Cxense Display
Findes i: #93 (Februar/2016) side 16
Artikeltype: Tema
Forfatter(e): Karina Hartmann
   
Kunne du godt bruge nogle konkrete eksempler på, hvordan man bærer sig ad med at stille sig lige der, hvor kunderne kigger? Mød her en af de iværksættervirksomheder, der har været dygtig til at skabe opmærksomhed lige fra starten af.

Folkene bag karrienetværket Graduateland har tidligt haft en strategi om at kombinere eksponering med universitetspartnerskaber. Det har nemlig været afgørende at kunne tiltrække studerende og nyuddannede, som er netop det segment, Graduatelands kunder er interesserede i at kommunikere med. Partnerskaberne med universiteter i nu 10 forskellige lande kombineres med ambitionen om at være let tilgængelig online, så Graduateland har også en stort fokus på søgemaskineoptimering (SEO).

»Da de fleste jobsøgninger oftest starter hos brugeren med en Google-søgning, har vi bevidst arbejdet med SEO. Det har naturligvis også været interessant af den strategiske årsag, at det er super skalerbart, og at man som et startup i København kan lave global markedsføring. Det gælder om at være tilgængelig, der hvor brugerne er. I vores samarbejder med universiteter ligger vores portaler inde på de studerendes intranet, således at vi bliver eksponeret, hver eneste gang der skal hentes noter, tjekkes karakterer etc.,« fortæller Patrick Lund, CEO og co-founder.

Graduateland har i universitetssamarbejder oplevet den største succes, når universitetet fungerer som ambassadører og engagerer sig i Graduatelands jobportal. Eksempelvis er portalen på CBS en stor succes, da deres karrierecenter gør et stort stykke arbejde i at promovere portalen i deres karrierevejledning samt oplyse virksomheder om mulighederne. Herudover er Graduateland fysisk til stede ved arrangementer.

»Vi deltager i flere arrangementer sammen med universiteterne, eksempelvis når der er karrieredage og virksomhedspræsentationer. Igen og igen bliver vores målgruppe mindet om deres behov for at engagere sig i vores karrierenetværk.«


SEO OG SOCIALE MEDIER

»Hvad angår vores online aktiviteter, så er det helt klart vores arbejde med SEO, som har den største effekt,« fortæller Patrick. Han fortsætter: »Vi har fordoblet vores organiske trafik såvel som vores sign up-antal på et år. Det er til gengæld også noget, som vi har arbejdet med i flere år.«

Patrick pointerer også, at nøglen til eksponentiel vækst for mange virksomheder er at rangere højt på Google, hvilket i teorien er relativt simpelt. Udfordringen er bare, at det kræver en langsigtet strategi og indsats, hvor man i lang tid ikke oplever effekten af, hvad man foretager sig.

»Vi er naturligvis også til stede på forskellige sociale medier. Her er det en fundamentalt anderledes strategi, vi benytter os af, når man sammenligner med vores SEO-strategi. I modsætning til den aktive søgning, som foretages via Google, lægger sociale medier op til en mere passiv måde at eksplorere indhold på, da brugeren i højere grad bare scroller i et newsfeed og klikker sig videre på, hvad der nu er mest interessant.«

Det er blandt andet gennem de sociale medier, at Graduateland arbejder på at opbygge en vis anseelse inden for karrierer for studerende og nyuddannede. Dette gøres ved at producere artikler og meget indhold af høj kvalitet, som kommunikeres ud via særligt Facebook og LinkedIn. Et andet eksempel på brugen af sociale medier er Instagram, som de dog benytter til selv indirekte at rekruttere.

»Vi kom ret sent i gang med Instagram, og det har ikke virket oplagt for os, hvordan vi skulle benytte det medie til at ramme en jobsøgende målgruppe. Vi besluttede os for at lade den vise billeder fra dagligdagen hos Graduateland for derved at styrke vores eget employer brand i forbindelse med fremtidig rekruttering.«


TID OG PENGE. TID ER PENGE.

Patrick fortæller, at de hos Graduateland stort set ingen penge bruger på betalt markedsføring. Det har de prøvet af tidligere, men det var uden held.

»Det oplagte eksempel på noget, som på ingen måde havde en effekt, var, da vi forsøgte med en betalt annonce i en trykt landsdækkende avis, endda i en temasektion, som netop handlede om karriere. Det gav absolut ingen respons, hvilket dog ikke kom som en overraskelse. Det var næsten pengene værd blot at få det bekræftet.«

De ressourcer, der bliver lagt i øjeblikket, er al den tid, der bliver brugt på eksempelvis at have en lang række nøgletal, hvad angår værdien af et besøg fra en bruger eller en virksomhed. Patrick tvivler ikke på, at det er alle pengene værd at lægge timerne her.

»Jeg vil understrege, at det er super vigtigt, at man skelner mellem meget synlighed og den rette synlighed. I en tid med information overload er det totalt uinteressant bare at få meget eksponering. Det er kun eksponering over for de relevante målgrupper, som man skal koncentrere sig om.«

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #2 / februar 2016. Som medlem af Dansk Iværksætterforening modtager du magasinet seks gange årligt.
Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

Relaterede

Det er mit navn... (1) // Amning og ambitioner (1) // Spam internettets forbudte frugter (2) // Selvfølgelig er hun iværksætter (1) // Sådan tænder du kontakterne (1) // Brug dig selv som varemærke (1) // Manden der ikke kunne lade være (1) // Hvad venter vi på? (1) // Netværk med ambitioner (1) // Sving dig i lianerne (1) // Netværkeren (1) // Frie agenter kondenserer (1) // At netværke som nystartet (1) // Konkurrenterne får baghjul (1) // Netværk er nødvendigt (1) // Se din hjemmeside som en pakke vaskepulver (1) // Grib dit marked (1) // Hvem siger nej til 19,8 millioner? (1) // Hvad skal du og dit firma twitte om? (3) // Første First Friday (1) // Sprouter.com: Et nyt internationalt social media-site for iværksættere (1) // Din succes afhænger af dit netværk (1) // 15 minutters berømmelse – når medierne hjælper salget på vej (1) // Den ultimative salgsressource (1) // Vis mig dit netværk, og jeg skal fortælle dig, hvad du er værd (1) // Sæt det sociale i fokus (1) // De store linier i forbrugertrends (1) // Er det domænesnylteri? (1) // Planket af de store (1) // Det rene pral (1) // Er der penge i folks mobiloptagelser? (1) // Bamser, badeænder og bundlinje (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (2) // Let's do the Hub (1) // Ejer webfirmaet vores hjemmeside? (1) // Må man låne - måske bare lidt? (1) // Videoslaget, der skal vindes fra København (1) // Det mobile medielandskab (1) // Genvej til bedre fildeling (1) // Kærlighed til klassikere (1) // Skal jeg nu betale for min brug af royalty-free billeder? (1) // Optimer din biograftur (1) // IVÆRKSÆTTEREN indgår nyt samarbejde med Dansk Iværksætter Forening (1) // DIF overtager Dansk Netværk (1) // Intelligent nabohjælp (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (1) // Ny forening for vækst- og videniværksættere (1) // Bliv dus med internettet (1) // Det digitale stempelkort (1) // Netværk for vognmænd (1) // Byg bare Babelstårnet færdigt (1) // 123hjemmeside erobrer Europa fra Danmark (1) // Medarbejdere og ferie - hvem bestemmer hvad? (1) // Graduateland visker grænserne ud (2) // Mød din kunde (1) // Nyt stærkt koncept for networking i 2012 (1) // Køge Iværksættermesse (1) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Husk din yndlingsvin (1) // Når golfbolden ruller (1) // 7 Adwords fejl der kan koste dig dyrt (1) // Det grå guld - mere gyldent end gråt (1) // Minister vil ruske liv i slappe websider (1) // Morten Strunge: Virksomheden er det vigtigste i mit liv (1) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (2) // Hvad koster en medarbejder? (2) // Skal virksomheden tænkes nordisk? (1) // Kend din medarbejder (1) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (1) // Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul (2) // Bliv synlig i det digitale landskab (2) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (2) // Kan dine kunder finde dig online? (4) // Selina Juul (1) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign