Cxense Display
Findes i: #94 (April/2016) side 56
Artikeltype: Tema
Forfatter(e): Karina Hartmann
   
Researchen til det kommende Miild, bæredygtig, økologisk og allergi-venlig makeup, startede allerede i 2014. Makeup-artisterne Tanja Gregersen og Tine Svendsen er sidenhen lykkedes med at finde en investor, få produceret prøver og udvikle emballage til en ny makeup-serie, de også selv kan tåle at bruge.

»Det har været altafgørende for os at finde en investor, der matchede Miild så godt og så tidligt i processen, da der skal en del penge i et projekt som dette, før man overhovedet kan få produktprøver i hænderne,« fortæller Tanja Gregersen, da Iværksætteren mødte de to stiftere af Miild A/S over en kop kaffe. Tanja og Tine lægger heller ikke skjul på, at det har været svært at låne pengene til netop det, som de har kastet sig over.

TID ER PENGE, OG PENGE ER TID
I starten af 2015 begyndte de to stiftere at forholde sig til, hvor mange penge der egentlig skulle til for at komme i gang.

For de var klar over, at der skulle en del penge til, førend der overhovedet kunne komme nogle makeup-prøver at arbejde videre fra. Her har det spillet en stor rolle, at de relativt hurtigt har fundet en investor, der også troede på projektet, da det ikke var muligt at låne de nødvendige penge.

De to stiftere siger også åbent, at det er dyrere at starte sådan noget her op end forventet, og de har begge fortsat med fuldtidsarbejde for at have lønindtægter, imens Miild bliver stablet på benene. For det skulle ikke prioriteres at trække lønninger ud af Miild til at starte med. »Alle penge skal lige nu gå til udvikling,« understeger Tine og fortsætter: »Det gør bare ondt at bruge firmakortet, og man tænker virkelig over, hvad der er nødvendigt at smide penge efter.«

For med færre penge til udvikling ville processen med at få det endelige produkt i hænderne nemlig bare vare endnu længere. Havde Miild skulle søsættes med kun det, Tine Svendsen og Tanja Gregersen kunne låne sig til, så havde de været endnu længere undervejs – og med en mindre kollektion. Det havde været problematisk, forklarer Tanja: »Vi kunne godt mærke, at vi skulle rykke hurtigt med det her, så vi kunne ikke vente på, at vi selv kunne skrabe så mange penge sammen, som det er nødvendigt for overhovedet at få produceret noget.«

TIMING
Tanja og Tine lider nemlig begge af allergier og er overbeviste om, at tiden til Miild er inde lige nu. De har brugt meget tid på at lede efter makeup, som ikke skuffede.

»Vi har søgt på nettet, vi har været ude i butikker og vendt og scannet produkter i håbet om at finde noget, vi kan tåle og bruge med tryghed. Vi har begge fået diverse makeup-produkter testet af læger og alternative behandlere, men uden gode resultater,« fortæller Tanja, der fornemmer, at der sker noget i forhold til makeup- og skønhedsbranchen nu. Hun fortsætter: »Der er fokus og efterspørgsel på renere produkter. Både noget, man kan tåle nu, og som ikke er skadeligt at bruge på den lange bane. Der er flere mærker, der søger henimod at tilbyde renere produkter. Så timingen i forhold til Miild er rigtig god.«

De har nemlig stukket en finger i jorden for længe siden og er allerede i dialog med mulige forhandlere. For der skal selvsagt penge ind igen. Derfor har Tanja og Tine også startet markedsføring med hjemmeside og blog allerede for at skabe kendskab til og dialog omkring produkterne – inden de bliver lanceret til sommer.
Men det er ikke den eneste viden, der har været central for, at Miild er kommet et godt stykke vej allerede.

VIDEN OG VÆRDI
Tanja og Tine arbejder jo med makeup og vidste, hvilke produkter de ville have. Men de har kun været vant til at arbejde med de færdige produkter og havde brug for en kemiker. En, der vidste noget om sammensætningen og produktionen af makeup. Og det gør Tina Søgaard fra House of Cosmetics. »Det har været en kæmpe milepæl at få Tina med på vognen. Hun er meget involveret og var med i Italien og se fabrikken,« fortæller Tine.

De ville egentlig allerhelst have Miild produceret i Danmark, men fandt ud af, at de mærker, der producerer makeup i Danmark, ikke fremstiller for andre.

»Intet er selvfølgelig gratis, og Tina er blevet hyret som udvikler, men har derudover investeret utrolig meget tid og viden og især engagement i Miild. Hun har virkelig haft stor interesse i vores drøm og projekt og har taget os ind under sine vinger. Hun siger, at hun aldrig før har brugt så meget tid på et projekt som vores,« uddyber Tanja.

Det har selvfølgelig også været helt afgørende at få den første ud af, forhåbentlig flere, investeringer i Miild allerede i foråret 2015. Fra en investor, der dels har kunnet bidrage til, at Miild kunne komme godt fra start. Og dels ikke blot investerede penge. Ellers ville de ikke have lært ligeså meget og være kommet ligeså langt, som de er i dag.

OPSTART OG LÆRING
»Vi troede egentlig, at det var idéen, der skulle sælges. Idéen om ren, økologisk, bæredygtig og allergivenlig makeup. Men det er os og vores evne til at kunne køre idéen hjem, der skulle sælges,« forklarer Tanja til spørgsmålet om, hvad de har lært, og hvordan de er blevet klogere. Dertil fortæller de to stiftere også, at det har været hårdt at opleve, hvordan det føles at komme derud, hvor man ikke kan bunde: »Når man går i gang med noget, som hverken vi eller andre har gjort før, skal man træffe beslutninger uden at have al viden og kontrol på forhånd. Sådan er det nok for langt de fleste iværksættere, for det er hårdt at starte noget op fra bunden. Det er præget af en masse venten og uvished,« erkender Tine.

For er der noget, Tanja og Tine begge gerne ville have vidst på forhånd, så er det, at ting tager sin tid. Altså virkelig tid.

»Vi føler, at vi fra starten har handlet, så hurtigt vi kan, men tingene går ikke nødvendigvis hurtigere af den grund. Man kan lave så mange forskellige planer, men det er lidt et gætteri, når man laver en tidsplan på et projekt, man ikke har prøvet før. Vi skal kunne holde den kørende længere, end vi havde forventet i forhold til lancering af produktet.«

________________________________

Denne artikel har været bragt i magasinet Iværksætteren #2 / 2016. Du kan læse mange flere artikler i magasinet, som alle medlemmer af Dansk Iværksætter Forening modtager. Læs mere om medlemskabet og bliv medlem her.

 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign