud.

Dårlige beslutninger har en nedbrydende virkning, mens gode beslutninger har en opbyggende virkning. Find ud af, hvad der er godt og hvad der er dårligt for dig, og gør så meget godt som muligt.

Brug din krop. Lav fysiske øvelser som chi kung, sport, cykling eller måske havearbejde. På den måde producerer du endorfiner, som gør dig glad og giver overskud til langt mere end tidligere.

Undgå stimulanser som chokolade, slik, tobak, kaffe, sort te, cola, alkohol samt andre stærke sager. Spis gode og sunde måltider samt frugt som mellemmåltid. Spis vitaminpiller. Drik mindst to liter vand om dagen - eventuelt kogt og tilsag lime eller frisk ingefær.

Lær at meditere eller at udføre anden selvtræning. Det beroliger hjernen og kroppen og hjælper dig til at få overblik.
 

Sov godt!

· Gå først i seng, når du er træt
· Slap af før du går i seng – få styr på tankerne
· Indfør en fast søvnrytme – sov f.eks. ikke længe i weekenderne
· Undgå at sove om dagen – hvile er okay, hvis du er meget træt
· Sørg for ro i soveværelset og hold det gerne rent og ryddeligt
· Brug kun soveværelset til søvn og sex. Undgå at gøre soveværelset til arbejdsrum eller fast opholdsrum
· Lyt til beroligende musik eller en afslapnings-cd
· Dyrk meditation umiddelbart før sengetid
· Dyrk motion – men ikke lige før sengetid
· Tag et varmt bad før du læner dig tilbage i dynerne
· Drik et glas varmt mælk på sengekanten
· Stå op, hvis du ikke kan sove. Lav noget dejligt i stedet
· Se ikke på klokken, hvis du ligger vågen om natten.
   drej vækkeuret, så du ikke kan se klokken
 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign