Cxense Display
Findes i: #95 (Juni/2016) side 34
Artikeltype: Tema
Forfatter(e): Karina Hartmann
   
Udfordringer og problemer er en del af enhver opstart. Oftest vil man dog selvsagt helst fortælle om det modsatte. Det, der går godt, og det, der lykkes med ens startup. Det giver sig selv. Og udfordringerne hører netop vi i Dansk Iværksætter ­Forening mere om end så mange andre.

Det samme gør Susanne Krogh Petersen, der er startupkonsulent i Væksthus Hovedstadsregionen og til daglig møder snesevis af nystartede iværksættere, der har brug for sparring og hjælp til at komme videre. Her påpeger vi fire af de mest påfaldende udfordringer, som vi ser igen og igen. Og som du langtfra er den eneste, der står over for.

DEN ENSOMME ULV
Iværksættere sidder alene og skal klare det meste selv. Nogle gange et lille team, andre gange blot dig selv. Det kan også være et langt, sejt træk både at skulle bygge motoren og hælde brændstof på den. I adskillige måneder. Som oftest har du mest af alt blot brug for afklaring og for løbende at tale med en udenforstående (gerne en uvildig partner) om den gode idé, og hvor i processen du er. Du brænder selvfølgelig for dit projekt, og projektet kan leve overraskende længe på blot kildevand og din kærlighed til det. Men…
Måske skal du indlede et samarbejde, hvilket kan betyde, at du skal give afkald på kontrol og hjerteblod. Men der er måske også den mulighed at få en praktikant eller flytte ind i et kontorfællesskab sammen med andre ligesindede. Eller hvad med at henvende dig til spændende virksomheder og høre, om de har et skrivebord, der er alligevel er ledigt, som du kan låne en måneds tid? Så får du lidt afveksling i hverdagen ved ’at gå på arbejde’ og have kolleger omkring dig – inden du får dine rigtige kolleger.

SALGSKUNNEN – ELLER MANGEL PÅ SAMME
»Mange iværksættere sælger kun til deres eget netværk det første år, de er i gang. Dermed holder de sig oven vande, men det er selvfølgelig ikke nok i længden. Professionelt salg er afgørende. Det er for eksempel helt centralt, at du tidligt får skabt dig en pipeline, så du ved, hvordan dit salg skal forme sig det næste år. Salg handler om træning og atter træning; nogen er født til det, andre skal først lære det,« påpeger Susanne.
Den gode nyhed er, at det kan læres. Den knapt så gode er, at det kræver øvelse og fokus foruden en, især i starten, virkelig stor og nok ikke så frugtbar indsats.

MANGLENDE NETVÆRK
Mange nystartede mangler et netværk blandt andre selvstændige. »De iværksættere, der allerede har et netværk blandt andre selvstændige, har en klar fordel, mens andre ofte sidder tilbage med 1000 spørgsmål og ikke på samme måde kan trække på et professionelt netværk – det skal de først til at skabe sig. Derfor er det vigtigt at få input undervejs. Her kan enten en mentor eller en rådgiver, der kan trykke på de ømme punkter, være til stor hjælp. En del vil dog have brug for uvildig sparring, før de går ud og køber rådgivning, de måske ikke engang har råd til. Det er ofte på det stadie, vi hjælper dem,« fortæller Susanne.
Hold dig heller ikke tilbage med at henvende dig, på en behagelig og høflig måde, til folk, du ikke kender, men som du tror ved noget værdifuldt. Og som du kan få noget ud af blot at snakke med. Det er de færreste mennesker, der siger nej, såfremt man helt åbent og direkte inviterer dem på en kop kaffe, fordi man synes, de er kloge og dygtige.

KOM VIDERE, KOM I GANG MED AT FEJLE
»På et tidspunkt skal du stoppe udviklingen og gå ud og lave alle fejlene i stedet for at udvikle tingene til døde. I den forbindelse skal du have skærpet din forretningsmodel, så du bliver klar til markedet, og du skal have et klart billede af, hvad dine kunder vil have,« fortæller Susanne. Hun fortsætter: »Fordelen ved at være nystartet er, at du er i en fase, hvor du kan tage dine kunders feedback til dig hurtigt og omsætte den til noget konkret.«
Det tager selvfølgelig ressourcer, men fordelen er netop, at du som nystartet er i en agil fase, og du kan tage feedback til dig og lære af dine fejl, inden du færdigudvikler det førnævnte store forkromede produkt. En del har dog brug for input og sparring, før de går ud og køber rådgivning, de måske ikke engang har råd til. Her er det alfa omega at få styr på sin forretningsmodel og få lagt en strategi, så du kan måske opsøge en mentor, der kan hjælpe dig med dine udfordringer. En, der kan hjælpe dig med at lave de rigtige fejl og hjælpe dig med at lære af dem.

 

Relaterede

Dyrk iværksætterpotentialet hos kvinder og etniske minoriteter (1) // Vi skal leve af markedsorienteret iværksættelse (1) // Er du fri agent eller iværksætter (1) // Kom i gang med forretningsplanen (1) // Den vidensintensive iværksætter ano 2004 (1) // Aldrig for ung til iværksætteri (1) // Strategi og forandring... (1) // Tidligt ud af røret (1) // Sølvskeens tankegods (1) // Sæt din viden i værk (1) // Iværksætterbølgen anno 2004 (1) // Bog: få tid til det du er bedst til (1) // Med kurs mod et internationalt marked (1) // Isterningemanden (1) // Stress er livstruende - også for virksomheden (2) // Automatik med sikkerhedsventil (1) // Er du stærk i troen? (1) // Kan jeg starte firma med en partner på 17 år? (1) // Hvordan gør de langtidsfriske? (1) // Flere vækstiværksættere med udenlandsk baggrund (1) // Må vi oprette dansk I/S fra Sverige? (1) // Du skal passe dit firma! (1) // Den ultimative salgsressource (1) // Aldrig mere oliventræer (1) // Sæt det sociale i fokus (1) // En verden af muligheder (1) // Stolthed og fordomme... (1) // Idealisten (1) // 3 bøger om søgemaskineoptimering (1) // Let's do the Hub (1) // Hvornår skal din virksomhed sælges? (1) // Iværksættere er helte (1) // Exit for begyndere – bliv klar til den dag, virksomheden skal sælges (1) // Sådan overtaler du dine kunder (1) // Forretningsplanen er midlet, ikke målet (1) // Må jeg sælge min nyhedsmail? (1) // Grøntsags revolutionen er over os (1) // Når partnerne skaber din succes (1) // Forretningsplan for iværksættere 2.0 (1) // “Du skal være klar til at ofre alt” (1) // Den politiske kæp i vores hjul (1) // Ejerledede firmaer er kommet godt gennem krisen (1) // Konkurser rammer hårdt (1) // Iværksættermillioner samler støv i Bruxelles (1) // Team Danmark-model kan bane vej for iværksættere (1) // Vækst og bløde værdier går hånd i hånd (1) // Motivationens kilder (1) // Iværksætteri kan også være storindustri (2) // Du kan sikre dig kontant betaling for dit arbejde (1) // Imperium med vokseværk (1) // Køge Iværksættermesse (1) // På kursus med statstilskud (2) // Kunsten at vinde englenes gunst (1) // Ny fond vil investere i sociale iværksættere (1) // Danmark skal have flere succesfulde iværksættere (1) // Hvorfor flytter danske iværksættere til Silicon Valley? (3) // Mød de 6 hatte på Iværk&Vækst (1) // Rigets iværksættertilstand (1) // Iværksætterhøjskolen (1) // Bocians økonomiske vejrudsigt: Nu vender det… håber vi (1) // Iværksættermentor (2) // Sådan får du et lækkert design til næsten ingen penge (1) // Dit PR-arbejde skal have hjerte og skabe værdi (1) // Bliver passionerede iværksættere ramt af stress? (1) // Undertøj med ambitioner (2) // Selina Juul (1) // Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space (1) // Iværksætter, forudse fremtiden! (2) //
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign