Cxense Display
Findes i: #94 (April/2016) side 48
Artikeltype: Tema
Forfatter(e): Karina Hartmann
   
Dette magasins tema spørger, hvad penge er. Og svaret fra folkene bag SOUNDBOKS er, at netværk er penge. Der var drøn på den første SOUNDBOKS, der på et år har vokset sig til meget mere power – i langt mere end blot én forstand. Op til Roskilde Festivalen 2015 arbejdede vennerne bogstaveligt talt i døgndrift med at samle højtalere i en lagerhal. De tre stifteres lydeventyr rummer nu millioninvesteringer og Y Combinator acceleratorprogrammet, foruden højtalerproduktion i Sverige.

»Til at starte med skulle den jo bare kunne spille højt – og længe,« fortæller Christoffer Nyvold, medstifter og COO i SOUNDBOKS, der har fundet tid til at mødes med Iværksætteren en formiddag i de nye lokaler i Silkegade i hjertet af København. »Nu har vi så fået en investor og ingeniør, der ved noget om god lyd, så jeg tør godt sige, at den nye generation af SOUNDBOKS kan mere end bare larme.« Han er blot i Danmark for en kort bemærkning, før han igen joiner Jesper Thomsen og Hjalte Wieth i deres fælles Y Combinator-eventyr i San Fransisco.

CROWDFUNDED LYD?
Imens ruller kampagnen, der har slået skandinavisk Kickstarter-rekord, og som er færdig, når du nu sidder med dette magasin i hænderne. Det er heller ikke tilfældigt, at crowdfunding er noget, SOUNDBOKS gør brug af nu. En ting er, at crowfunding ikke havde været hensigtsmæssigt at starte ud med. End anden ting er, at det er forår i Danmark, og folk bestiller en SOUNDBOKS op til festivalsæsonen – ikke op til jul.

»Vores største udfordring er ikke penge men tid. Hvis man ikke har tiden, koster det penge. Og vi skulle have nok produkter klar til sommersæsonen, så det var nu, vi skulle rykke. Vi har fået speciallavet det nye batteri i Kina, hvilket ikke kan lade sig gøre uden økonomiske ressourcer og de rigtige kontakter,« forklarer Christoffer.

Så investeringen fra blandt andre Jacob Thygesen og ejeren af HiFi-klubben, Peter Lyngdorf, har fjernet noget af risikoen for de folk, der støtter crowdfunding-kampagnen. Det kommer nok bag på flere, men skulle man starte en højtalerproduktion op udelukkende på baggrund af crowdfunding, ville der nemt gå op til 10 måneder, førend kunderne ville få leveret produktet. Det er dyrt at gå i gang med at lave hardware, og som Christoffer udtrykker så enkelt: »Hardware er bare utrolig svært og økonomisk krævende.«

NETVÆRK OG HØJTALERE, DER VIRKER
Selvom det er økonomisk krævende, så virker SOUNDBOKS. Også selve højtaleren. Og den kan sælges. Det sidste har SOUNDBOKS-stifterne nu ikke haft grund til at betvivle. »Vi fik det valideret rigtig tidligt. Vores venner ville gerne have, at vi byggede en til dem.« Derudover har de tre stiftere fået real-time kundefeedback på Roskilde Festival, hvor flere hundrede anlæg blev brugt til at skabe vilde fester.

I det hele taget er tidsperspektivet i SOUNDBOKS meget imponerende. De ramte product-market-fit få måneder efter, at selskabet blev stiftet i januar 2015, og to uger før Roskile Festival eksploderede efterspørgslen. Her trak drengene i deres netværk og fik hurtigt skaffet venner og bekendte, der var hjælpsomme og top-motiverede. Der blev samlet højtalere af folk, der arbejde døgnet rundt i skiftende 8-timers vagter. Siden da er det blevet ved med at gå stærkt, og teamet er ovenud tilfredse med det hold af investorer, de har sikret sig.

»Det er helt fantastisk, at vi har fået sikret en investering fra så erfarne investorer. Peter Lyngdorf er Danmarks ultimativt stærkeste profil inden for lyd, og hans engagement er for os en blåstempling af, at vi virkelig bidrager med noget unikt på et ellers ekstremt kompetitivt højtalermarked,« siger Christoffer. Han fortæller også, at Peter Lyngdorf første gang blev gjort opmærksom på SOUNDBOKS ved et arrangement i Lydens Hus. »Allerførst hev vi egentlig bare fat i Peter, da han på et tidspunkt var inde og snakke i Lydens Hus. Vi ville blot hilse på ham – han skulle lige se, at vi var her.«

VIDEN, PENGE OG Y COMBINATOR
»Vi havde, og har, jo meget at lære. Af samme årsag var det vigtigt for os at komme ind og sidde blandt dygtige mennesker i Lydens Hus,« siger Christoffer ydmygt. For han er meget åben omkring, at de til at starte med jo slet ikke var klar over, hvordan man bar sig at med at bygge en virksomhed op. De har ligeledes været åbne omkring, at de ikke har holdt sig tilbage med at spørge folk til råds; noget, de også har haft meget held med.

Det var også i Lydens Hus, at de mødte Casper Blom, der lånte dem penge til at lave de 500 højtalere, der blev samlet af venner og bekendte, som kom og hjalp i døgndrift. Hvorom netværk i både stor og lille skala har spillet en positiv og central rolle blev de allerførste 80 højtalere faktisk bygget af stifterne selv. Og de blev produceret for egne penge, som stifterne selv havde skrabet sammen ved at arbejde, efter studentereksamen var i hus.

Lige nu bliver der arbejdet for SOUNDBOKS på et helt andet niveau, end da stifterne sparede løn op til en lille startkapital. Hjalte Wieth, Jesper Thomsen og Christoffer Nyvold er nemlig udtaget til det, der er blevet kaldt ”the world's most powerful start-up incubator”, som er særligt relevant i forhold til netop tech-branchen. SOUNDBOKS skal vokse og lære. Og Christoffer ser allerede nu det vilde inspirationsniveau, der er at finde blandt ultradygtige folk et sted som netop Y Combinator. Foruden genveje til netværk og (yderligere) investeringer.
 

 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign