Cxense Display
TEMA

Bloddonation og global impact

BloodLink befinder sig i krydsfeltet mellem teknologi, eksperimentelt design, sundhedssektoren og socialt iværksætteri. Kort sagt er her tale om en virksomhed, der har udviklet en løsning på manglen på donorblod og håndtering af bloddonationer i udviklingslande. Løsningen træder ind i branchen for online platforme ved at forbinde forskellige interessenter som blodbanker, hospitaler, patienter og bloddonorer så smidigt som muligt. Stifteren Amit Lohiya fortæller her om at have en forretningsmodel, der er purpose-driven-for-profit, hvilket han er overbevist om er afgørende for at kunne have en reel positiv og bæredygtig global impact.
TEMA

Interview med direktøren i Københavns første tech co-working space

Founders House direktør Zenia W. Francker har været en del af det danske startup-økosystem igennem otte år. Hun startede i Venture Cup, der forestår startupkonkurrencer på de danske universiteter, og har bygget bro imellem amerikanske virksomheder og det danske startup miljø ved den amerikanske ambassade; førend hun blev direktør i Københavns første tech co-working space Founders House og grundlagde bydelen Startup Village, som eksklusivt er for skalerbare tech-startups og vækstvirksomheder.
TEMA

Makeup in the making

Researchen til det kommende Miild, bæredygtig, økologisk og allergi-venlig makeup, startede allerede i 2014. Makeup-artisterne Tanja Gregersen og Tine Svendsen er sidenhen lykkedes med at finde en investor, få produceret prøver og udvikle emballage til en ny makeup-serie, de også selv kan tåle at bruge.
TEMA

Kom i gang med at fejle

Udfordringer og problemer er en del af enhver opstart. Oftest vil man dog selvsagt helst fortælle om det modsatte. Det, der går godt, og det, der lykkes med ens startup. Det giver sig selv. Og udfordringerne hører netop vi i Dansk Iværksætter ­Forening mere om end så mange andre.
TEMA

Kan dine kunder finde dig online?

Har du også udfordringer med, at interesserede ikke finder frem til din hjemmeside eller din webshop? Oplever du manglende respons online? Det er der formentlig en helt simpel grund til. Trafikken kommer nemlig, desværre, ikke af sig selv. Med den rette indsats og de rigtige værktøjer ved hånden kan du sikre øget synlighed online og skaffe kunder i forretningen.
TEMA

Drøn på SOUNDBOKS

Dette magasins tema spørger, hvad penge er. Og svaret fra folkene bag SOUNDBOKS er, at netværk er penge. Der var drøn på den første SOUNDBOKS, der på et år har vokset sig til meget mere power – i langt mere end blot én forstand. Op til Roskilde Festivalen 2015 arbejdede vennerne bogstaveligt talt i døgndrift med at samle højtalere i en lagerhal. De tre stifteres lydeventyr rummer nu millioninvesteringer og Y Combinator acceleratorprogrammet, foruden højtalerproduktion i Sverige.
TEMA

They can shout: Graduateland

Kunne du godt bruge nogle konkrete eksempler på, hvordan man bærer sig ad med at stille sig lige der, hvor kunderne kigger? Mød her en af de iværksættervirksomheder, der har været dygtig til at skabe opmærksomhed lige fra starten af.
TEMA

Husk, at du (næsten) aldrig starter fra nul

Al begyndelse er svær. Det kan de fleste iværksættere nikke genkendende til. Det gælder, både når man starter virksomhed, og når man skal til at få selvsamme virksomhed gjort synlig over for investorer, kunder, journalister osv. For hvordan går man fra 0 til 100 uden de store midler til at købe reklamer og medietid? Vi har spurgt Tina Mellergaard, der tidligere har drevet eget bureau og i dag sidder som Head of Social i erhvervsorganisationen Landbrug & Fødevarer.
TEMA

Broen mod job og vækst

Succes og vækst er ikke det første man tænker på, når et firma opsiger 1000 medarbejdere. Ikke desto mindre er lukning af Nokias R&D aktivitet i København blevet en positiv historie.
TEMA

Mesterlære for iværksættere

Accelerace har udviklet en iværksættermetodik, der øger chancen for succes betragteligt. Ud af 65 virksomheder, der har været med i programmet over en to et halvtårig periode, er kun to gået nedenom og hjem. Mød IVÆRKSÆTTERENs nye partner.
TEMA

Man er jo bare et menneske

Martin Bjergegaard og hans kolleger i Rainmaking er ikke som iværksættere er flest. De har sagt nej tak til 70 timers arbejdsuger og ingen tid til venner og familie – men ja tak til at starte succesfulde virksomheder, der omsætter for flere hundrede millioner kroner. Nu er der en bog på vej om deres måde at gå til iværksættergerningen på – du kan læse forordet på de følgende sider, og være med til at skrive den færdig!
TEMA

Viden der ses på bundlinjen

Som iværksættere vil vi gerne beskytte rettighederne til vores opfind-elser, designs og varemærker. Men at skabe forretning på viden handler ikke kun om registreringer og beskyttelse. Det handler f.eks. også om sikre, at ens råderum ikke bliver begrænset af de rettigheder andre har, og om at erhverve andres viden. Så hvilke beslutninger skal vi træffe for at gøre viden til en endnu bedre forretning?
TEMA

Tre måneders intensiv opstart

Den første danske Startup Bootcamp, som for tiden løber af staben i København, giver de deltagende opstartsteams tag over hovedet, netværk, og intensiv sparring fra erfarne iværksættere. Redaktør Jesper H. Andersen rapporterer fra forløbet – som deltager.
TEMA

Nu vil vil islændingene være iværksættere igen

Den islandske arbejdsløshed er eksploderet. Hvad sker der så? Unge arbejdsløse islændinge går i gang med at starte op for sig selv i et land, som næsten gik konkurs.
TEMA

Byg bare Babelstårnet færdigt

LanguageWire var først på pletten med at udnytte teknologien til at skabe en mere effektiv oversættertjeneste. Det har givet firmaet en holdbar fordel og solid føring i en traditionelt tænkende branche, og nu er der skarpt fokus på den internationale ekspansion.
TEMA

Forretningsplan for iværksættere 2.0

Hos Accelerace ser man ikke iværksætteri som en proces, men som en metode. Rebecca Scheel fra Accelerace giver her et indblik i filosofien bag.
TEMA

Forord til bogen

Prolog, Martin
TEMA

Pas på faldgruberne, når du overtager en restaurant

Man kan nemt blive fristet til en hurtig underskrift på overtagelsespapirerne, når man står med de rigtige lokaler, der lige passer til ens idé om en ny restaurant. Men pas på – der er mange faldgruber, fortæller restaurantmægler Nille Presskorn.
TEMA

Forhandling er nøglen til succes

Som iværksætter skal du ikke bare have et fantastisk tilbud til markedet. Du skal også være i stand til at forhandle. I forhandlingen ligger nemlig kimen til succes som forretningsmand eller kvinde. Men danskerne er ikke særlig gode forhandlere, mener eksperterne.
TEMA

Den forsvundne motivation

Næsten alle iværksættere vil på et tidspunkt opleve, at deres motivation forsvinder, og at det bliver surt at gå på arbejde. Men det betyder ikke, at man nødvendigvis behøver sælge eller dreje nøglen om. Derimod skal man på jagt efter de årsager og værdier, der gjorde, at man oprindelig sprang ud som selvstændig.
TEMA

Mentoren var guld værd

Designer Dorte Krogh havde svært ved at fyre sit uduelige advisory board på gråt papir, men gjorde det. Det blev en beslutning, der for altid skulle ændre hendes virksomhed.
TEMA

En mentor kridter banen op

En mentor må ikke være en kaffesøster, men skal være skrap og stille krav til den iværksætter, der har brug for hjælp. Det siger mentoren Preben Engell, som vi har mødt til en snak om sparring med udbytte.
TEMA

Vil du prøve den på?

Ligesom man kan prøve et stykke tøj, kan man med et generationsskifteprojekt på EVU »prøve en virksomhed på« i en periode for at se, om der er et match mellem iværksætter og virksomhed.
TEMA

80% er godt nok

Der er langt fra en direktørpost i en international vækstvirksomhed til en enestue på psykiatrisk hospital. Det måtte Jeppe Dam sande, da han gik helt ned med stress.
TEMA

Stress er livstruende - også for virksomheden

Iværksættere har alle gode grunde til at stresse rundt. Men det er en dårlig forretning at miste overblikket, for alvorlig stress kan koste både iværksætteren og virksomheden livet. Hvis det endegyldige kollaps skal afværges, hedder kodeordene værdier og prioriteter, anbefaler eksperterne.
TEMA

Sådan laver du en prototype

Er du en af dem, der tit får ideer til nye produkter, men ikke ved hvordan du skal få udviklet en prototype – og måske få sat produktet i produktion? Så er Center for Opfindelser og Kreativitet på Teknologisk Institut stedet at starte. Vi har spurgt hvordan man egentlig gør…
TEMA

Fra helsekostsælger til byggematador

Danske Michael Hansen har succes som iværksætter i Polen. Han har prøvet kræfter med et hav af forretningsideer før han ramte plet med boligbyggeri til middelklassen.
TEMA

Hvilken iværksættertype er du?

Vækstpotentielle iværksættere, projektorienterede iværksættere, livsstilsorienterede iværksættere og traditionelle iværksættere. Fire forskellige typer af iværksættere, med forskellige forudsætninger, forskellige måder at tilegne sig ny viden på, forskellige måde at udvikle og forny virksomhed og produkt – og forskellige behov for rådgivning. Virksomhedskonsulenterne Henrik Andersen og Mogens Thomsen fra Center for VirksomhedsUdvikling i Århus har udarbejdet de typekarakteristikker, som vi præsenterer på de følgende sider, med udgangspunkt i de iværksættere, de møder i deres daglige arbejde. Det er spændende læsning for iværksættere. Og så kan man håbe, at rådgivere og politiske beslutningstagere læser med...
TEMA

En god idé åbner ingen kassekredit

Bankerne kræver sikkerhed for deres penge. En ændring i Vækst Kautionen gør livet lettere for fremtidens iværksættere
TEMA

Holges gamle spand

Jette Egelund overtog sin fars produktionsselskab for ti år siden. Nu står hun i spidsen for verdenssuccessen VIPP, og næste generation er kørt i stilling
TEMA

Købers marked

Danmark bugner af virksomheder til salg. For iværksættere er det en fordel, for brugtprisen er den laveste i mange år
Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign