Cxense Display
Findes i: #15 (Oktober/2005) side 36
Artikeltype: Bøger
Forfatter(e): Martin Thorborg
   

Da jeg skulle finde på hvilken bog jeg denne gang ville anmelde, så blev jeg enig med mig selv om at det skulle være en ekstraordinær god bog. Altså en bog, der havde gjort et stort indtryk på mig. Så jeg lukkede øjnene og prøvede at komme på en bog der virkelige sparkede røv og sekunder efter var jeg ikke i tvivl. Det skulle være bogen om Starbucks Coffee, da det er den ultimative iværksætterhistorie. Ulempen er at bogen ikke er til at slippe, før den sidste side er vendt, så nu er du advaret! Og vanen tro er den på engelsk, men det kommer vel ikke bag på dig ;-)
Historien handler om hvordan Howard Schulz byggede Starbucks Coffee op, fra en lille biks i Seattle,
til mere end 5.000 forretninger spredt ud over hele verden. Den indeholder alt det jeg elsker. Et stærkt brand, passion, visioner og en god portion flid og held.
Howard, som for øvrigt selv har skrevet bogen, er en utroligt passioneret mand og det er nok derfor jeg er vild med ham. Han kommer fra ingenting og kæmper sig stædigt mod de mål han sætter sig. Hans evne til at tænke stort og visionært er formidabel. Jeg tager tit mig selv i at tænke for småt og der hjælper Howard mig til at overvinde min danskersyge og komme ud over stepperne. Når han med sin ringe baggrund kan, så kan jeg sgu også!

Personalet må ikke bruge parfume
Det geniale ved Starbucks Coffee, er egentlig ikke så let at koge ned til en bouillontern. Bevares, kaffen er virkelig god, men det er langt fra nok til at få den succes som de i dag har. Det unikke er den totaloplevelser man får, når man besøger en af deres cafeer. Det er kaffen, det er duftene, det er personalets venlighed, det er musikken og det er omgivelserne. Man føler sig virkelig hjemme og det gør at mange betragter Starbucks, som en forlængelse af deres dagligstue eller kontor.
Noget af det unikke ligger også i detaljerne. Personalet har forbud mod at bruge parfume, da duften kan smitte af på kaffesmagen og det går jo ikke, når man har lovet kunderne verdens bedste kaffe. For ikke at give køb på oplevelsen, bruger Starbucks ikke franchise, da Howard er bange for at han ikke kan styre kvaliteten, hvis han ikke har 100 procent styr på forretningen. Det princip er efter bogens udgivelse dog fraveget, så han må have fundet en måde at styre tingene på.
Personaleplejen er efter amerikansk standard rigtig god. Selv deltidsmedarbejdere har aktieoptioner og sygeforsikring og det er noget som andre virksomheder kun tilbyder deres chefer. Det giver et rigtig godt fundament for den gode service, man ofte får i Starbucks cafeerne. God ledelse er afgjort en af styrkerne, men igen, hvem kender en god forretning med dårlig ledelse?
En af årsagerne til at jeg elsker bogen er at jeg er vild med konceptet. Jeg blev præsenteret for det første gang i 1996 da jeg var i Las Vegas til Comdex, som var en af verdens største computermesser. Bill Gates holdt en keynote og midt i den vendte scenen og en fuldt møbleret Starbucks cafe kom til syne og midt i den stod Howard. Præcis hvad det gik ud på, kan jeg ikke huske, men han brugte vel Windows på sine PC ;-) Efter forestillingen måtte jeg lige ud teste sådan en cafe og det er nu blevet en fast del af mine USA ture, at tage minimum en »Grande Latte« om dagen.
Bogen er skrevet i et dejligt let og engageret sprog. Man kan ikke undgå at bliver smittet af Howards entusiasme. Man har ikke læst længe i den, før man får lyst til at starte sin egen butikskæde. Tankerne flyver hurtigt over på koncepter, der kunne tænkes at spille en ny »Starbuck killer« i egne hænder.
Så er du iværksætter, eller overvejer du at bliver det, så læs bogen nu! Den vil give dig energi, inspiration og lysten til at fuldføre det marathon det er, at opbygge en god forretning.
Amerikanerne grinede da Howard sagde at han ville bygge en kaffekæde og tage 30 kr. for en kop kaffe. Amerikanerne griner ikke længere, de drikker nu kaffe til 30 kr. koppen.
»Pour Your Heart into It: How Starbucks build a Company One Cup at a Time«, af Howard Schulz. Set til £ 8,39 på www.amazon.co.uk

www.thorborg.dk

Dansk Iværksætter Forening · NOHO · Flæsketorvet 26 · 1711 København V · CVR: 10172942 · redaktion@ivaerksaetteren.dk · info@ivaerksaetteren.dk
Dudal Webdesign