Cxense Display
Findes i: #37 (November/2008) side 40
Artikeltype: Bøger
   

HVEM BØR LÆSE DENNE BOG
Denne bog har stor værdi for virksomheder, der er fanget i profitspiralen og et konkurrencebetonet marked. Specielt dem, der er klar til at udtænke en revolutionerende betydningsfuld strategi, kan udvikle både deres forretningsområde og fortjeneste. Alle typer af virksomheder, indenfor alle fagområder, med målsætning om at vokse sig større end konkurrenterne vil finde bogen særdeles operationel.
    Bogen skiller sig positiv ud fra andre ledelsesbøger ved at udstikke praktiske, handlingsorienterede metoder til, hvordan strategien kan gennemføres i praksis.

OM FORFATTERNE
Chan Kim og Renee Mauborgne er medstiftere af INSEAD Blue Ocean Strategy Institute og er begge professorer i strategi på INSEAD, i Fontainebleau, Frankrig.

RESUMÉ

Virksomheder konkurrerer og fører blodige kampe på det eksisterende marked – i det røde ocean.
    For at virksomheden kan slå igennem og udvikle sig hurtigere, skal de skabe produkter og vokse ud i det blå ocean, hvor der er fri for konkurrerende virksomheder.
    En undersøgelse blandt 108 virksomheder viste, at kun 14 pct. havde skabt et blåt ocean. Mere interessant var det, at de 14 pct. genererede 38 pct. af den samlede omsætning i gruppen, og hele 61 pct. af fortjene-sten.
    Fællesnævneren for alle de strategier, som skabte blå oceaner, var én ting alene: værdiinnovationer.
    En god Blue Ocean-strategi giver rigelig med afkast i mange år, hvis der indbygges barrierer som forhindrer umiddelbare efterligninger.
    Forfatterne formulerer seks principper, der understøtter strategien. De forklarer hvordan hvert af disse principper skal implementeres, så strategien udvikles fra koncept over formulering og til den udførende fase.

HOVEDPOINTER
 1    Forlad det røde ocean med blodig konkurrence og faldende fortjeneste, og svøm ud i det blå ocean fyldt med frie markedsandele.
 2    Blue Ocean-strategien kræver, at der udtænkes en markant, betydningsfuld nyskabelse, der giver værdiforøgelse for både kunde og virksomhed.
 3    Strategien skal munde ud i et unikt produkt, som skiller sig totalt ud fra konkurrenternes, samt et overbevisende slogan.
 4    Markedsgrænserne må nødvendigvis rekonstrueres og udvides.
 5    Fokus skal i det store hele være holistisk og ikke kun rettet mod tal.
 6    Løft produkt og service ud over det eksisterende behov (den nuværende efterspørgsel), både overfor nuværende og potentielle kunder.
 7    Følg strategien og tilbyd køber øget nytteværdi, prissæt produktet korrekt og undgå overflødige udgifter. Sørg for at alle interessenter tager strategien til sig.
 8    Overvind eventuelle organisatoriske forhindringer.
 9    Effektuer strategien ved at opnå tillid, engagement og samarbejde fra alle ansatte.
10    Udnyt Blue Ocean strategien så længe den er profitabel og udvikl derefter en ny Blue Ocean strategi.
11    “Blue Ocean Strategy – How to Create Uncontested Market Space and Make Competition Irrelevant”, af W. Chan Kim Og Renée Mauborgne, Harvard Business School Publishing Corporation, 2005, 256 sider.
12    Udgivet på dansk af Børsens Forlag.
 

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign