Cxense Display
Findes i: #56 (December/2010) side 24
Artikeltype: Tema
Forfatter(e): Jesper H. Andersen
   
Martin Bjergegaard og hans kolleger i Rainmaking er ikke som iværksættere er flest. De har sagt nej tak til 70 timers arbejdsuger og ingen tid til venner og familie – men ja tak til at starte succesfulde virksomheder, der omsætter for flere hundrede millioner kroner. Nu er der en bog på vej om deres måde at gå til iværksættergerningen på – du kan læse forordet på de følgende sider, og være med til at skrive den færdig!

”Det er alt eller intet. Man kan tage et job hos kommunen eller hos Novo og arbejde fra kl. 8-16, og være vennernes og familiens mand. Eller man kan springe ud i det ensomme hårde valg og blive iværksætter, i en garage, uden løn, og hvor man arbejder hele tiden.”
Sådan er valget stillet op i dag, hvis man spørger Martin Bjergegaard fra københavnske Rainmaking.
”Man skal ikke forvente at have tid til venner, familie, sig selv og sin sport, hvis man skal tro de biografier, iværksættere skriver. De tegner et mørkt og trist billede,” mener Martin Bjergegaard.
”Men der er noget forkert i det. Det er en konventionel tænkning, der muligvis har været rigtig en gang, men verden er i udvikling, og ting, der ikke var mulige for nogle år siden, bliver det nu. Det interesserer jeg mig for – hvad bliver muligt nu?”
”I dag kan man f.eks. lave en virksomhed som Facebook, der gik fra ingenting til en værdi på 25 mia. dollars på få år. Iværksætteri bliver mere og mere vidensarbejde, i modsætning til i gamle dage, hvor Lego-manden selv stod i garagen og støbte sine Lego-klodser. Dengang var det hårdt knokkel, men i dag kan man gøre det mere raffineret, hvis man har de rigtige kompetencer, ideer, og teams. Så kan man rejse penge til at gøre det inden for en mere attraktiv ramme. Det er den følelse, jeg har haft – er det virkelig rigtigt, at det skal være så hårdt?,” spørger han.

25 rollemodeller
Som en rigtig iværksætter lader Martin Bjergegaard det ikke blive ved tanken. Han besluttede sig for, at der måtte findes nogle rollemodeller rundt om i verden, der lever deres liv på lige præcis den måde, som han og kollegerne synes er rigtig. De skal findes, og beskrives – der skal udgives en bog.
”Jeg ledte efter iværksættere, der lever en hel tilværelse mens de har stiftet deres firma. Ikke gamle mænd på golfbanen, men dem der har knækket koden undervejs,” fortæller Martin Bjergegaard.
Listen er indtil videre på 25 rollemodeller fra rundt omkring i verden. Det er folk som Caterina Fake (stifteren af Flickr), Jason Fried (fra 37signals og forfatter af bogen Rework), Jake Nickell (Threadless) og Derek Sivers (CD Baby). Listen rummer også danske navne, som Christian Stadil fra Hummel og Peter Mægbæk fra Fullrate, der har skabt en stor succes samtidig med at de har formået at bevare en god balance mellem arbejde og fritid.
”Jeg vil gerne skabe en ny opfattelse af, at det er mere sejt at slappe af. Det er fjollet, at vi iværksættere accepterer alt godset fra corporate life. Vi føler, vi skal møde som de ansatte, men hvorfor det? Hvis man arbejder bedst fra kl. 4 om eftermiddag, så gør da det. Det handler om at bruge fornuften i stedet for forældede pligtbegreber,” siger han.

Det sjoveste er at lave projekter
Inspirationen til bogen er kommet mange steder fra, bl.a. fra Tim Ferris, der skrev ”4 hour workweek”.
”Der var dog noget, der ikke var helt spot on for mig. I den bog er arbejde et nødvendigt onde, som reduceres, så man kan lave det, man virkelig vil, f.eks. surfe. Men jeg synes faktisk, at det sjoveste er at lave projekter. Det er ikke et drømmescenarium for mig at arbejde 4 timer om ugen, hvad skulle jeg så lave resten af tiden?”
For Martin Bjergegaard og de øvrige tre Rainmaking-partnere er 40-45 timer om ugen en tilpas arbejdstid, men det nøjagtige timetal er ikke vigtigt:
”Det handler mere om at designe ens liv, og så giver det et antal timer, og så får det være.”
I det hele taget er for meget design heller ikke godt:
”Det er lidt lige som med lykke, at hvis man vil gribe det for hårdt, så mister man det. Hvis man er ambitiøs og vil designe
det perfekte liv, og laver alt for detaljerede planer over hvad man vil nå i livet, så går det ikke. Så ender det som en lang to do-liste. Men man er jo bare et menneske.”

Vær med til at skrive bogen
Martin Bjergegaard skriver ikke bare en bog som bøger er flest.
”Vi laver en hjemmeside, hvor man kan byde ind. Vi lægger kapitlerne ud, efterhånden som de bliver færdige, og så kan man rate dem, skrive kommentarer til dem, eller endda sende kapitler ind, som man gerne vil have med,” fortæller han.
Man får point for de ovennævnte aktiviteter, og dem kan man bruge til at vinde en e-bog, en fysisk bog, bliver takket i bogen, eller endda få sin virksomhed nævnt. Blandt de ti mest aktive trækkes lod om en frokost med nogle af rollemodellerne.
”Vi håber, vi kan få nogle tusinde iværksættere til at være med. Det kommer der en bedre bog ud af, når vi kan se, hvad folk føler er brugbart, og hvad de ikke føler er brugbart. Det er også formålet at engagere et eller andet publikum allerede inden den udkommer, som føler ejerskab til bogen, og som kan bruges til at sprede rygtet og overbevise et forlag.”
Bogen forventes at udkomme inden sommerferien, på engelsk og dansk. Websitet bliver kun på engelsk.

Besøg bogens website
www.winningwithoutlosing.com

Se også: www.rainmaking.dk


 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign